Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Bulldozer 46 procent större än Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Woho! nu är vi tillbaka till cpu-tiden där storlek och klockfrekvens spelade roll! xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tester tester och åter tester! Tills vi ser faktiska tester på exemplar som når butikerna betyder denna information inte mycket. Bättre eller sämre än konkurrerande Intel propp återstår att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Gör AMD en nvidia fast av sin cpu?

De har Llano och Brazos med, bulldozer är tänkt och vara en värsting

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Förvånansvärt kass nyhet Sweclockers-redaktionen!
8-core mot quad-core, ser man det så så är ju faktiskt Bulldozer betydligt bättre än QC SB...

8-core och 16MB cache på den ytan är enligt mig en prestation och inget negativt vilket artikeln är tydligt vinklad åt att uttrycka.

Kom igen, bättre kan ni!

Enligt AMD själva så siktar den ju på ungefär en 2500K/2600K-nivå av prestanda, och enligt deras prestandasiffror så ser det inte ut som att den kommer bli någon super-sensation som är "dubbelt så snabb" (8 kärnor/4 moduler vs 4 kärnor).
I min åsikt (som är helt skiljd från vad SweClockers position är, om den ens finns) så är det snarare AMD som fular lite med att kalla det 8 kärnor istället för 4 moduler. Vi får se - jag hoppas på att bli positivt överraskad, men jag räknar inte med att bli det längre.

Och nej, jag är inte Intel-fanboy; som jag skrev i fanboy-tråden i helgen så kör jag på det som är mest prisvärt i rätt segment, vilket just nu är Intel (i prestandasegmentet).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

I min åsikt (som är helt skiljd från vad SweClockers position är, om den ens finns) så är det snarare AMD som fular lite med att kalla det 8 kärnor istället för 4 moduler. Vi får se - jag hoppas på att bli positivt överraskad, men jag räknar inte med att bli det längre.

Har jag missat något totalt här? Är det inte 8st fysiska kärnor på kretsen, eller är det någon form av HT?

Om det är 8st fysiska kärnor, 2st per modul, så ser jag ingen som helst anledning till varför det skulle vara
fult av AMD att kalla det för "8-core" istället för 4 moduler? Syftar du på att de delar cacheminne per modul (iaf som det ser ut)?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Tråkigt, för inget tyder på att det är ett prestandamonster.

Källa?

Skrivet av flukke:

Ingen grafikdel och 46% större... Om den inte presterar MINST 50% bättre än SB i både enkeltrådade och flertrådade applikationer är det en flopp eftersom dom då inte lyckats göra lika bra per yta. Och SB är ju knappast ny, IB ligger runt hörnet. Hoppas nästan att BD floppar så att Intel återigen få visa vart skåpet ska stå

Skickades från m.sweclockers.com

Är jag ensam om att inte bry mig om hur stor yta själva processorn tar upp? Det sitter ju ändå gömd under kylaren. Om den t.ex presterar 35% bättre, tror du att folk kommer tänka "den är bättre och kostar lika mycket, men intel lyckas bättre med prestanda per yta"? Som sagt så spelar väl inte ytan på själva processorn roll över huvud taget eftersom det kommer sitta gömd under en kylare som är minst 10 gånger sås stor (om man kör stock då)

edit: läs senaste helgsnacket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimman:

Har jag missat något totalt här? Är det inte 8st fysiska kärnor på kretsen, eller är det någon form av HT?

Om det är 8st fysiska kärnor, 2st per modul, så ser jag ingen som helst anledning till varför det skulle vara
fult av AMD att kalla det för "8-core" istället för 4 moduler? Syftar du på att de delar cacheminne per modul (iaf som det ser ut)?

Vad jag förstår så är det dubbelt så många integer-enheter som floating point-enheter, medans en "vanlig" CPU har lika många.

http://www.anandtech.com/show/2881

Fyra moduler ger alltså 8 integer-enheten (2 per modul) och 4 FP-enheter (1 per modul), vilket är anledningen att vissa kallar det "1.5 core" per modul.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Stort, men inte så stort. T ex. 1090T hade en kretsyta på 346 mm2

