78-80 grader i Intel BurnTest @ 4.5 ghz, farligt?

Permalänk
Medlem

78-80 grader i Intel BurnTest @ 4.5 ghz, farligt?

Tjena, jag undrar bara om jag borde tagga ner lite om den varmaste processorkärnan på min 2500k går upp i 80 grader i IntelBurnTest vid ett voltvärde på 1.32 V och en frekvens på 4.5 GHz. Klocken i sig känns stabil. Kör med en Kühler 620 om det är relevant.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

I sommarvärmen användandes IBT med AVX linpacks så får jag ungefär samma temp med den spänningen.

Aldrig aldrig aldrig har jag då sett den nå den temperaturen under verkliga situationer. Inte ens under H.264 encoding så har tempen stigit ens över 70.

Och 80 grader är för övrigt inte ens klassat som farligt för Sandy Bridge. Folk med stock-kylare är säkert uppe och nosar på 80 ganska ofta

Att sänka PLL voltage kan (om det inte slutar upp med en instabil OC) sänka temperaturen något, om du känner för att prova.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

I sommarvärmen användandes IBT med AVX linpacks så får jag ungefär samma temp med den spänningen.

Aldrig aldrig aldrig har jag då sett den nå den temperaturen under verkliga situationer. Inte ens under H.264 encoding så har tempen stigit ens över 70.

Och 80 grader är för övrigt inte ens klassat som farligt för Sandy Bridge. Folk med stock-kylare är säkert uppe och nosar på 80 ganska ofta

Att sänka PLL voltage kan (om det inte slutar upp med en instabil OC) sänka temperaturen något, om du känner för att prova.

Tack för svar, detta är alltså inte direkt farligt för cpun. Fick precis blåskärm dock, så jag har klockat ner den till 4.3, och då ser tempsen helt annorlunda ut. 65-67 grader i BurnTest, och där stannar jag tillsvidare. Det är väl helt enkelt volten som ligger för lågt om jag får blåskärmar? Eller kan det bero på annat?

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz