HP på väg ut ur PC-branschen

Permalänk
Melding Plague

HP på väg ut ur PC-branschen

Världens största tillverkare av PC-datorer Hewlett-Packard kan vara på väg att sälja verksamheten, det rapporterar finanstidningen Wall Street Journal.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att de ger upp surfplattor och Mobiltelefoner.
Sen att de säljer PC tillverkningen eller skapar ett annat bolag för den är väl bra för deras del då de villl satsa på tjänster och mjukvara istället. Återstår att se om de lyckas bra eller ej

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

men...? men...? Vad ska jag då köpa för laptop...?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

HELVETE! dom som gjorde så förbannat bra kvalitets laptops! hoppas man fortfarande kan få tag på Probooks som vanlig konsument ;/ min Probook jag fick genom skolan är lika frisk som den var för 4 år sen !

Permalänk
Medlem

Ganska skönt med tanke på att de flesta av deras laptops har sämst kvalitet..

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Inaktiv

Synd, men förstår dom samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

HELVETE! dom som gjorde så förbannat bra kvalitets laptops! hoppas man fortfarande kan få tag på Probooks som vanlig konsument ;/ min Probook jag fick genom skolan är lika frisk som den var för 4 år sen !

Ehh, det du fick var plast och du fick betala minst 10 000 för att få ta del av ett diskret grafikkort i laptopen. Batteritiden sök a**s även det och det följer med så onödig programvara. DELL, ASUS, MSI, Samsung Och Sony kan tillverka kvalités produkter till konsumenter, inte HP. Det var en tid man fick rolig programvara från HP utan någon extra kostnad, nu är det bara j*kla trails och det tar cirka 1 timme att avinstallera alla.

Dock så behöver vi konkurrens i marknaden.

Permalänk
Medlem

Det får ju inte sluta med skärmar! Deras ips skärmar är helt överlägsna dells ips skärmar för personer som kör spel och vill ha låg input lag och homogena färger och jämn ljusstyrka över skärmen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag har verkligen inget illa att säga om deras laptops, bra grejer. Att man får avinstallera mjukvara efter egen önskan ser jag som ett ganska litet bekymmer.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ehh, det du fick var plast och du fick betala minst 10 000 för att få ta del av ett diskret grafikkort i laptopen. Batteritiden sök a**s även det och det följer med så onödig programvara. DELL, ASUS, MSI, Samsung Och Sony kan tillverka kvalités produkter till konsumenter, inte HP. Det var en tid man fick rolig programvara från HP utan någon extra kostnad, nu är det bara j*kla trails och det tar cirka 1 timme att avinstallera alla.

Dock så behöver vi konkurrens i marknaden.

Det du säger är väldigt sant, särskillt när det gäller hp's klientdatorer för hemmabruk, men inte lika sant när det gäller deras företagssortiment, där vissa modeller är otroligt bra för att vara från HP.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Medlem

HP gjorde verkligen ett värdelöst jobb med utveckling och produktlansering av webOS. Snacka om att kasta pengar i sjön...

http://www.anandtech.com/show/4653/hp-to-discontinue-webos-ha...

http://www.engadget.com/2011/08/18/editorial-engadget-on-hps-...

Permalänk
Medlem

Haha. WebOS fattar jag inte ens varför de försökte sig på. Det var ju dödsdömt innan dom ens tagit över det. Sen deras datorer suger ändå. Asså desktop. Laptoparna e väl ok. Kommer inte sakna dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tråkigt..
Tyckte HPs datorer har blivit bättre med åren, sleek design, ok prestanda i bärbara osv. Hoppas nästa ägare kan lyfta dom, bara inte Dell tar över

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem

Har uppfattat deras laptops som relativt bra men inget jag kommer sakna. HP har egentligen inte bidragit med något som är intressant för mig.

Permalänk
Medlem

Vettefan hur det är med HP idag, men jag har fortfarande en HP laptop från 2005 som fungerar prima till surfning och skolarbete och det är bara lite repor på högtalaren men ljudet är fortfarande mycket bättre än dagens laptops som man köper från asus eller acer dock så kostade den 12 000 kr. I alla fall när jag köpte datorn så hade HP bra kvalité, idag verkar de ha ett dåligt rykte.
Själv bryr jag mig inte om HP längre, deras desktop suger, deras laptops har iaf varit bra, Skrivmaskinerna är sådär och resten av produkterna vet jag inget om.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Vart ska jag då kunna köpa mina tangentbord? Först Keytronic och nu HP
Sen tycker jag att den bärbara Compaq laptopen jag skaffade förra året funkar riktigt bra. Blir väl en Lenevo sen om de inte kommer tillverka fler datorer.

Permalänk
Medlem

Knappast överraskande med tanke på nuvarande VDns bakgrund i SAP AG.

Inte för att jag skulle sakna HP burkar direkt. Vissa har kanske haft bra erfarenheter av dem men den laptopen jag hade var minst sagt uselt byggd.

Att tableten och webOS dödas förvånar ännu mindre.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Det får ju inte sluta med skärmar! Deras ips skärmar är helt överlägsna dells ips skärmar för personer som kör spel och vill ha låg input lag och homogena färger och jämn ljusstyrka över skärmen.

Håller med! Riktigt bra skärmar till rimliga priser. Kolla bara recensioner på deras LP2475w tex. Jag har föregångaren (LP2465) och har varit otroligt nöjd, om jag skulle byta ut så hade det med största sannolikhet blivit efterföljaren till LP2475w (förutsatt att de fortsätter på samma spår).

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Medlem

Inget man kommer sakna har bara haft problem med hp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Vettefan hur det är med HP idag, men jag har fortfarande en HP laptop från 2005 som fungerar prima till surfning och skolarbete och det är bara lite repor på högtalaren men ljudet är fortfarande mycket bättre än dagens laptops som man köper från asus eller acer dock så kostade den 12 000 kr. I alla fall när jag köpte datorn så hade HP bra kvalité, idag verkar de ha ett dåligt rykte.
Själv bryr jag mig inte om HP längre, deras desktop suger, deras laptops har iaf varit bra, Skrivmaskinerna är sådär och resten av produkterna vet jag inget om.

Visste inte ens att HP tillverkade skrivmaskiner. Artikeln säger att HP ska dra sig ur "konsumentmarknaden", och där har de kanske inte briljerat direkt. Men jag hoppas faktisk att de håller sig kvar inom företagssegmentet där deras bärbara över lag håller mycket bättre kvalité och nästan är mer eller mindre de facto standard.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ohno så kan de gå när man går ihop med compaq;)
Verkligen gillar inte hps produkter. Överpriser för saker som pajar.

Permalänk

Det lär bli någon annan som tar över produktionen av datorer som drar in fem kilo damm i minuten och som kostar 3500kr extra för ett GTS420 så Svensson kan nog dra en lättnadens suck och vara säker på att han kan bli lurad igen.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit imponerad av märkes-datorer på x antal år, och kanske allra minst HP, hade inte en aning om att dom var störst i världen.

Däremot har jag positiva erfarenheter av deras skärmar.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Deras stationära är väl inget att hänga i granen precis som alla andra märkesdatorer men de gör riktigt bra laptops och skärmar.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Ja och vem tar över webos o palm som de nyss köpt.
Snacka om att ge upp innan dom ens är klara.
Svaga.

Permalänk
Medlem

HP är ju inte direkt mina favoriter på PC marknaden, går vi över till företagsmarknaden så är dom underbara.

Permalänk

Datorer för privatpersoner:
Suger, min dator va en av de med trasig grafikdel för en herrans massa år sen. Den blev stammis hos en reparatör inne i stan.
Har en till HP som jag fick från en polare, kollar man på kylningslösningen så undrar man vad i helvete de tänker med...
Det finns inget insugshål!. Så jetmotorn till fläkt försöker kyla ner en dator genom att suga in luft genom USB-portar och dyl.
Men ett hål för varmluften att komma ut finns det.

Sen har samma polare en arbetsdator från HP, det är dock odödlig, fläkt tror jag inte det finns på den, den blir inte direkt varm heller.
Hängt med i en axelväska i tre års tid, still going strong!

Att HP drar sig ur PC-brancen? fan äntligen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hoppas tillverkare som Asus för större andelar av marknaden nu och kan sälja fler trevliga modeller inom bärbart.
HP är helt ok maskiner, men finns andra tillverkare att föredra.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

Inte en sekund försent...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Datorer för privatpersoner:
Suger, min dator va en av de med trasig grafikdel för en herrans massa år sen. Den blev stammis hos en reparatör inne i stan.
Har en till HP som jag fick från en polare, kollar man på kylningslösningen så undrar man vad i helvete de tänker med...
Det finns inget insugshål!. Så jetmotorn till fläkt försöker kyla ner en dator genom att suga in luft genom USB-portar och dyl.
Men ett hål för varmluften att komma ut finns det.

Sen har samma polare en arbetsdator från HP, det är dock odödlig, fläkt tror jag inte det finns på den, den blir inte direkt varm heller.
Hängt med i en axelväska i tre års tid, still going strong!

Att HP drar sig ur PC-brancen? fan äntligen.

Jädrar massa skitprodukter ni har köpt då
Min laptop har 2 insug och 1 utsug under laptopen, men det fins 1 insug och 1 utsug på sidorna, tycker det är ganska bra kylning

EDIT: nvm Mitt fel, du pratade om Desktop...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]