Permalänk
Medlem

Ett par frågor om kylning

Jag undrar lite om kylning i allmänhet och specifikt angående stockkylaren till Core i5 2500k.

Först och främst undrar jag vad presterar stockfläkten till Core i5 2500k i full load? Har så jäkla dålig koll på de där men både med och utan turbo om det finns? Någon som har siffror? Överklockningssiffror är jag inte så intresserad av för tillfället utan bara standard standard så att säga.
Skulle vilja ha siffrorna så ja kan jämföra lite med andra kylsystem när detta införskaffar sig hem till lilla mig.

Sen undrar jag vad gör låt oss säga stockkylaren VS Corsairs H80 i skillnad på livslängd på sakerna? Ger det tillåmed någon prestandaskillnad?
Så för att göra frågan ännu kortare: Vad ger bättre kylning förutom möjligheten att överklocka?

Tack för era proffsiga svar på förhand

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Så för att göra frågan ännu kortare: Vad ger bättre kylning förutom möjligheten att överklocka?

Det ger en potentiellt längre livslängd pga svalare komponenter, alternativt möjligheten till en lägre ljudnivå till samma kylförmåga.

Prestandan är densamma (givet att du inte överklockar), så länge inte CPU:n verkligen överhettar och throttlar ner med standardkylaren, vilket i och för sig inte är en omöjlighet vid maxbelastning, men ändå osannolikt/ovanligt utan klockning i en vettigt ventilerad låda.

Själv har jag inte använt en boxkylare på många år dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

En tystare dator.......

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoveLeon:

En tystare dator.......

Hehe de fattar jag också, inte ens jag är så dum ^^

Skrivet av Roger W:

Det ger en potentiellt längre livslängd pga svalare komponenter, alternativt möjligheten till en lägre ljudnivå till samma kylförmåga.

Prestandan är densamma (givet att du inte överklockar), så länge inte CPU:n verkligen överhettar och throttlar ner med standardkylaren, vilket i och för sig inte är en omöjlighet vid maxbelastning, men ändå osannolikt/ovanligt utan klockning i en vettigt ventilerad låda.

Själv har jag inte använt en boxkylare på många år dock

Ok, låter vettigt. Danke

Nu vill vi bara ha någon siffra på stockkylaren också då. Hittar bara trådar om folk som monterat fel och då fått helt konstiga siffror...

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB