Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Välj XMP-profilen

Han har gjort det nu och då ställer de in sig på 1600 MHz, men han tror att det sliter mer på ramminnena om man har den igång
eftersom att spänningen ökar på ramminnena.

Väljer att köra XMP disable och sedan minnena på auto så stör han sig på att de ställer in sig på 1066 Mhz. När han innan hade 1333 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Han har gjort det nu och då ställer de in sig på 1600 MHz, men han tror att det sliter mer på ramminnena om man har den igång
eftersom att spänningen ökar på ramminnena.

Väljer att köra XMP disable och sedan minnena på auto så stör han sig på att de ställer in sig på 1066 Mhz. När han innan hade 1333 MHz.

Ställ in minnena manuellt istället.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Skrev fel innan, min kompis säger att hans ramminnes moduler är inställda 667 MHz och mina som han har köpt är inställda på 533 MHz.

Varför har de olika hastigheter fast det är exakt likadana minnesmoduler?

Permalänk
Medlem

Han ska köra XMP eftersom det är XMP-minnen. Vill han inte det får han ställa in dom manuellt, men för att få 1600MHz kommer han behöva ställa dom exakt likadant som XMP-profilen ändå.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Han ska köra XMP eftersom det är XMP-minnen. Vill han inte det får han ställa in dom manuellt, men för att få 1600MHz kommer han behöva ställa dom exakt likadant som XMP-profilen ändå.

Han har inställt på XMP, men i CPU-Z står det att hans ramminnen är inställt på 667 MHz och mina ramminnen är på 553 MHz...

skumt!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Han har inställt på XMP, men i CPU-Z står det att hans ramminnen är inställt på 667 MHz och mina ramminnen är på 553 MHz...

skumt!!!

Du sa ju precis att dom gick i 1600MHz (800MHz x2) när han körde XMP?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yorii:

Du sa ju precis att dom gick i 1600MHz (800MHz x2) när han körde XMP?

Jo, förlåt förlåt!

Det verkar rörigt här och det är det också, jag pratar med honom i telefon och han säger att CPU-Z inte har samma värden som det står i UEFI.

I UEFI så är XMP igång, och då verkar det som att alla ramminnen inte är inställda på samma hastighet, om hans är inställt på 800 eller 667 kvittar,
men mina är inställda 553 MHz.

Han har provat att ta ut hans ramminnen och endast har mina insatta, och XMP är på, och det står 1600 MHz och sedan kollar han på vad det står på slot1 och slot 3, då står det att de går på 553 MHz.

FATTAR INGET!

Permalänk
Medlem

Kanske kollar på fel ställen?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Kanske kollar på fel ställen?

Ok, lägger bilder på hans inställningar så får ni se om det är något som inte stämmer...

Sedan sa han att han även gjorde ett test med 3D MARK Vantage och fick 5000p mindre än vad han hade innan när han gjorde testet precis när han hade köpt datorn och han endast hade 8 gig installerat.

I furmark står det att även att mina ramminnen han köpte går på 533 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Instabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, eller ostabilt, bägge orden finns med i SAOB och betyder samma sak, om vi nu ska vara sådana

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Kör med 4x4 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz tot. 16GB. Det var ostabilt på förställda volten, 1,6. Drog ner till 1,565 och kör stablit nu. 1600Mhz.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey Cpu Intel® Core™ i7-7700K @ 5.0Ghz
Mob ASUS Maximus IX Formula Ram Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz CL16 Dominator Platinum
Gfx ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB STRIX GAMING OC Cpu Cooler Corsair iCUE H115i RGB PRO XT M.2 2xCorsair Force MP510 series NVMe PCIe M.2 SSD 480GB
SSD 4xSamsung 870 EVO SSD 1TB OS Win 10 Pro 64bit
Psu Corsair HX1200, 1200W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Ok, lägger bilder på hans inställningar så får ni se om det är något som inte stämmer...

http://www.geting.se/image.php/316181-1.png

http://www.geting.se/image.php/316183-2.png

Sedan sa han att han även gjorde ett test med 3D MARK Vantage och fick 5000p mindre än vad han hade innan när han gjorde testet precis när han hade köpt datorn och han endast hade 8 gig installerat.

I furmark står det att även att mina ramminnen han köpte går på 533 MHz.

står tydligt i andra bilden att de kör ~1600Mhz/2 per sticka.

Samt mer ram minne != snabbare utan bara mer. Latency på bilden visar ganska stora siffror CL9/10 vilket är ganska högt vet ej om det är dessa minnen eller fel inställt.

Helt enkelt vill du köra med viss klock får man ställa in. Default kommer den ställa in en profil från JEDEC som någon ovan skrev, alltså 1066 eller 1333. Vill du ha något annat får du använda XMP eller ställa in egna värden och kontrollera då om det är stabilt, bara för att windows bootar och kör 3D MARK betyder det inte att det är stabilt.

Angående 5000p från tiden han köpte, mjo hur lång tid var det, hur många drivrutiner kom det till grafikkortet, körde han något i bakgrunden listan kan göras lång...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

står tydligt i andra bilden att de kör ~1600Mhz/2 per sticka.

Samt mer ram minne != snabbare utan bara mer. Latency på bilden visar ganska stora siffror CL9/10 vilket är ganska högt vet ej om det är dessa minnen eller fel inställt.

Helt enkelt vill du köra med viss klock får man ställa in. Default kommer den ställa in en profil från JEDEC som någon ovan skrev, alltså 1066 eller 1333. Vill du ha något annat får du använda XMP eller ställa in egna värden och kontrollera då om det är stabilt, bara för att windows bootar och kör 3D MARK betyder det inte att det är stabilt.

Angående 5000p från tiden han köpte, mjo hur lång tid var det, hur många drivrutiner kom det till grafikkortet, körde han något i bakgrunden listan kan göras lång...

Vad menar du med "Samt mer ram minne != snabbare utan bara mer"?

Jo första bilden säger 798 Mhz, alltså 1600 ca totalt.
Men varför visar den så hög latency, den har ju själv ställt in sig på det.
När jag hade dem i min dator så visade den endast CL9, inga clocks på 10 iaf.
Hans egna minnen visar helt andra clocks fast det är exakt samma som mina.

Andra bilden då, på max bandwith står det 533 MHz, vad är det då och borde det inte stå 667 MHz?

Ytterligare en fråga, på första bilden.
Vad menas med week/year. När vi kollar i CPU-Z och kollar i alla slotsen för ramminnena så står det endast på mina ramminnen week/year ifyllda.
På hans står det inget....

Men låt oss säga att vi då manuellt ställer in de 1600 MHz och låter timingsen vara som de är och testar med Memtest86 och ser att det funkar.
Då borde det vara okej att köra så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Vad menar du med "Samt mer ram minne != snabbare utan bara mer"?

Jo första bilden säger 798 Mhz, alltså 1600 ca totalt.
Men varför visar den så hög latency, den har ju själv ställt in sig på det.
När jag hade dem i min dator så visade den endast CL9, inga clocks på 10 iaf.
Hans egna minnen visar helt andra clocks fast det är exakt samma som mina.

Andra bilden då, på max bandwith står det 533 MHz, vad är det då och borde det inte stå 667 MHz?

Ytterligare en fråga, på första bilden.
Vad menas med week/year. När vi kollar i CPU-Z och kollar i alla slotsen för ramminnena så står det endast på mina ramminnen week/year ifyllda.
På hans står det inget....

Men låt oss säga att vi då manuellt ställer in de 1600 MHz och låter timingsen vara som de är och testar med Memtest86 och ser att det funkar.
Då borde det vara okej att köra så?

Max Bandwith kan jag inte säga mycket om förutom att den visar fel hos dig och också hos mig. Antar den drar den direkt från JEDEC standarden. Alltså inget att bry sig om.

Default inställningar är inte alltid rätt och det står på Corsair hemsidan samt andra att det är upp till användaren att rätta precis som i detta fall eftersom 1600Mhz inte är en standard. (finns en anledning till varför moderkortstillverkare har en QVL lista på ram minnen de garranterar att allt kommer funka)

Weak/Year _gissar_ jag rakt på att det är produktions datum för dem. -Grått hos mig också.

Funkar det så funkar det, klarar den memtest så varför skall det inte vara OK ?, kör du på högre timings förlorar du på prestanda samma med lägre Mhz hur mycket varierar till vilket bruk du har datorn till vilket jag nu kommer till andelen ram.

Mer ram "stickor" ökar vanligtvis latency eftersom minneskontrollern måste ta hänsyn till 4 minnen och inte 2 vilket i sin tur oftast ökar latency vilket då kan sänka prestandan. Hur mycket vill jag inte utala mig eftersom det vore som att gissa vilket är helt onödigt, bara gör en memory bench samt real world test i ett spel eller liknande.

Sedan även om minnen har samma namn och "nummer" måste du kolla på versions nummer eftersom det kan variera mellan olika. Har för mig att Corsair vid ett tillfälle hade dominator stickor som vid en revision hade andra specs pga en annan tillverkare.

Dessa är Corsair 1600 CL8 där jag dragit ner latency till 6 för att kompensera Mhz för att sedan kunna överklocka CPU vilket den annars inte orkade.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kojohan:

Jag kör 4 av dessa minnen utan problem. Kör dem på 1,5 v

Skickades från m.sweclockers.com

samma här, ser inteheller hur din polare kommit fram till att "fyra sktickor blir ostabilt" rent generellt. i hans system, javisst är det möjligt. men rent generellt finns inget som säger det blir ostabilt. däremot kräver det att du kör rätt minnen på ditt/hans/hennes moderkort. det är långt viktigare än om du kör 1, 2, 3.. eller 8 stickor i din maskin.