Vilken NAS är att föredra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Vilken NAS är att föredra?

Hej SweC!

Jag letar just nu efter en NAS att ha i hemmet. Den bör fungera till Windows, OSX och Linux då jag har och använder alla operativsystemen. Fördelaktligen kostar den inte skjortan heller! Jag har kikat på två stycken som verkar helt okej.

Netgear MS2000
D-Link DNS-320

Skulle båda fungera bra? Hur fungerar det med filsystem och liknande på diskarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Agemman:

Hej SweC!

Jag letar just nu efter en NAS att ha i hemmet. Den bör fungera till Windows, OSX och Linux då jag har och använder alla operativsystemen. Fördelaktligen kostar den inte skjortan heller! Jag har kikat på två stycken som verkar helt okej.

Netgear MS2000
D-Link DNS-320

Skulle båda fungera bra? Hur fungerar det med filsystem och liknande på diskarna?

MS2000 är riktigt usel! Slö, fruktansvärt bökig att använda.
Utav de två så är det lätt DNS320

"?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ösmo
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Agemman:

Hej SweC!

Netgear MS2000
D-Link DNS-320

Ingen av dom...har haft en DNS323 och den var fruktansvärt slö.

Synology Disk Station DS-110J NAS

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Valö
Registrerad
Maj 2006

Jag köpte Netgear readynas Ultra 2 Plus & den e riktigt snabb & stabil.
Om du kikar på den så köp den UTAN diskar & sätt i det själv (plättlätt 4st skruv) det skiljer mycket i pris.
Jag köpte den på www.alina.se vid en Drive de hade för 1290:- plus 2 TB disk (hade en redan) samma maskin med 1st monterad kostade 3490:- så det lönar sig rätt bra att dra i 4 skruv.
Satte i diskarna & anslöt & la dit kort film osv, har rullat på sen dess, bara 2v men den smidigaste uppdateringen jag gort på mitt nätverk.
Den "tar hand om" skrivaren (usb) så då slapp man ifrån det oxå. Har en usb disk som jag ska sätta i 1gng/månad & ta en xtra backupp.
Den har dubbla Gigabit nätingångar, Dualcore, & lite annat kul det går att uppgradea intern minnet när man tycker det behövs SOdimm 1Gb org.
Den har DLna men de har väl de flesta & stöd för flera olika streamprotokoll, letar efter fler widgets nu men har inte kommit på ngt jag vill ha.
Men kan rekomendera den iaf.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2009

Jag kollade in Synology DS-211J istället då jag vill ha två diskar senare. Är det värt att spendera 1700 på en NAS (samt lite till för HDDs)? Hur mycket använder ni era NAS?

Jag kan ju se en del positiva saker som man kan göra:

• Usenet kan köras

• Behövs mer lagring stoppar man i en till disk

• Kan komma åt Synologys NAS via en Android App

• Kan streama musik vart som helst ifrån

• Komma åt filer från överallt

Finns det fler fördelar? Är det värt det hela?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Kika lite på http://www.sweclockers.com/artikel/6229-bygg-din-egen-miniser...
För ca 600:- får du Atom D525 med 2 sataportar. Freenas kan förmodligen köras från USB-minne så du får båda diskarna till lagring.
För dryga 800:- får du Fusion mini-ITX moderkort med 4 sata-portar och bättre prestanda.

Gör du en sökning efter freenas hittar du många trådar.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara