Nokia rullar ut Symbian Anna

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0k3:

Vilken annan mobil fixar allt det här? Ingen annan vad jag vet iaf.

Skulle kunna vara N900an med Maemo i så fall då jag gjort liknande grejer själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blame_me:

Skulle kunna vara N900an med Maemo i så fall då jag gjort liknande grejer själv.

Sant, dock är kameradelen i N900:an inte i närheten av N8:an men i övrigt en grym lur, visst går det att köra symbian på den också?

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Optimus X2 och 3D ligger väldigt nära S2 rent prestandamässigt, och då kör dom med Android 2.2 medan S2 kör med 2.3. Dock så anser jag att Galaxy S2 är en mycket bättre all-around telefon då den känns mycket smidigare på alla sätt.

X2's cpu(tegra 2 soc) är lika snabb per klock då det är samma arkitektur(cortex A9), men s2 har 200Mhz högre klock. Exynos soc är även betydligt modernare än tegra2 som saknar vissa instruktionsset, NEON bla. Mer/snabbare minne i exynos osv.

Vad gäller gpu'n så är exynos helt överlägsen, 50-75% snabbare ungefär. Dock svårt att mäta för det finns få benchmark progg. som är tunga nog för att få exynos att inte gå in i fps cappen vid 60fps.

En annan trevlig sak är att dom flesta exynos soc har riktigt god marginal vad gäller klock/volt. Inga problem att dra upp cpu till 1.45Ghz utan att höja volten alls. Kör min SGS2 cpu@800Mhz för det allra mesta, mer behövs inte om man inte ska köra riktigt tunga spel typ DD. I dom flesta spel funkar dock 800Mhz precis lika bra. GPU går ju även att klocka från stock 267Mhz till 400Mhz, helt onödigt men man måste ju prova

Permalänk
Skrivet av Soulnut:

plugga in hdmi i tv:n tillsammans med mus och tangentbord är rätt skönt om man vill lira lite spel, se en film eller surfa lite när man är on the go. Det var skönt att slippa dra med sig laptopen sist jag var på hotell iallafall Det är ju inte så ofta, men en sån grej jag inte skulle vilja vara utan idag.

Köp en SGS2 då, usb OTG är riktigt nice och då kan du lira 1080p film etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Köp en SGS2 då, usb OTG är riktigt nice och då kan du lira 1080p film etc

fast det funkar ju inte riktigt... Ska man ha 1080p så måste man ju koppla in en TV via hdmi, telefonens skärm är inte ens 720p (inte så konstigt heller då den är så mycket mindre än en TV..) och S2an har ju ingen dedikerad hdmi-port, utan den använder USB-porten. Så då måste man alltså kopiera hela filmen till telefonens interna minne från USB-disken innan man börjar kolla... Men då kommer nästa problem, de flesta 1080p-videos/filmer är över 4GB om de är någorlunda långa, vilket kräver NTFS som tyvärr inte galaxy s2 stödjer

möjligtvis går det kanske att mecka in på nåt vis om man rootar telefonen, eller så kanske den stödjer nåt annat filsystem som tar filer över 4GB?

Nä, jag föredrar nog N8 i detta fall, den har ju en separat hdmi port men tyvärr bara stöd för 720p och inget NTFS-stöd där heller. Bättre än ingenting iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

fast det funkar ju inte riktigt... Ska man ha 1080p så måste man ju koppla in en TV via hdmi, telefonens skärm är inte ens 720p (inte så konstigt heller då den är så mycket mindre än en TV..) och S2an har ju ingen dedikerad hdmi-port, utan den använder USB-porten. Så då måste man alltså kopiera hela filmen till telefonens interna minne från USB-disken innan man börjar kolla... Men då kommer nästa problem, de flesta 1080p-videos/filmer är över 4GB om de är någorlunda långa, vilket kräver NTFS som tyvärr inte galaxy s2 stödjer

möjligtvis går det kanske att mecka in på nåt vis om man rootar telefonen, eller så kanske den stödjer nåt annat filsystem som tar filer över 4GB?

Nä, jag föredrar nog N8 i detta fall, den har ju en separat hdmi port men tyvärr bara stöd för 720p och inget NTFS-stöd där heller. Bättre än ingenting iaf.

