Problem med installering av win7 och byte från master till slave

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

Problem med installering av win7 och byte från master till slave

Jag inhandlade en spinpoint 1 tb igår som jag tänkte göra två partitioner på, en för mitt windows på 100 gb och resten på en egen partition.

Jag stoppade i hårddisken i en gammal dator och partitionerade samt installerade windows 7 på den, gick felfritt. Jag kom in i windows och allt fungerade som sagt felfritt. Idag när jag skulle stoppa in min nya hårddisk i min nuvarande dator som har en gammal 320 gb hårddisk med windows på samt är partitionerad i två enheter så fungerade det inte alls. Här till mitt problem

Jag startade upp datorn och jag kom in i min gamla windows, alltså den jag alltid har haft. Jag gick in i den här datorn och där hittade datorn min nya hårddisk och den hette lokaldisk I och den andra lokaldisk H. På lokaldisk H låg min windowsinstallation så jag tänkte att jag går in i bios och byter på master/slave men det fungerade inte. Jag valde därför att titta på jumpern på hdd:erna och såg att den nya spinpointen skulle ha jumpern på de första två (a och b) platserna för att fungera som master medans den inte skulle ha någon jumper alls för att fungera som slave.

I manualen står det att min spinpoint ska ha totalt 8 "piggar" där jumpern kan sitta men den kan alltså sitta i 4 olika lägen enligt manualen. På hdd:n finns det enbart 4 "piggar" och den kan alltså bara sitta i två olika lägen, även fast manualen visar tydligt fyra olika lägen. Därför kunde jag inte göra så min spintpoint blev master och den startade därför bara upp min gamla windowsinstallation.

Min gamla hdd har jumpern satt på "1.5 gb/s" eller något liknande och flyttar jag den där ifrån så startar inte datorn alls. Jag försökte även att enbart starta med min nya hdd men då hittade den inte windows, utan den startade om när den kom till "windows startar". Jag valde att sätta tillbaka som jag hade gjort första gången och gå in i windows och formatera min spinpoint och nu sitter jag här med min gamla hdd och min spinpoint som en intern 1 tb..

Jag vill ju ha windows på den nya, hur ska jag lösa problemet med master/slave?

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Det du skulle gjort var att installerat windows med disken i den dator du ska använda den på. Fram till XP gick det att installera windows på en disk och sen stoppa den i (mer eller mindre) valfri dator, men från Vista så är det inte möjligt, eller i varje fall inte alls lika enkelt som innan. Om du hade bootat från Windowsskivan så hade du fått valet att partitionera och installera på valfri disk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Låter som du pratar om s-ata diskar? De behöver inte jumpras om till master eller slave. Det andra felet var att du installerade Windows på en annan dator och flyttade disken. Installera det på den nya datorn med bara den nya disken monterad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

Jaha, så om jag gör om och installerar windows när min spinpoint sitter i min nuvarande dator (den jag ska använda) och formaterar min gamla hdd så kommer min nya hdd automatiskt bli master? Min gamla hdd har ju dock en jumper fastsatt på sig :S

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: MSI Z170 Gaming Pro | Processor: Skylake I7 6700K | Processorkylare: Noctua NH-U14S| RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 16 GB 2666MHz | Grafikkort: Geforce 1070 | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W HårddiskSamsung SSD 500 GB, 250 GB, WD 1 TB |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falköping
Registrerad
Okt 2004

Koppla ur din gamla Hdd så länge. Formatera och installera windows på den nya disken. När den är igång så kan du starta om datorn med den gamla disken i. När du är igång så kan du formatera den gamla disken om du vill det.

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

^^Precis

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Jul 2011

ska testa detta! Återkommer med svar En till fråga under tiden.

Min gamla hdd har ju en jumper och är en sata hdd. Jumpern sitter nu över c och d piggarna och det står på hårddisken att då kör den sata 1.5 gb/s.

Kan jag ta bort den och då går den i 3 gb/s då? eller varför sitter den där över huvudtaget?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Kan ha nåt att göra med kompabilitet för P-ATA adaptrar eller nåt liknande. Det kan vara så att du får 3gb om du tar bort jumpern, beroende på hur gammal disken är.