Visa signatur

Dator 1:GA-990FXA-UD3| 1090T 3.2 GHz||RX 480||8GB Hyper X 1600MHz||Samsung 850 EVO 250 Gb, WD Caviar Black 750Gb, WD Caviar Blue 1TB||Fractal Design R5||Corsair HX650||Noctua NH-D14||Asus Xonar DGX||
Dator 2: M4A785TD-V EVO|| 965 BE 3.4 GHz||R9 380||4GB 1333 MHz||F3 320 GB||Antec P183||Corsair TX650||CM Hyper 212+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Ingen grafikdel och 46% större... Om den inte presterar MINST 50% bättre än SB i både enkeltrådade och flertrådade applikationer är det en flopp eftersom dom då inte lyckats göra lika bra per yta. Och SB är ju knappast ny, IB ligger runt hörnet. Hoppas nästan att BD floppar så att Intel återigen få visa vart skåpet ska stå

För att det är ju asbra om Intel får monopol på processorer...bra tänkt.

Konkurrens är bra, och jag hoppas verkligen på AMD!

ps.

AMD's processorer har väl alltid varit lite större...? (Tänker på AM3 och 1156?)

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad jag förstår så är det dubbelt så många integer-enheter som floating point-enheter, medans en "vanlig" CPU har lika många.

http://www.anandtech.com/show/2881

Fyra moduler ger alltså 8 integer-enheten (2 per modul) och 4 FP-enheter (1 per modul), vilket är anledningen att vissa kallar det "1.5 core" per modul.

Allright, tack för länken. Är med på vad du menar nu, men jag håller inte riktigt med.

Det står att den extra heltalsenheten tar ca 50% extra die, vilket om man plockar bort resulterar i en die size liknande Intel SB.

Det enda som verkar skilja mot en "traditionell CPU", vilket du säger, är att de delar på 2st 128bit FPU:er.
Jag tolkar det som att de har gjort en massa undersökningar om normalt användande och kommit fram till att det som är mest värdefullt är prestanda i heltalsberäkningar. Det skrivs även att två trådar kan dela på FPU:n samtidigt, alternativt att om den ena tråden enbart använder sig av heltalsberäkningar kan den andra allokera hela FPU:n själv.

Så för att sammanfatta: runt 80% extra prestanda för den extra kärnan (jfrt med en traditionell CPU) för kostnaden av 50% mer krets-yta.

Jag måste stå fast vid att jag inte tycker det är något direkt nyhetsvärde i att den är ca 50% större till ytan, snarare mer intressant vad det är som tar upp platsen, vilket nämns ovan. Faktiska totalprestandan kan vi ju bara sia om änsålänge.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Större kontaktyta -> bättre kylning med anpassade kylare -> bättre möjligheter för överklockning?

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

läår nog bli gott om olika budgetmedeller av denna. X7 X6 X5 X4 X3 X2

Kan nog inte stänga av ojämna antal på denna arkitektur, blir nog X6 X4 X2, om jag inte missuppfattat det där med moduler.

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju bevisat att de kan tjäna grova pengar trots större yta än konkurenten.Får väl se om Amd lyckas med det också.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Enligt AMD själva så siktar den ju på ungefär en 2500K/2600K-nivå av prestanda, och enligt deras prestandasiffror så ser det inte ut som att den kommer bli någon super-sensation som är "dubbelt så snabb" (8 kärnor/4 moduler vs 4 kärnor).

Som en underdog kan du inte gå ut och skryta, tittar du på AMD's tidigare lanseringar så har de lyckats mycket bättre när de varit försiktiga med och berätta om prestanda jämfört med när de gått ut hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

8-core mot quad-core, ser man det så så är ju faktiskt Bulldozer betydligt bättre än QC SB...

8-core och 16MB cache på den ytan är enligt mig en prestation och inget negativt vilket artikeln är tydligt vinklad åt att uttrycka.

Kom igen, bättre kan ni!

Så det spelar ingen roll hur en processor presterar bara den har många kärnor och mycket cache?

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara ta och lansera istället. Så får vi se lite riktiga tester inkl prestanda, strömförbrukning och värme. Jag gillar AMD men jag är trött på allt snack nu.

Att chippet är stort är ju inte så bra för det betyder att deras nya arkitektur inte är så snabb per ytenhet, men samtidigt har man här jämfört en 8-core med en 4-core utan att ha en aning om prestanda per kärna. Vi vet alltså ingenting.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av flukke:

Nu har Göteborg förvisso en himla massa fotbollslag, men here goes.

