Trasig hårddisk eller ej? Felsöka, hur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Trasig hårddisk eller ej? Felsöka, hur?

"Ett problem med hårddisken upptäcktes... säkerthetskopiera filerna genast så att ingen information går förlorad. Kontakta sedan datortillverkaren och ta reda på om disken måste repareras eller ersättas". Det är en 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ.
Nu mailade jag och frågade inet vad de har för rutiner osv. Men det de kommer göra är väl att felsöka hårddisken, och det tänkte jag att jag själv kan göra lika gärna?! Kör error scan med hd tune pro just nu och det har inte hittat några trasig data block. Men finns det andra typer av fel som kan ha drabbat hårddisken? Den går sval också. Som högst dryga 30 grader. Vad kan de på inet tänkas använda för felsöknings program osv?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2010

kör ett error scan?

Dator : EVGA 1070Ti OC | i5 7600k @4.5ghz |
| Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP | Fidelio X2HR |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av HaBBarN:

kör ett error scan?

Jag har precis gjort det i hd tune... men inte hittat några skadade block. Finns det fler sätt att felsöka en hårddisk? något annat som kan vara fel?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2010

har flera error sectors på min gamla Maxtor 160gb hdd och den puttrar på en den är från 2004 stog att den hade varit på 60000 något i hd tune

edit : kan inte så mycke om hdds

Dator : EVGA 1070Ti OC | i5 7600k @4.5ghz |
| Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP | Fidelio X2HR |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

chkdsk x: /r, där x är enhetsbokstav för partitionen, tex. c