Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Bulldozer 46 procent större än Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Kan man förvänta sig likvärdig prestanda som Intel så kvittar det kanske?

Tja, det är ju vad det verkat som i de tester som smugit sig ut hittills, frågan är bara om det kanske kommer ~samma prestanda fast med 8 "kärnor" istället för fyra, högre pris och högre strömförbrukning.. vore ju inte särskilt kul ur konkurrenssynpunkt.. :-/

Skrivet av Leeloo:

Tycker rubriken var lite...missvisande. Trodde först att det rörde sig om att Bulldozer är 46% större i marknadsandelar. Eller hur man säger...sen läste jag texten under rubriken.

46% större marknadsanddelar.. för en produkt som inte släpps än på en månad..? hur tänkte du nu?

Permalänk

Jag hoppas i alla fall AMD 4 kärniga är lika strömsnål som i5 2500k och så klart lika lätt att klocka (vet att AMD brukar inte vara svåra att klocka ,men man vet ju inte hur det blir med den nya serien).

Håller tummarna i alla fall:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

läår nog bli gott om olika budgetmedeller av denna. X7 X6 X5 X4 X3 X2

Permalänk
Medlem

Ingen grafikdel och 46% större... Om den inte presterar MINST 50% bättre än SB i både enkeltrådade och flertrådade applikationer är det en flopp eftersom dom då inte lyckats göra lika bra per yta. Och SB är ju knappast ny, IB ligger runt hörnet. Hoppas nästan att BD floppar så att Intel återigen få visa vart skåpet ska stå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul med hård konkurrens. Men när jag hör större tänker jag "klumpigt", får hoppas den presterar bra iaf.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Frågan är då hur stor LGA2011 kommer att bli med tanke på storleken på deras heatspreader.

Får hoppas att AMD´s nya serie krossar Intel´s Sandy Bridge iaf, och att deras nya arkitektur blir något att satsa på.

Du får nog nöja dig om den kan hålla jömna steg med SB ....

Permalänk
Skrivet av flukke:

Ingen grafikdel och 46% större... Om den inte presterar MINST 50% bättre än SB i både enkeltrådade och flertrådade applikationer är det en flopp eftersom dom då inte lyckats göra lika bra per yta. Och SB är ju knappast ny, IB ligger runt hörnet. Hoppas nästan att BD floppar så att Intel återigen få visa vart skåpet ska stå

är du helt borta eller? floppar bd kommer det inte finnas nån konkurens mot IB, dvs de kommer kosta sjukt mycket. oavsett om man vill köpa en bulldozer eller ej så vill man att den ska lyckas, så priset på processorer i allmänhet går ned

Permalänk
Skrivet av flukke:

vore det bra ur konkurrens perspektiv? Vore inte hälsosamt för då kan ju intel sätta vilka priser dom vill (nästan i alla fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vad spelar det för roll om den presterar sämre "per yta"? Tekniskt sett är det ju dåligt men alla är väl glada så länge den presterar bra och har ett bra pris.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700X, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Gör AMD en nvidia fast av sin cpu?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

ta ett skämt

Fanboys är tyvärr inget att leka med.

Nu är frågan hur detta blir i pris-sammanhang. Vill minnas att det pratades om att Bulldozer knappt är mycket bättre än en 2600K, men nu låter det som att den kommer dra mer ström och ha högre tillverkningskostnad också. Kostnaden att tillverka processorerna lär väl utan tvekan dra upp priset för oss konsumenter i slutändan?

Håller tummarna för motsatsen dock.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Majora:

Fanboys är tyvärr inget att leka med.

Nu är frågan hur detta blir i pris-sammanhang. Vill minnas att det pratades om att Bulldozer knappt är mycket bättre än en 2600K, men nu låter det som att den kommer dra mer ström och ha högre tillverkningskostnad också. Kostnaden att tillverka processorerna lär väl utan tvekan dra upp priset för oss konsumenter i slutändan?

Håller tummarna för motsatsen dock.

Ja men då får väll AMD helt enkelt tjäna mindre per CPU, spelar ju ingen roll de måste hålla ett konkurranskraftigt pris.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag är lite orolig över bulldozer och kommande konkurrens situation. Allting tyder på att de inte lyckats producera effektiva kärnor. Höga tillverkningskostnader ger säkerligen AMD en väldigt liten marginal för varje såld processor om de prismässigt ska kunna konkurrera med sandy bridge. Är den 40% större, drar 40% mer ström så lär den kosta 40% mer än sandy bridge och måste isåfall prestera minst 40% bättre. Men hoppas hoppas att det blir en hit ändå.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fyfan vad coolt. AMD har sällan varit de som slår med storsläggan på yta så här.

Det är väldigt svårt att inbilla sig nästa generation som kommer med 10 kärnor och grafik. Det måste ju ändå bli en attack direkt på Sandy Bridge-E / Ivy Bridge-E

Spännande! /s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Hoppas de blir grymma.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Blir ett Bulldozer köp i höst med en helt ny burk, oavsett prestandan all out amd

Härlig inställning
Sånt gillar vi

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Bulldozer: CPU:ernas Mars II...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ja, för så många tekniknördar köper CPU på hur stor den är under heatspreadern, eller?

Sällan man hör en (ex. Intel-)fanboy säga "nä jag valde bort C2D för chipytan kändes lite för stor", eller "jag fick sätta på en större kylare än den som följde med CPUn från början", eller "jag mätte förbrukning på väggutagget, och den nya CPUn drog 16,8W mer, så nu åker den ut".

Nä, irrelevalant hur stor chipytan är för de flesta Swecare, egentligen.

Men vi har en hel tråd om hur löjlig fanboy-ism är redan så jag bara slösar bort tid här.

Stötande formulering bortredigerad.
Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag är lite orolig över bulldozer och kommande konkurrens situation. Allting tyder på att de inte lyckats producera effektiva kärnor. Höga tillverkningskostnader ger säkerligen AMD en väldigt liten marginal för varje såld processor om de prismässigt ska kunna konkurrera med sandy bridge. Är den 40% större, drar 40% mer ström så lär den kosta 40% mer än sandy bridge och måste isåfall prestera minst 40% bättre. Men hoppas hoppas att det blir en hit ändå.

Det där stämmer ju inte riktigt. Alla vet ju att om du har en CPU eller ett grafikkort som presterar bara 10% bättre än konkurrentens bästa version så kan du öka priset rätt mycket mer än de där 10 procenten. Så lär inte behövas att den presterar några 40% bättre för att den ska vara lika lönsam som intels cpu's. Men nu är det ju inget som säger att AMD behöver tjäna lika mycket som intel per cpu för att dom ska vara nöjda. I dagsläget kanske de nöjer sig med att bara hålla marknadsandelarna eller till och med minska eventuella tapp i marknadsandelar.

Permalänk
Medlem

Förvånansvärt kass nyhet Sweclockers-redaktionen!
8-core mot quad-core, ser man det så så är ju faktiskt Bulldozer betydligt bättre än QC SB...

8-core och 16MB cache på den ytan är enligt mig en prestation och inget negativt vilket artikeln är tydligt vinklad åt att uttrycka.

Kom igen, bättre kan ni!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Lite oroande att den är så stor då AMD antagligen kommer ha mindre vinstmarginal än Intel...

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Bulldozer: CPU:ernas Mars II...?

Det var en bra tanke. Dock är den lite långsökt. Men jag hoppas att bulldozer lyckas väl. Om inte alla fanboy anledningar olika lägrena kan ha så åtmindstånde för och pressa priserna. Låt ingen här säga att billigare är sämre?

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

8-core mot quad-core, ser man det så så är ju faktiskt Bulldozer betydligt bättre än QC SB...

8-core och 16MB cache på den ytan är enligt mig en prestation och inget negativt vilket artikeln är tydligt vinklad åt att uttrycka.

Kom igen, bättre kan ni!

Yupp.. Artikeln inriktiar sig enbart på nackdelarna. Tyvärr är nog Sweclockers redaktion Intel-fanboys hela bunken..

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

vad blir nästa steg 12 resp 20 kärnor?

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke_92:

Det var en bra tanke. Dock är den lite långsökt. Men jag hoppas att bulldozer lyckas väl. Om inte alla fanboy anledningar olika lägrena kan ha så åtmindstånde för och pressa priserna. Låt ingen här säga att billigare är sämre?

Var menat lite som ett skämt, men visst!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag rapporterade om detta 8 timmar innan sweclockers. Jag som trodde att min rapportering räckte, men icke

Permalänk

AMD Bulldozer/Orochi FX-serien, Opteron 32 nm 315 mm2 Intel Gulftown Core i7 980X/990X 32 nm 239 mm2

Om man räknar om Intel Gulftown till 8 kärnor så får den en yta på 318,7 mm2 (239*8/6).

Då får man istället

AMD Bulldozer/Orochi FX-serien, Opteron 32 nm 315 mm2 Intel Gulftown Core i7 980X/990X 32 nm 318,7 mm2

vilket gör att skillnaden i storlek inte längre är lika sensationellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Det är inget rykte att det ska fungera. Det är officiell information.

Någon som har hört om det blir något av ett prestanda bortfall om man kör med AM3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Kom igen, bättre kan ni!

tummen upp kunde ej skrivit det bättre

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Gör AMD en nvidia fast av sin cpu?

Precis vad jag tänkte.