Vilken Surfplatta skulle du köpa idag?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

Vilken Surfplatta skulle du köpa idag?

om man fick välja vilken skulle du köpa idag?

Har begränsat utbudet något för att göra det lite lättare för oss (men fyll självklart på med "andra alternativ" om de jag räknat upp inte duger!).

Asus Transformer
Motorola Xoom
Samsung Tab 10.1
Apple Ipad 2
Acer Iconia A501
ZTE Light
HTC Flyer

vet att det funnits ett par sånna trådar men endå kul att kolla!

Razer Blade Stealth

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Enklaste är väl att köpa en iPad2, men det är svårt mot en 10.1

i7 7770K @ 4,7 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. GTX 1070 @ 2100 / 8500. Samsung 960 EVO nvme. Dell Ultrasharp 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G900. Logitech K65.

Trädvy Permalänk
Semester 🌴
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Jag skulle faktiskt sticka ut hakan och köpa en Flyer, om jag tvunget behöver välja.
Har haft en Xoom, och tycker helt enkelt 10"-varianterna är för stora. Nu kör jag Nook Color, och även om hårdvaran brister lite är formatet perfekt.

Semester till och med 5/8. För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - MSI X370 - GTX 1070 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2006

är själv lite sugen på xoomen men har inte hittat någon som direkt verkar höja den till skyarna alla verkar mer inställda på Samsung 10.1 modellen (har dock hört att den skall vara lite plastig osv).

Antar att det är + och - med alla modeller

Asusen gick bort direk dessvärre tack vare att det saknas 3g stöd, har inte hittat något andriod hack för att få windows 7 "tethering" o funka, annars hade den helt klart varit ett alternativ

kom på något mer att skriva :)

Razer Blade Stealth

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

10" är på tok för stort, då kan man lika gärna ha en netbook som är mer användbar.
Däremot nått 7" kunde vara av intresse så HTC Flyer här med, men kommer inte skaffa nått sånt här det närmaste halvåret iallafall

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av ggustavsson:

10" är på tok för stort, då kan man lika gärna ha en netbook som är mer användbar.
Däremot nått 7" kunde vara av intresse så HTC Flyer här med, men kommer inte skaffa nått sånt här det närmaste halvåret iallafall

Och jag tycker att om man ska ha 7" så kan man lika gärna använda sin telefon. Tänk så olika man kan tänka.

Själv röstade jag på Transformern som troligtvis är den platta som jag kommer köpa. Minneskort, HDMI, 10" och widescreen-format är det som avgör för mig då jag helst vill ha den till filmtittande.

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2009

Iconia A500 skulle jag valt, men eftersom du bara har alternativet A501 som inte har kommit ut på marknaden än så valde jag den. Mest för pengarna tycker jag.

Corsair 250D || i5 4690K || MSI Z97I Gaming ACK || MSI GTX 980Ti Gaming 6G || 16GB Crucial Ballistix RAM || Samsung 850 Evo 250GB || EVGA Supernova G2 750W
BenQ XL2411Z|BenQ GW2250H|Dell U2311H
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Jag har en Iconia, men hade jag köpt idag hade jag tittat noga på Samsung.
Det finns ingående recensioner på flera av plattorna på swedroid.se btw.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Apr 2006

Har en iPad 2 sedan 1 vecka tillbaka, sitter med den varje dag så helt klart värt pengarna.
Kvalitén är underbar tillskillnad ifrån andra plattor. (Har inte överdrivet stor erfarenhet)
Har allt man behöver dock JBad, annars funkar ju inte iOS till något..

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Transformern för den smidiga dock-lösningen med extra batteri

finns andra lösningar med tgb, men de saknar batteri och är i min mening inte lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Löddeköpinge
Registrerad
Nov 2010

Jag vill ha en som windows 8 kan funka med.

Speldatorn: Threadripper 1950X | GTX 1070 | ASUS ROG STRIX X399-E GAMING |3000 mhz 32GB RAM | 8 tb hd, 250 ssd + 16 tb NAS |Sound blaster ZxR |Windows 10 | Corsair AX860 860W
Skärm: Shimian 1440p | Samsung UE40KU6179 | HTC Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2004

Ipad2 helt klart. Lättanvänd, välbyggd (ingen plast här inte) snabb, samt bra kvalitet på apparna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av raxxor:

Ipad2 helt klart. Lättanvänd, välbyggd (ingen plast här inte) snabb, samt bra kvalitet på apparna.

Håller med ovanstående "talare" på alla punkter. iPad 2 har i dagsläget överlägset bäst utbud av anpassade appar av alla surfplattor.

Personligen använder jag den mycket för spel och iOS är bästa mobilplattformen för nyutvecklade spel för smartphones/plattor. GPUn i A5 är ju också riktigt vass så trots sin relativt låga skärmupplösning kan spelen se strålande ut tack vare att den klarar att köra AA.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Feb 2007

Asus Eee Pad Transformer

Jag köpte en Asus Transformer för några veckor sedan, ångrar inte mitt val. Skulle inte vilja byta mot någon annan platta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Chonburi, Thailand
Registrerad
Apr 2005

Jag slår ett slag för Nook Color, den är inte så jättebra men man kan inte klaga för ~1500kr.

Jag har hittils inte hittat något den inte klarar. Den känns lite seg i menyerna men den är lika snabb som min Desire, vet inte riktigt varför.

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariestad / Oslo
Registrerad
Nov 2007

Ipad2 men jag hade aldrig köpt en idag när ipad3 är så nära. Bortsett från ios så hade jag kört på Xoom eller Tab 10.1