Låt oss anta att du hejar på IFK Göteborg (no insult intentional), skulle du då vilja att alla andra lag konkar? Skulle du bry dig ifall GAIS bara spelar 10% sämre än IFK, trots att de har gjort 50% färre värvningar?

Som företag är ska man aldrig vara nöjd med att "bara" vara bäst/störst, men för de som ser på utifrån (obs! gäller endast folk med IQ över 70!) är målet inte 100% marknadsandelar, det är att ettan och tvåan (där ska helst finnas en trea också) har lika stora marknadsandelar.

När Adam Savage sa "I reject your reality and substitute my own" menade han INTE att man ska byta sitt logikcentrum mot en gul post-it med texten "All base are belong to Intel".

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Det är väl egentligen bara positivt med större chip? Om det är 32nm.

Det blir ju "mer" processor, right?

De hade gärna fått göra dubbelt så stora processorer för mig, om det gav prestandasjuts... Inte precis så processorn är på gränsen att slå i hårddiskplatserna precis...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Så det spelar ingen roll hur en processor presterar bara den har många kärnor och mycket cache?

Jag tror du missförstod totalt vad jag menade. Jag pratade storlek på kretsen, inte prestanda.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Det är väl egentligen bara positivt med större chip? Om det är 32nm.

Det blir ju "mer" processor, right?

De hade gärna fått göra dubbelt så stora processorer för mig, om det gav prestandasjuts... Inte precis så processorn är på gränsen att slå i hårddiskplatserna precis...

Ju större processorer desto färre går det på en wafer, samt att chansen är mindre att dom blir hela, dvs dyrare på alla sätt & vis. Vill du ha nån processor i storlek av en kanelbulle så får du nog betala för det!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att Sweclockers tar info ifrån en sådan dålig källa.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Ju större processorer desto färre går det på en wafer, samt att chansen är mindre att dom blir hela, dvs dyrare på alla sätt & vis. Vill du ha nån processor i storlek av en kanelbulle så får du nog betala för det!

Fast om de presterar bättre så.. känns mest som att tillverkaren förlorar på stora processorer.

Spec nu när amd är i underläge och måste jaga Intel, folk kommer ju inte köpa en processor som presterar precis som sandy och som är några hundralappar dyrare.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Fanboy much?
Först är det prestanda/gpu sen nu är det prestanda /mm^2 ?

Mig personligen kvittar det hur stor processorn är, den får gärna vara en dm^2 så länge allt får plats på ett ATX-kort är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Bra!
Då blir det en stor yta att placera kylaren på.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Roligt att alla med AMD-riggar hurrar över storleken, när de tidigare har klankat ned på nVidia som gör större chip än AMD när det gäller GPUer. Samma gäller ju med CPUer, snacka om dubbelmoral. Men jag hoppas att Bulldozer blir ett monster, så att AMD kan vara med i prestandakampen igen. Frågan är hur det blir med deras mainstreamsegment, det kan ju som bekant finnas en hel del nackdelar med stora kretsar. :/

Permalänk
Medlem

själv skulle jag inte ha något i mot om det inte smiskar intel men alla fal på samma linjer eller runt där

Visa signatur

Det är jag som är Stav felet här på forumet (Dyslexi)

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer besviken ju mer jag läser om bulldozer, kanske blir en intel för mig. Har inte haft en intel sen min Pentium 75:a för många många år sen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Kom igen, bättre kan ni!

Hur tänkte du nu? vi vet ju inget om prestanda hos Bulldozer. Det enda som är känt är storleken och den ungefärliga arkitekturen. Den är ju faktiskt större och större kretsar tenderar att vara mer effektkrävande. Vad är det som är vinklat med det?
Innan man vet prestandan så kan man ju inte säga varken bu eller bä om den, men man kan konstatera att kretsen är stor (eller det verkar man inte få av någon outgrundlig anledning.....in i dimman igen).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Fast om de presterar bättre så.. känns mest som att tillverkaren förlorar på stora processorer.

Spec nu när amd är i underläge och måste jaga Intel, folk kommer ju inte köpa en processor som presterar precis som sandy och som är några hundralappar dyrare.

Jag skulle det. Har dom samma prestanda och det inte skiljer mer än några 100 så väljer jag hellre den produkt / märke jag känner bäst för.

Permalänk
Medlem