Ett SD kort med EXT3 filsystem tex. fixar det.

Det finns dockor med fler usb portar så du kan köra mhl och även använda USB samtidigt. 1080p är ganska overkill för det mesta när man är ute å reser, alla hotellrum har ju inte +46" fullHD tv

En annan smidig lösning är ju DLNA, finns ju såna mottagare med HDMI ut. Eller om TV'n själv har DLNA stöd.

Det vore klart smidigare med 2st micro usb dock, så man kunde köra MHL/HDMI å ändå ha en port över till extern disk och annat. Vad gäller mus/tgb går det ju via bluetooth men extern disk är ju värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nej, kan bara hålla med - Symbian är mycket bätre än några androider eller ruttna äpplen presterar. Touch skärm är så förlegat och Symbian är det enda operativ som fungerar bra utan kladdplatta.

Fast N8 blir lite svår att navigera utan touchskärm, den har ju bara en hårdvaruknapp. Men det mest extrema är MeeGomobilen N9 den är nog helt ointressant för dig, då den är helt utan analoga navigeringsknappar.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av c0k3:

Sant, dock är kameradelen i N900:an inte i närheten av N8:an men i övrigt en grym lur, visst går det att köra symbian på den också?

Precis, men kameran duger i alla fall
Jag kollade runt lite när jag såg denna nyhet, och frågan har tagits upp. Det verkar dock inte vara nånting under utveckling just nu tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas det blir bra :).

Visa signatur

-Två st laptops atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

Nu har Nokia gjort Symbian Belle officiellt också:

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Skrivet av Anonymous FTW:

Oj, det var ju i princip exakt som ett android UI rakt av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nu har Nokia gjort Symbian Belle officiellt också

Är den släppt officiellt också??`Finns den att hämta från någon internet lokalisation?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epyon:

Är den släppt officiellt också??`Finns den att hämta från någon internet lokalisation?

den är inte släppt officiellt än (räkna med detta innan nyår)
men den finns redan nu och har funnits att hämta från olika sidor.
På dailymobile.se's forum finns guider för hur man uppgraderar programvaran

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

den är inte släppt officiellt än (räkna med detta innan nyår)
men den finns redan nu och har funnits att hämta från olika sidor.
På dailymobile.se's forum finns guider för hur man uppgraderar programvaran

Mmhmm... ja då är det bara att sitta på pengarna tills dom släpper den, är dock oerhört sugen på att köpa N8:an nu, men får vänta helt enkelt.

Jo jag är medveten om det, jag orkar inte böka med någon beta release, jag önskar den officiella versionen utan tjorv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epyon:

Mmhmm... ja då är det bara att sitta på pengarna tills dom släpper den, är dock oerhört sugen på att köpa N8:an nu, men får vänta helt enkelt.

Jo jag är medveten om det, jag orkar inte böka med någon beta release, jag önskar den officiella versionen utan tjorv.

är det just kameran du är ute efter så rekomenderar jag varmt n8

men kan du klara dig med en lite sämre kamera så rekomenderar jag någon av de kommande symbian lurarna med 1GHz och 512 mb ram.

Ruskigt prisvärda och de kommer förinstallerade med symbian belle

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

är det just kameran du är ute efter så rekomenderar jag varmt n8

men kan du klara dig med en lite sämre kamera så rekomenderar jag någon av de kommande symbian lurarna med 1GHz och 512 mb ram.

Ruskigt prisvärda och de kommer förinstallerade med symbian belle

Ja uppriktigt så resonerar jag så här; up to date så är Nokia N8:an den bästa mobilen idag av olika skäl, framför allt har den allt jag vill ha i en mobil lur.
Visst har den en något äldre hårdvara än de "vassaste" lurarna idag, men med tanke på att de är en Symbian lur så antar jag att den inte behöver mer "kräm". Rent byggnadstekniskt så är den helt utan motstycke, ja kan närmast jämföra den med min gamla Macbook Pro(från 2010), gediget rakt igenom. De andra Symbian har är "frihet" och multitasking. Och med "frihet" menar jag all data (var det än är för fil) så fungerar den mest som ett usb-minne, inget krångel med sync via uppkoppling samma med Nokia's kartor till gpsen. Det finns mer "appar" än man egentligen behöver. Den har funnits ett bra tag vilket gör att N8:an har förhoppningsvis gått igenom de flesta "barnsjukdomarna". Kameran är för mig mera grädden på moset Att den är bra och har en fysisk kamera knapp är ett krav. Och enligt min mening kommer N8:an med Belle bli ruskigt fin, modern och förhoppningsvis en stabil vapendragare. Jag har använt Symbian tidigare och visserligen tyckt att det är tråkig i jämförelse vis med konkurrenterna, dock har jag alltid sett Symbian som logisk och enkelt, så det ska bli riktigt kul att få en Nokia lur med Symbian i "lyxförpackning". Jag får allt plus ögongodis.

Varför jag väljer en symbian lur framför apple's och andriod är ganska enkel; Apple har en tendens att vilja begränsa och styra användaren vilket irriterar mig, deras O.S är snyggt och lurarna håller bra kvalite, men att sälja en teknologisk enhet med de begränsningar som apple har, nej tack! (En anledning varför de första jag gjorde när jag fick min MBP var att radera allt å slänga in W7 ) Deras byggnads kvalite är god.

Andriod då, ja visst de finns gedigna lurar från HTC och kanske Samsung, men många förefaller att vara stora och plastiga. Själva Andriod är för mig en gåta, i mitt huvud så jämför jag Android med hur MS Windows var i begynnelsen, slösade allt för mkt av hårdvaru kraft på att hålla igång operativsystemet. Oj långt svar... håll till godo med mina "tokiga" tankar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epyon:

Ja uppriktigt så resonerar jag så här; up to date så är Nokia N8:an den bästa mobilen idag av olika skäl, framför allt har den allt jag vill ha i en mobil lur.
Visst har den en något äldre hårdvara än de "vassaste" lurarna idag, men med tanke på att de är en Symbian lur så antar jag att den inte behöver mer "kräm". Rent byggnadstekniskt så är den helt utan motstycke, ja kan närmast jämföra den med min gamla Macbook Pro(från 2010), gediget rakt igenom. De andra Symbian har är "frihet" och multitasking. Och med "frihet" menar jag all data (var det än är för fil) så fungerar den mest som ett usb-minne, inget krångel med sync via uppkoppling samma med Nokia's kartor till gpsen. Det finns mer "appar" än man egentligen behöver. Den har funnits ett bra tag vilket gör att N8:an har förhoppningsvis gått igenom de flesta "barnsjukdomarna". Kameran är för mig mera grädden på moset Att den är bra och har en fysisk kamera knapp är ett krav. Och enligt min mening kommer N8:an med Belle bli ruskigt fin, modern och förhoppningsvis en stabil vapendragare. Jag har använt Symbian tidigare och visserligen tyckt att det är tråkig i jämförelse vis med konkurrenterna, dock har jag alltid sett Symbian som logisk och enkelt, så det ska bli riktigt kul att få en Nokia lur med Symbian i "lyxförpackning". Jag får allt plus ögongodis.

Varför jag väljer en symbian lur framför apple's och andriod är ganska enkel; Apple har en tendens att vilja begränsa och styra användaren vilket irriterar mig, deras O.S är snyggt och lurarna håller bra kvalite, men att sälja en teknologisk enhet med de begränsningar som apple har, nej tack! (En anledning varför de första jag gjorde när jag fick min MBP var att radera allt å slänga in W7 ) Deras byggnads kvalite är god.

Andriod då, ja visst de finns gedigna lurar från HTC och kanske Samsung, men många förefaller att vara stora och plastiga. Själva Andriod är för mig en gåta, i mitt huvud så jämför jag Android med hur MS Windows var i begynnelsen, slösade allt för mkt av hårdvaru kraft på att hålla igång operativsystemet. Oj långt svar... håll till godo med mina "tokiga" tankar

bra skrivet

är själv en ägare av nokia n8 och jag ser verkligen fram emot belle

n8:an är unik på många sätt.
FM-sändare, HDMi, USB on the go och en superbra kamera är bara lite av va den har

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ingen som vet något nytt om Symbian Belle ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Epyon:

ingen som vet något nytt om Symbian Belle ?

Det ska komma i februari någon gång läste jag Iallfall till Nokia N8

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50