Helgsnack: "Varför fanboy?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Vad är "fanboy" (ordet fanboy) egentligen?

Min uppfattning om fanboy:
En person som tar ställning till ett spel, företag eller lag oavsett om detta är dåligt eller inte.
Vägrar ta till sig information om konkurenternas produkter/lösningar/lag och slår dövörat till när dem blir presenterade positiva fakta som inte har med det egna laget att göra.
En fanboy kan inte, under några som helst omständigheter inse fakta, oavsett hur mycket fakta och bevis man öser över dem.

Jag tror att många ser fanboy om någonting positivt.
Enligt min mening, finns det inget som helst positivt i "fanboyism".

Många verkar hålla på ett lag bara för själva konfliktens skull, och man väljer då det lag som man har mest "erfarenhet" med.
Kan liknas med att välja ett fotbolls/ishockey/<insert random sport genre here> -lag (AIK eller DIF till exempel).
Sedan går man ut i huligangäng mot andra huligangäng och avgör vilket lag som egentligen borde ha vunnit matchen. (Man går helt ifrån fakta och sanning här)

Jag tycker att din beskrivning är väldigt likt min syn på en fanboy.
Speciellt de biten där man slår dövörat till där det inte "passar sig" med den fakta som presenteras.

Ett klassiskt exempel var när AMD körde över Intels gamla P4or och, om man då får säga att Intelfanboysen ändå "tyckte" att Intels P4or var bättre.
Jag kom ihåg hur diskussionerna gick. AMD gjorde instabila cpuer och att Intel ändå var mer rejäla och ändå var bättre fast de presterade sämre. Det typen av människor kan man dela in i facket fanboys. Aldrig fick man få några vettiga svar på hur en cpu som presterade bättre i allt ändå kunde ses som sämre. Den sämre Intel-processorn kostade dessutom mer.

Ungefär som om man tävlade om topphastighet och tyckte att den sämre presterande bilen var bättre "bara för att". Då lever man i en egen fanboyvärld.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

En fanboy för mig är en som köper intel, nvidia & appel och andra dyrare saker.

Förtydligande: Dyra saker som inte är bättre, men han/hon är envis att påtala för andra att de är det.

Man behöver inte vara fanboy för att föredra ett visst märke, om det passar bäst för en själv.

Förtydligande: Om det är ett billigare märke som är lika bra så tycker jag inte men är fanboy om man föredrar detta.

En fanboy är en som inte tål att andra har en annan en ens egna uppfattning.

Jag hoppas du driver med folk i detta inlägget, kan även säga att jag inte har läst vidare i tråden ännu ifall du har svarat på frågan ifrån någon annan.

Det ända vettiga du skrev var "Man behöver inte vara fanboy för att föredra ett visst märke, om det passar bäst för en själv"
Du är ju den största Fanboy på hela SC

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Frågan är vad man definierar som ett bra köp.

Ett grafikkort kanske inte har lika många parametrar som t.ex en ny bil men ska köper inte kortet enbart baserat på maxad fps.
Ett bra köp kan vara att köpa något som fungerar till en bra peng och få en bra magkänsla.
Det är en av anledningarna att jag handlar av komplett och inet, jag har gjort det förr och fått bra support och snabba leveranser till en vettig penning, bra magkänsla för mig.
AMD har fungerat ypperligt för mig och jag ser ingen anledning att testa något annat i nuläget, får bättre magkänsla av att hålla mig till AMD helt enkelt.
Det kunde iof varit tvärt om...

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Ang mac...
Chefen sitter på nyare mac för att... Surfa å skicka mail. Haha tror han har missat lite av vad som är urskiljande för MAC å PC
MAC är dyrare produkt för likvärdig PC, dock så är MAC kontrollerad marknad å därav större/enklare drift då det inte finns 3miljoner artiklar som ska stödja kompabilitet mellan varandra.

Jag är fanboy av prestanda/pris gruppen, dvs oavsett märke så anpassas vara efter plånbok å behov.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Frågan är vad man definierar som ett bra köp.

Ett grafikkort kanske inte har lika många parametrar som t.ex en ny bil men ska köper inte kortet enbart baserat på maxad fps.
Ett bra köp kan vara att köpa något som fungerar till en bra peng och få en bra magkänsla.
Det är en av anledningarna att jag handlar av komplett och inet, jag har gjort det förr och fått bra support och snabba leveranser till en vettig penning, bra magkänsla för mig.
AMD har fungerat ypperligt för mig och jag ser ingen anledning att testa något annat i nuläget, får bättre magkänsla av att hålla mig till AMD helt enkelt.
Det kunde iof varit tvärt om...

Bil är ett av märkena som har MYCKET bristfällig info hurvida konstruktion motor/låda/drift/chassi etc är tänkt å fungera å underhållas.
Kolla in din lokala bilhandlare å fråga mer specifika saker som...
Hur länge anses motorn gå innan givare/lager/kolvringar osv behöver bytas.
Hur ofta ska bilen rostskydsbehandlas?
Hur slitage stark är framvagn... Ja listan kan göras i dess oändlighet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

Ja men det är inte alltid det lättaste att förklara för någon att det dom vill ha är (vad jag vet) det dom inte vill ha egentligen. Men, man får sitt lilla "lucky moment" när man får säga "jag sa ju det" sen

Det intressanta i det här är inlägget är just det här stycket. För man kan inte förklara för någon vad det är just de "vill ha". Man kan möjligtvis med ledande frågor komma fram till vad de skulle behöva men just vad det är som de vill ha är en högst personlig fråga. Om de vill ha något för att hårdvaran skulle vara bättre i X-modell än i Y-modell så är det upp till dem. Om de vill ha något för att de tycker att användarupplevelsen är bättre i X-modell än i Y-modell så är det upp till dem. Om de tycker att en produkt har bättre design och coolare image än en annan modell så är det upp till dem.För vi söker produkter av HELT olika anledningar. Det finns liksom ingenting att förakta i det. I slutänden är det självklart upp till dig hur du ser på folk men det är just denna typen av saker som gör att "fanboi" krigen rasar över forumen.

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-PH67A-UD3 REV B3| Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | 4X Corsair 4GB 1333MHz XMS (16GB)|

Permalänk
Skrivet av Laiquelleion:

Det intressanta i det här är inlägget är just det här stycket. För man kan inte förklara för någon vad det är just de "vill ha". Man kan möjligtvis med ledande frågor komma fram till vad de skulle behöva men just vad det är som de vill ha är en högst personlig fråga. Om de vill ha något för att hårdvaran skulle vara bättre i X-modell än i Y-modell så är det upp till dem. Om de vill ha något för att de tycker att användarupplevelsen är bättre i X-modell än i Y-modell så är det upp till dem. Om de tycker att en produkt har bättre design och coolare image än en annan modell så är det upp till dem.För vi söker produkter av HELT olika anledningar. Det finns liksom ingenting att förakta i det. I slutänden är det självklart upp till dig hur du ser på folk men det är just denna typen av saker som gör att "fanboi" krigen rasar över forumen.

Där syftade jag på sånna som är "okunniga" och bara vet någonting om ett märke för att dom har hört någon prata bra om det. Om jag ska hjälpa en okunnig att köpa en dator och han säger men jag vill ha X-modellen. Och sen ska jag försöka förklara för han att: Nej, du vill inte ha X-modellen, det finns mycket bättre för samma peng, men det märke Y på den istället för X. Då kanske han säger, men det där märket har jag inte hört talas om.

Då måste man på något vis försöka få in i personen att Y-modellen är mycket bättre, det är fakta..

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk

Wall of texts så långt ögat når... men hur som helst, man köper/väljer det man direkt eller indirekt blivit "övertalad" av att använda. Dåliga erfarenheter av ett märke kan leda till ännu värre case av "fanboy" på motsatta sidan. Egentligen inget att diskutera. (Hade mkt mer logiskt att skriva men i skrivandes stund glömde jag allt)

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

Då måste man på något vis försöka få in i personen att Y-modellen är mycket bättre, det är fakta..

Jag förstår hur du menar men är tveksam gällande slutsatsen. Så länge du endast jämför en platform /OS så kan det vara rimligt då det i dessa fall främst handlar om hårdvaruskillnader.
Men så fort man pratar om skilda platformar så gäller inte längre samma ramar. Detta stämmer både för datorer och mobiltelefoner. Något som faktiskt gör att det inte går att på ett helt objektivt sätt säga att "det är fakta".

Sen tillkommer meningsskiljaktigheter gällande vad som en person kan tycka är bra och vad en annan inte gillar. Om kunden i fråga då har blivit rekommenderad en produkt av en vän som de litar på så bör man kunna respektera att deras tillit till denne är större än säljarens. Oavsett om kunden själv är välinformerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-PH67A-UD3 REV B3| Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | 4X Corsair 4GB 1333MHz XMS (16GB)|

Permalänk
Medlem

Kollar mest på hur de har Agerat igenom åren, och lite hur deras saker rullar.

Annars är de väll mest No-care, och flame:ar väll någon ibland ifall de är kul

Permalänk
Medlem

Jag är inte besatt av något märke, utan jag går alltid på PPP ( Pris per prestanda ), Hittar jag då en vassare modell av AMD som kan kompensera Intels vassa CPU så väljer jag AMD, eftersom AMDs processor var billigare ( då jag byggde min dator )

Jag tänker alltid framtida uppgraderingar, bygger inte en dator för 16k och säger att det är den bästa, utan jag bygger en bra dator för ca 8000 och sedan uppgraderar jag den senare med tiden. När det kommer till PSU så är jag faktiskt en -"fanboy" av Corsair.

Permalänk
Medlem

Intressant... (warning Grumpy hardware troll)

Ser att folk glider fram å tillbaka gällande frågan

Kan säga att jag kollar vad som ger mest prestanda mot pengarna samt kallad "framtidssäkerhet" gällande mina produkter...
i mina val går de ovannämnda före Tillverkare/tredjepartstillverkare,

Skiter fullständigt om det är en MAC/HP/DELL eller HPD (hopplockade delar) men den skall klara av alla mina krav och
inte pga en teknikalitet förhindras att göra detta!

Prioritetslista:
1.Prestanda/kostnad
2.Stabilitet & Hållbarhet
3.Elförbrukning/prestanda
4.Ev. garantier

Till er som roar er med att tolka vad folk skriver så har jag just nu har jag 3st system rullande dagligen vara av 2 har Intel CPU av samma generation (cirkus 2år, socket 775) en AMD (socket 939) alla rullar med Nvidia baserade GPUer PGA att jag spelat spel som är best OPTIMERADE och även kört med physX, har haft AMD GPUer, aldrig vart missnöjd med någon av dem,kört med mer eller mindre 15-20 olika märken på mina datordelar inte haft större problem med någon utav dem, enda problemen jag har haft på hårdvara har vart pga designproblem/barnsjukdommar.

Sammanfattning: Jag väljer produkt efter mina behov och eventuella framtidsbehov och handlar där efter...
har inte behovet av att hävda mig i eventuella statussymboler... framförallt så skiter jag fullständigt hur märkets LOGGA ser ut!!!
Skall dock säga att även utseendet väger in men det ligger så lågt på min lista att den inte skrivs upp för har fler men annat folk kanske vill synas på samma sida som mitt inlägg

PS
Sen till alla som skriker MAC vs PC och vise versa vill jag göra en lite information; PC= Personal Computer
DS

Visa signatur

TFO

Permalänk

Minn viktigaste faktor i ett köp är stabilitet... Det är även på den vägen ja skulle kunna bli fanboy.
Ja blir galen av buggar, överhettning, drivrutinstrassel, och liknande stabilitetsproblem...
Det ska helt enkelt bara fungera enligt speccarna och får man lite till blir det plus poäng!

själv föredrar ja Intel starkt över AMD och VIA... och nVidia starkt över ATI (AMD)... just av ovanstående anledningar.

AMD datorer (och chip) har gjort mej besviken för många ggr med överhettning o drivrutinstrassel, exempelvis:
* Xbox 360 - AMD-grafiken överhettade o löddningarna släppte vilket orsakade enorma problem - RROD-krisen!
* Bärbara datorer med amd är många ggr budget-modeller där man satsar på att spara så mycket pengar som möjligt vilket orsakar värme problem. Ja jobbar just nu på en kommuns IT avdelning, framförallt med att reparerera datorer med utgången garanti, och av nån lustig anledning är det bara AMD datorerna som lider just av överhettning.
* Athlon (första revisionerna) processorn överhettade ordentligt om fläkten gick sönder - såpass att cpu + moderkort går sönder. Intel är bättre på överhettningsskydd.
* Intel är nuförtiden vanligtvis strömsnålare än AMD på samma prestandanivå i skrivbordsmiljö (office, internet, film, apps). Mycket tack vare bättre tillverkningsteknik
* Macbook Pro - AMD/ATI grafiken överhettar i dom nya Macbook Pro datorerna. Uppdatering har släppts som ska fixa problemet, antagligen på bekostnad av prestanda (nerklockning).
* AMD's drivrutiner har i många år drivit mej till vansinne. Ibland måste man välja att köra äldre drivrutiner för att dom nya har buggar med exempelvis ljudet eller SATA/IDE. Ibland blir problemet olösligt o man får stå ut med stuttering i windows.
...listan kan göras bra mycket längre men det här är några av dom alvarligaste problemen...

Varför ja väljer Nvidia framför ATI är av samma anledning. Ja spelar hellre 100% av alla spel utan stabilitetsproblem o bra drivrutinsstöd (microstuttering o liknande) och betalar gärna 10% mer för samma prestanda nivå.

Dock är ja medveten om att intel o nvidia inte är fläckfria...
nVidia hade problem med förrförra generationens grafikchip (Chippen: G84 och G86) som i bärbara datorer överhettade o gick sönder med tiden.
Intel har oxå hafft problem. Nu på senare tid är det första revisionen Sandy Bridge chipsets och även SSDerna i Intel 310-serien. Det hände även förr i tiden, Ex. när Pentium kom ut i mitten av 90talet så hade dom första revisionerna nån flyttals-bugg.
Men intel har alltid varit bättre på support/service i dessa ärenden.

Ja rekomenderar alltid Intel + nVidia till vänner som vill ha stabilitet över prestanda (precis som mej själv), men den dagen ja blir tillräckligt besviken på Intel / nVidia så kommer ja dra dom över samma kam som AMD / ATI valt att sätta sej i.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Är det inte samma sak egentligen som när man handlar i en specifik butik?
Är servicen, priser osv bra så är det klart man återkommer. Samma sak gäller väl egentligen för produkter för tillverkare?..

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Är det inte samma sak egentligen som när man handlar i en specifik butik?
Är servicen, priser osv bra så är det klart man återkommer. Samma sak gäller väl egentligen för produkter för tillverkare?..

Nu är det ju inte samma sak som att helt enkelt blunda för fakta som visar att det finns bättre märken och dessutom försvara "sitt" märke utan hållbara argument. Om man nu håller sig till en specifik produkt så kan man ju försvara det med just som du säger. Har man bra erfarenheter så räcker det för en.
Istället så kommer en fanboy med ett "försvar" som inte är fakta utan något från fanboyvärlden.

Det du beskriver är inte en fanboy enligt mig utan så kan vilken normal sund person som helst tänka.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Yupp, Android ägarna är idag som Linux ägarna var för något år sedan mot Microsoft användarna.

Konstigt nog är dessa och spyr galla i både Microsoft och Apple trådar runt om på svenska sidor. Vissa är så extrema så jag blev så äckligt less på IDGs moderatorer så sluta besöka sidan. Trollen vann...

Hahaha ja för Apple fanboysen spyr ju inte galla över alla andra heller!?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tror tvärtom, fanboys känner att dom har bästa saken, och vill övertala hela universum

men innerst inne vet dom nog sanningen, speciellt när bevisen är uppenbara och dom fortsätter försvara sin produkt/tjänst dom köpt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Mycket av det som var opensource utav apple såg ut att vara drivrutiner till mac men en hel del annat också.

Vad dillar du om?

Citat:

Jag vet att min mattelärare klagar på att Java hon skriver under mac OSx (med apples program) inte allt för sällan inte fungerar på windows men inte tvärt om, å andra sidan är hon lite galen professor och otroligt virrig.

Jag sysslar inte med Java själv men jag vet att Apple inte skeppar Java längre i Mac OS X. Vill man ha det får man ladda ner det från Sun/Oracle.

Citat:

Sen tycker jag Jonathan Ive a (chief of industrial design eller liknande) har storhetsvansinne med namngivningen av appleprodukter.

Tror du att en industridesigner namnger produkterna? Allvarligt?

Citat:

Sen har vi också händelsen där apple stal ikon, mus, mapp... gränsnittet rätt uppochner från xerox sen härmade microsoft gränssnittet och Job(b?)s skäller ut Gates och försöker stämma dem "jättemycket".

Stal? De licensierade det grafiska gränssnittet och betalade Xerox med aktier i Apple. Ska du vara arg på några borde det vara Xerox styrelse som inte fattade vad PARC sysslade med. Jobs har utan tvekan skällt på Gates, men när han återvände till Apple 1997 såg han till att snabbt avsluta rättstvisterna och konflikterna med Microsoft.

Citat:

Sen hypen man hör över apple komponenter De är ju för fan knappt de som bygger eller utvecklar dem. Apple-datorer är rena frankensteins. Nu vet de flesta på swec självklart det men jag hade en "diskusion" med en kompis kompis som hävdade att apple kom poå att man kan ha grafikkrets och processor ihoppsatta på samma krets så drog det mycket mindre ström och presterade mycket bättre (om sandy bridge igentligen)(han kallade det igentligen grafiksaken) och att apple hade kommit på att anpassa formen på sakerna så att det kunde få plats med mer i datorn. detta var tydligen jätterevolutionerande. Första ipaden var ett hopkok av western digital kretsar och tror samsung hårddisk och samsung skärm(om den hade skärm kommer inte ihåg). De utvecklade det lika mycket som inet "utvecklat" sina tauren datorer.

Tråkigt att du har kompisar som inte vet vad de pratar om.

Men allvarligt talat är det en sliten och tröttsam tirad du bjuder på om att Apple inte gör något själva. Hur många andra tillverkare kan du räkna upp som utvecklar ett eget OS, ett eget SOC för mobila enheter, egna chassin och moderkort för laptops och stationära med custom form factors över hela linjen?

Inet tar ATX-komponenter från sina egna hyllor och tar fram skruvmejseln. Förstår du inte skillnaden mellan det och vad Apple gör beror det inte på någon bristande pedagogisk förmåga från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Hahaha ja för Apple fanboysen spyr ju inte galla över alla andra heller!?

Självklart finns det ruttna ägg i alla läger, men om du verkligen börjar kolla på vem som brukar starta angreppen så är det allt som oftast inte Apple fansen.
Det är för närvarande dessutom "hippt" inom vissa tech kretsar att hata allt som har med apple att göra oavsett vad som är rimligt. När då ägare av apple produkter till slut får nog av orimligheterna så börjar även de gå över gränsen.

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-PH67A-UD3 REV B3| Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | 4X Corsair 4GB 1333MHz XMS (16GB)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiquelleion:

Självklart finns det ruttna ägg i alla läger, men om du verkligen börjar kolla på vem som brukar starta angreppen så är det allt som oftast inte Apple fansen.
Det är för närvarande dessutom "hippt" inom vissa tech kretsar att hata allt som har med apple att göra oavsett vad som är rimligt. När då ägare av apple produkter till slut får nog av orimligheterna så börjar även de gå över gränsen.

Det där får du nog vaska fram lite konkreta bevis på. Själv har jag sett både och. jag själv väljer inte iphone pga att den är alldeles för överskattad prismässigt sett. I övrigt tycker jag den är perfekt för de som vill ha en enkel telefon direkt ur kartongen. så min syn är alldeles neutral när det kommer till de båda och nej ingen kan vinna över mig till antingen det ena eller det andra...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Det där får du nog vaska fram lite konkreta bevis på. Själv har jag sett både och. jag själv väljer inte iphone pga att den är alldeles för överskattad prismässigt sett. I övrigt tycker jag den är perfekt för de som vill ha en enkel telefon direkt ur kartongen. så min syn är alldeles neutral när det kommer till de båda och nej ingen kan vinna över mig till antingen det ena eller det andra...

Det finns många telefoner som passar in på "enkel telefon direkt ur kartongen". Som dessutom är billigare och lika bra.
Alla mina telefoner har varit sånna telefoner ur min egen synvinkel och jag har aldrig haft en iphone. En iphone är säkert
helt ok men knappast bäst och knappast värt sitt pris jämfört mot vad som finns i jämförelse.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Hahaha ja för Apple fanboysen spyr ju inte galla över alla andra heller!?

Jadå det finns en skara sådana typer också. Som en annan som citerade dig, finns i alla läger. Dock så hos IDG härjar Android/Linux fantasterna, vissa blev så extrema så jag orkade inte mer besöka ens IDG. Gick inte en Microsoft nyhet utan att det var någon där bland första kommentarerna och börja trolla.

De trådar som spårade (och gör det säkert fortfarande) var Microsoft och Apple trådar, konstigt nog hände det inte mycket när det skrevs om Android nyheter, förutom då om något var kopplat till antingen Microsoft eller Apple.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redglittercoffin:

Vad dillar du om?

när jag kollade under http://www.opensource.apple.com/ så kollade jag under Mac OS X 10.7 vad jag antog är open source från 10.7/till 10.7 utav apple.
1:a "AppleFileSystemDriver-14 ->drivrutin
2:a AppleRAID-4.0.6 -> drivrutin
3:e AppleUSBCDCDriver -> drivrutin
4:e AppleUSBIrDa-145.2.4 -> inte säker men tycker det låter som drivrutin.

sen några bokstavskombinationer efter det tycker jag det såg rätt blandat ut mellan program och driverrutiner. Har jag missförstått namnen eller kollat på fel ställe?

Citat:

Jag sysslar inte med Java själv men jag vet att Apple inte skeppar Java längre i Mac OS X. Vill man ha det får man ladda ner det från Sun/Oracle.

jag kan inte uttala mig mer om det eftersom jag inte är insatt utan bara repeterade vad hon sa.

Citat:

Tror du att en industridesigner namnger produkterna? Allvarligt?

Jag skrev fel titel han är: Senior Vice President of Industrial Design at Apple. Klart som fan jag tror att han hade hele ansiktet med i namngivningen. Han har tagit emot priser för sitt designarbete på både iPod och iPhone. (nu använde jag wikipedia som källa har du bättre så visa dom)

Trodde det var allmänt känt att det är ive-phone,ive-pod och ive-pad "jag" i engelska ska alltid vara stor I.

Citat:

Stal? De licensierade det grafiska gränssnittet och betalade Xerox med aktier i Apple. Ska du vara arg på några borde det vara Xerox styrelse som inte fattade vad PARC sysslade med. Jobs har utan tvekan skällt på Gates, men när han återvände till Apple 1997 såg han till att snabbt avsluta rättstvisterna och konflikterna med Microsoft.

enligt det jag läste så var Jobbs på besök hos ett av Xerox utvecklingscenter och såg deras prototyp. Därefter begärde han en full teknisk genomgång av den vilket Xerox gav honom. Har du en bättre källa så antar jag att du hade rätt här.

Citat:

Tråkigt att du har kompisar som inte vet vad de pratar om.

Absolut, Apple "fansen" på forumet brukar ha andra åsikter, de jag träffar i verkligheten har en annan världsuppfattning.

Citat:

Men allvarligt talat är det en sliten och tröttsam tirad du bjuder på om att Apple inte gör något själva. Hur många andra tillverkare kan du räkna upp som utvecklar ett eget OS, ett eget SOC för mobila enheter, egna chassin och moderkort för laptops och stationära med custom form factors över hela linjen?

Inet tar ATX-komponenter från sina egna hyllor och tar fram skruvmejseln. Förstår du inte skillnaden mellan det och vad Apple gör beror det inte på någon bristande pedagogisk förmåga från min sida.

rätt säker på att samsung har/haft alla (inte säker på att de använder samma os som på sina första mobiler längre)

Ny formfaktor är ju inte direkt svårt, jag vill inte föringa apple's tekniska lösningar utan snarare påpeka att byta form på mobo inte i sigsjälv är en direkt teknisk utmaning. Jag förstår att du retar dig på mitt gnäll och nu när jag läste det igen var jag lite jobbig. Vid tillfället snackade ett par stycken jag umgicks med om apple superkomponenter som utvecklades av andra. Jag tycker Intel ska ha cred för bl.a. SB dom processorerna är ett tekniska mästerverk, Apple kunskap i att löda fast dem i mobo'n är inte fullt lika imponerande(inte för att det är dom som gör det men ändå).

Kan du säga en komponent apple haft i iPod, iPhone, iPad, iMac eller MacBook som de utvecklat helt själva? Intel processor och styrkrets, ARM (alla bygger ju som dom iofs), styr och kontrollerkretas från TI, Hårdiskar från WD(eller var det samsung?), skärmar från Samsung, minnen från bl.a. Intel, och jag har för mig Sony gjorde den senaste kameran.

När det gäller att pussla ihop delarna gör ju Apple ett av de bättre jobben men jag retar mig oerhört på att de tar ut nånstans runt 300% marginal på komponenter de köper in och säljerv vidare. Stör mig ännu mer som köper och tycker Apple har gett dem en bra deal.

Jag påstår inte att till exempel hp gör något på pcmarknaden heller (kanske därfer de säljer) men där vet fler om att hp bara lägger pussel med andras delar. Som sagt folk jag träffar(träffar, inte på forumet) verkar tro att Apple har typ jätteavancerade SOC lösningar i sina datorer.

Det jag vill framhäva egentligen är att jag tycker OEM-tillverkare får alldeles för mycket cred för andras tekniker. Igentligen är jag inget jättefan av intel heller men att påstå att de gör "sämre" processorer än AMD (båda har väll sina modeller som passar bäst vid olika tillfällen) eller påstå att deras ssd:er inte hållet måttet mot andra tillverkare vore ju i dagsläget vore ju bara löjligt.

Sicket jätteinlägg det blev

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Där syftade jag på sånna som är "okunniga" och bara vet någonting om ett märke för att dom har hört någon prata bra om det. Om jag ska hjälpa en okunnig att köpa en dator och han säger men jag vill ha X-modellen. Och sen ska jag försöka förklara för han att: Nej, du vill inte ha X-modellen, det finns mycket bättre för samma peng, men det märke Y på den istället för X. Då kanske han säger, men det där märket har jag inte hört talas om.

Då måste man på något vis försöka få in i personen att Y-modellen är mycket bättre, det är fakta..

Här beskrivs också ett av fanboyismens grundläggande problem. Folk hit och dit tror att de vet vad som är bäst för andra. I mina ögon tycker jag givetvis att killen ska köpa X-modellen. För hans vänner har den och är nöjda med den. Troligtvis kommer även då köparen också bli nöjd med en X-modell. Och skulle han få problem så kan han gå till sina vänner för att be om hjälp då de har samma burk. Att det sen finns Y-modeller som är bättre är väl givet, för det är väldigt få människor här i världen som orkar jämföra alla tester och alltid köpa det absolut bästa som finns på marknaden just nu.

Nej, lyssna istället på din vän och bekräfta att det är en bra dator och att den säkert passar för hans behov. Vill du promota ditt eget val kan du berätta för honom att du själv inte hade valt den, men att dina behov kanske är lite annorlunda. Men räkna med att det kommer bli dig han ränner till när han får problem med den.

Som sagt, fanboyism har definitivt ett berättigande, precis som folk köper samma bilar år efter år och röstar på samma parti. Det handlar sällan om vad som är bäst gentemot allt annat, utan mer om vad som tillfredställer en själv istället. Så var ett fanboy hur mycket ni vill, men respektera att det finns andra tekniker som passar bättre för andra människor.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Mobiltelefon: Sony Ericsson - ''Svenskt'' märke - Är man fanboy då?

*Citatet är nerkortat*

Man är ju iallafall definitvit partisk Bara jag som tyckte det inlägget lät som en dikt? en av de vettigaste jag hört isåfall

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om någon nämnt det tidigare, orkar inte läsa 11 sidor för att kunna posta min åsikt så i så fall får ni väll sitta där hemma och sura för att ni får läsa samma sak två gånger!

Jag tror personligen det har lite att göra med lojalitet för ett företag, märke, iaf känner jag så själv, började köra AMD, körde det och sedan bytta jag upp mig ännu en gång till AMD och efter ett tag känns det som "en själv" eller ens eget. Känner själv att allt som inte är AMD i min dator är det som AMD inte heller tillverkar, exempelvis SSD osv.. Skulle dock inte infinna mig i att betala 1000kr mer för en AMD produkt om en tex Intel produkt presterar lika eller bättre för då 1000kr mindre (så ni inte tror jag är helt märkesstörd)

Allt för mig.. Micke out.

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Det där får du nog vaska fram lite konkreta bevis på. Själv har jag sett både och. jag själv väljer inte iphone pga att den är alldeles för överskattad prismässigt sett. I övrigt tycker jag den är perfekt för de som vill ha en enkel telefon direkt ur kartongen. så min syn är alldeles neutral när det kommer till de båda och nej ingen kan vinna över mig till antingen det ena eller det andra...

Så länge jag inte ska göra en analys av tusentals trådar på flertalet sajter så är det i princip en omöjlighet. Jag talar endast från hur jag upplever det efter att följa komentarer både på IDG/ Engadget/Gizmodo & The Verge (thisismynext.com).

Om jag frågar dig på det här viset då. Menar du att det inte är inne i framför allt Android/Linux kretsar att hata allt som har med Apple att göra ? För det är så jag upplever det inte bara på forum utan även bland folk jag möter. Dvs folk som inte bryr sig ett dugg oom vad som faktiskt finns i Apples produkter eller hur de fungerar utan endast hatar det för märkets skull.

Visa signatur

Cooler Master 690 II Advanced | Gigabyte GA-PH67A-UD3 REV B3| Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.6GHz | Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB | 4X Corsair 4GB 1333MHz XMS (16GB)|

Permalänk
Skrivet av Kogster:

Det jag vill framhäva egentligen är att jag tycker OEM-tillverkare får alldeles för mycket cred för andras tekniker. Igentligen är jag inget jättefan av intel heller men att påstå att de gör "sämre" processorer än AMD (båda har väll sina modeller som passar bäst vid olika tillfällen) eller påstå att deras ssd:er inte hållet måttet mot andra tillverkare vore ju i dagsläget vore ju bara löjligt.

Sicket jätteinlägg det blev

Jag håller med dig om att det har blivit lite för långa inlägg från bådas sida. Jag orkar nog inte svara på allt.

Min poäng är att många Apple haters verkar odla känslomässigt grundade missuppfattningar om en väldig massa saker. Det spelar ingen roll om det rör sig om mjukvara eller hårdvara. Besöker man ett PC-forum möts man alltid av en lång ström gnälliga inlägg där Apple alltid är Den Store Satan. För snart ett decennium sedan var Apples låga försäljningssiffror ett bevis på att företaget var kasst. Nu när förhållandena är de omvända, främst på mobilsidan, är det ett bevis för hur korkade och lättlurade konsumenter är. Jag har svårt att tänka mig att det finns särskilt många PC-entusiaster som tvingas använda Macar mot sin vilja på arbetsplatser och i offentliga miljöer. Ändå verkar det som att det blotta faktumet att andra människor köper Apple-grejer är tillräckligt för att gnälla i nyhetskommentarer som bortskämda femåringar som inte får någon present när det är syskonets kalas. Ibland känner jag mig som en idiot för att jag försöker resonera med sådana individer.

Jag har svårt att tänka mig att det finns någon tillverkare som säljer datorer till konsumenter som inte köper komponenter från underleverantörer. Alla datortillverkare köper hårddiskar från WD, Samsung mfl. Samma sak med grafik- och styrkretsar. Men jag skulle hävda att det är få som utvecklar så många aspekter av en produkt under eget tak som Apple. Ser man inte värdet av genomarbetad integrering av teknologi finns det ju många andra tillverkare att välja på.

Permalänk
Skrivet av Laiquelleion:

Jag förstår hur du menar men är tveksam gällande slutsatsen. Så länge du endast jämför en platform /OS så kan det vara rimligt då det i dessa fall främst handlar om hårdvaruskillnader.
Men så fort man pratar om skilda platformar så gäller inte längre samma ramar. Detta stämmer både för datorer och mobiltelefoner. Något som faktiskt gör att det inte går att på ett helt objektivt sätt säga att "det är fakta".

Sen tillkommer meningsskiljaktigheter gällande vad som en person kan tycka är bra och vad en annan inte gillar. Om kunden i fråga då har blivit rekommenderad en produkt av en vän som de litar på så bör man kunna respektera att deras tillit till denne är större än säljarens. Oavsett om kunden själv är välinformerad.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår hur du menar.

Det är klart att han ska gå på vad kompisen rekommenderar. Men det jag menar är att om någon kommer till mig och säger "Kan du hälpa mig och bygga en speldator, jag vill i alla fall ha X-grafikkortet och min budget är 15000kr". Om jag har någon synpunkt på X-grafikkortet så frågar jag ju självklart, vad han ska med det kortet till. Om han sen säger att han läste någonstans att det var bra och att han haft samma fabrikat innan så kommer jag självklart att säga det finns bättre för samma peng. Om han sen inte lyssnar och bara säger, men jag vill inte ha något annat etc, så tycker jag bara det är synd. Han kommer till mig och vill ha en speldator men väljer ett mycket sämre grafikkort än vad han kan få för samma pengar bara för att han har läst något bra om det och haft samma fabrikat innan. Eftersom han kommer till mig och vill att jag ska hjälpa honom plocka ihop en speldator så vet jag ju vad som är bäst för han.

Skrivet av luiga:

Här beskrivs också ett av fanboyismens grundläggande problem. Folk hit och dit tror att de vet vad som är bäst för andra. I mina ögon tycker jag givetvis att killen ska köpa X-modellen. För hans vänner har den och är nöjda med den. Troligtvis kommer även då köparen också bli nöjd med en X-modell. Och skulle han få problem så kan han gå till sina vänner för att be om hjälp då de har samma burk. Att det sen finns Y-modeller som är bättre är väl givet, för det är väldigt få människor här i världen som orkar jämföra alla tester och alltid köpa det absolut bästa som finns på marknaden just nu.

Nej, lyssna istället på din vän och bekräfta att det är en bra dator och att den säkert passar för hans behov. Vill du promota ditt eget val kan du berätta för honom att du själv inte hade valt den, men att dina behov kanske är lite annorlunda. Men räkna med att det kommer bli dig han ränner till när han får problem med den.

Som sagt, fanboyism har definitivt ett berättigande, precis som folk köper samma bilar år efter år och röstar på samma parti. Det handlar sällan om vad som är bäst gentemot allt annat, utan mer om vad som tillfredställer en själv istället. Så var ett fanboy hur mycket ni vill, men respektera att det finns andra tekniker som passar bättre för andra människor.

Ja men om någon sitter i ett forum och snackar om sina datordelar och vad han använder datorn till så vill man ju bara skratta ibland. Folk har köpt så idiotiska saker för deras behov. Om man sen kommer med en synpunkt på att du kanske skulle ha valt Y-grafikkortet istället för X-grafikkortet när du använder datorn till det du gör så blossar diskussionen upp direkt.

NEJ, du ska inte berätta för mig vad jag ska byta ut och inte eller vad jag skulle ha köpt! Jag kör med märke X bara för att jag har haft det förut och det har fungerat bra.

Men om han istället skulle lägga av med sitt jävla fanboybeteende och lyssna på andra så skulle han få en så mycket bättre dator om han bara skulle våga testa märke Y istället. Och ingen borde tacka nej till en bättre dator för samma peng eller någon hundralapp extra.

Det är just därför fanboykriget finns.

Om du blir rekommenderad ett AMD kort första datorbygget du gör och tycker det fungerar bra och du köpte det bara för att andra sa att det var bra och du vet kompisar som har det så kommer du antagligen att fortsätta köpt AMDs kort.

Men om du sen sitter och fanboyar på forum för AMD, vad hände där?
Du lyssnar inte på motpartens kritik om dom säger att något annat är bättre.
Men du lyssnade på dina kompisar när dom sa att AMD var bäst.

Man måste våga lyssna på andra än sig själv. Om du betalar 15000 för en speldator med saker som DU tycker är bra utan att lyssna på andra så finns det säkert mycket bättre alternativ för samma peng om man lyssnar på andra. Allting handlar bara om att VÅGA.

X-grafikkortet kanske kostar 2450kr med märke X.
Y-grafikkortet kostar 2700kr med märke Y.

X-grafikkortet är bättre än Y-grafikkortet men han väljer Y bara för att han har haft det förut och vill inte köra med märke X.

Sånt är bara idioti för mig.

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laiquelleion:

Så länge jag inte ska göra en analys av tusentals trådar på flertalet sajter så är det i princip en omöjlighet. Jag talar endast från hur jag upplever det efter att följa komentarer både på IDG/ Engadget/Gizmodo & The Verge (thisismynext.com).

Om jag frågar dig på det här viset då. Menar du att det inte är inne i framför allt Android/Linux kretsar att hata allt som har med Apple att göra ? För det är så jag upplever det inte bara på forum utan även bland folk jag möter. Dvs folk som inte bryr sig ett dugg oom vad som faktiskt finns i Apples produkter eller hur de fungerar utan endast hatar det för märkets skull.

Jag upplever det som sagt pajkastning från båda lägren. Gällande att det blivit en grej att hata iphone så vad jag har sett så verkar det gälla båda lägren lika mycket. Personligen så tycker jag galaxy s2 är väldigt mycket bättre än iphone 4 pga pris och prestanda. Finns inte mycket en iphone fanboy kan säga där. Däremot så kommer säkerligen iphone 5 vara ett stort uppsving vilket gör att balansen jämnas ut prestandamässigt. Men som sagt jag ser fördelar med båda och nackdelar med båda. där android halkat efter i kvalitet på sitt OS har iphone lyckats medan gällande pris/prestanda ligger android telefonerna bättre till på. Allt rinner slutligen ut i vad man ska ha telefonen till och vad man värderar som individ. Vissa gillar iphones utseende medan andra föredrar andra designer. så enkelt är det. Man förstör bara för andra som ska köpa telefon när man går så starkt mot ett håll utan att egentligen ha koll på den "andra" sidan.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC