Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Bulldozer 46 procent större än Intel Sandy Bridge

Permalänk

Ser ut som att den kan tänkas bli varm?

Har tröttnat på AMDs komponenter då allt från AMD jag köper verkar bli överhettat, men jag hoppas ändå att Bulldozer gör bra ifrån sig så att jag kan köpa en billigare Intel-CPU.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ja men då får väll AMD helt enkelt tjäna mindre per CPU, spelar ju ingen roll de måste hålla ett konkurranskraftigt pris.

Jag trodde amd redan hade minimala marginaler på sin processor del. Tror inte de kan skära mer får hoppas att intel har satt åcker priser på sina så att även när de sänker kan amd tjäna pengar och konkurera

Skrivet av Atlas Tasume:

Bulldozer: CPU:ernas Mars II...?

Mars II har 2x520mm^2(källa på GF110 die size) dvs 1040mm^2 eller ungefär 10/3 delar så stor. men jag gillar liknelsen

Skrivet av Albinfiskare:

Det är väl egentligen bara positivt med större chip? Om det är 32nm.

Det blir ju "mer" processor, right?

De hade gärna fått göra dubbelt så stora processorer för mig, om det gav prestandasjuts... Inte precis så processorn är på gränsen att slå i hårddiskplatserna precis...

+1

blir lite jobbigt om den får ett tdp på över 150W, blir en hel del att kyla med ett rejält grafikkort också.

Skrivet av Haglund:

Roligt att alla med AMD-riggar hurrar över storleken, när de tidigare har klankat ned på nVidia som gör större chip än AMD när det gäller GPUer. Samma gäller ju med CPUer, snacka om dubbelmoral. Men jag hoppas att Bulldozer blir ett monster, så att AMD kan vara med i prestandakampen igen. Frågan är hur det blir med deras mainstreamsegment, det kan ju som bekant finnas en hel del nackdelar med stora kretsar. :/

nVdia gör fortfarande större chip^^

deras mainstream segment satsade väll på svagare processor till fördel av GPU:n

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Stor mängd cache!
Jag tror att den kommer att vara snabbare än 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Du ska nog inte ha för höga förhoppningar om Bulldozer, men jag liksom du hoppas att det blir bra, det hade varit kul om dom hade kunnat fixa en serie som har prestanda över Intel. Men jag tvivlar (faktum är att jag tror det är omöjligt) på det!!

Vill du ha kraft, så kommer den här !! !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som nämnts tidigare, större chipp leder till högre effektförbrukning och antagligen sämre yields. Inget av dem är speciellt tilltalande. En hög effektförbrukning -> mycket värme, vilket inte är att föredra, framför allt inte om man vill överklocka. Sämre yields betyder att de processorer som kommer ut hela och slutligen landar i butik kommer att vara dyrare. Visserligen kan antagligen en del av de defekta processorerna säljas som nedbantande varianter e.g X4/X6.

För att inte jag skall räkna Bulldozer som en flopp måste den prestera BÄTTRE än SB, och då snackar vi inte marginellt bättre. Nu talar jag inte nödvändigtvis om ren prestanda även om det skulle vara en trevlig överraskning, utan om Prestanda/krona.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Stor mängd cache!
Jag tror att den kommer att vara snabbare än 2600k

Och jag tror att den kommer att vara den ungefär densamma

Men att den kommer att vara snabbare än Sandy Bridge E är en omöjlighet dom aldrig kommer att uppnå!! Tyvärr, hade gärna sett att det blivit lite krig om "processorkronan"!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Moderator
Testpilot

Rage!

Jag drar stora växlar på något jag inte har en aning om hur det presterar!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Ja inte helt bra sett ur en ekonomisk synvinkel. Trodde faktiskt Bulldozer skulle vara mer kretssparande tack vare modul designen. Trodde den skulle vara en bit över en SB med 4/8.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Medlem

Ja då återstår och se vad det blir i nästa burk, Intel eller AMD, pris och benchmarks kommer avgöra allt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att CPUn blir så stor. Nästa CPU blir lätt Intel för mig då jag bryr mig mer om prestanda/watt och med så stor die känns det rätt kört på den fronten för AMD. Vad ska AMD göra när Intel släper ivy bridge? 22nm om 6mån när AMD precis börjat få igång sin 32nm produktion..
Detta är förutsatt att bulldozer kommer tävla mot ~2600k men det finns knappast något som tyder på att dom ska försöka tävla mot någon av Intels snabbare processorer. Skulle bulldozer kunna tävla mot sandy bridge på allvar så kommer ändå Intel bara kunna sänka priserna rejält och fortfarande tjäna massor då deras dies är mycket billigare att tillverka.
Kommer bara bli värre när för AMD när dom ska integrera GPU sen också.
Jag ser ett sjunkande skepp på x86 sidan. Kanske ARM och grafikkort AMD borde börja lägga sina resurser på i framtiden...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Roligt att alla med AMD-riggar hurrar över storleken, när de tidigare har klankat ned på nVidia som gör större chip än AMD när det gäller GPUer. Samma gäller ju med CPUer, snacka om dubbelmoral. Men jag hoppas att Bulldozer blir ett monster, så att AMD kan vara med i prestandakampen igen. Frågan är hur det blir med deras mainstreamsegment, det kan ju som bekant finnas en hel del nackdelar med stora kretsar. :/

This!!..Dubbelmoralen riktigt flödar i Amd:s fanboy läger.Med det sagt så hoppas jag verkligen Bulldozer levererar.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja inte helt bra sett ur en ekonomisk synvinkel. Trodde faktiskt Bulldozer skulle vara mer kretssparande tack vare modul designen. Trodde den skulle vara en bit över en SB med 4/8.

Llano och Brazos kommer få bulldozermoduler, de processorerna är till för de som inte vill ha det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du ska nog inte ha för höga förhoppningar om Bulldozer, men jag liksom du hoppas att det blir bra, det hade varit kul om dom hade kunnat fixa en serie som har prestanda över Intel. Men jag tvivlar (faktum är att jag tror det är omöjligt) på det!!

Vill du ha kraft, så kommer den här !! !! !!

Pris? Under 5k?

Men ang Bulldozer, storleken är ju inte noga, de ska ju ändo sitta i en stationär dator. Och där brukar de finnas bra med plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Roligt att alla med AMD-riggar hurrar över storleken, när de tidigare har klankat ned på nVidia som gör större chip än AMD när det gäller GPUer.

Har de?

Vad gäller GPU'er som är stora och ligger och drar ström i idle läge är det ett problem. Dagens GPU'er klockar ner så mycket att det inte är något större problem. Samma med CPU, så länge processorn kan spara ström när den inte används så tror inte jag någon bryr sig om hur stor den är. Läste jag rätt så kan bulldozer stänga ner delar av processorn om de inte används.

Permalänk
Skrivet av Kogster:

+1

blir lite jobbigt om den får ett tdp på över 150W, blir en hel del att kyla med ett rejält grafikkort också.

Kanske det.. men innebär inte 32nm att den går ned i strömförbrukning eller gäller det enbart om man gör "samma" processor i ett mindre format?

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och jag tror att den kommer att vara den ungefär densamma

Men att den kommer att vara snabbare än Sandy Bridge E är en omöjlighet dom aldrig kommer att uppnå!! Tyvärr, hade gärna sett att det blivit lite krig om "processorkronan"!!

Det vore dåligt om den är ungefär desamma med tanke på hur stor den är och den eventuella förbrukningen är högre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Pris? Under 5k?

Men ang Bulldozer, storleken är ju inte noga, de ska ju ändo sitta i en stationär dator. Och där brukar de finnas bra med plats.

Jo! Storleken har betydelse!
Intel kommer ju snart med sin 22nm, hur ska AMD matcha det? Dom ligger ju bara på sin 32nm produktion!

Det är tråkigt att skriva, men jag känner/tycker att AMD ligger väldigt efter när det gäller processortillverkning!!

Jag har alltid haft en AMD rigg, men när S B släpptes, så var det som förr i tiden när AMD hade sin 939 serie, man bara blev - Shit den ska jag ha

Sandy Bridge E kommer att stå vid sidan om, och bara skratta åt Bulldozerns siffror, sorgligt men sant!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Det vore dåligt om den är ungefär desamma med tanke på hur stor den är och den eventuella förbrukningen är högre :/

Tolkar du det som "dåligt" så vet jag inte vad jag ska säga, men JA! Jag tror att det kommer att vara så ja!! !! !!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Kanske det.. men innebär inte 32nm att den går ned i strömförbrukning eller gäller det enbart om man gör "samma" processor i ett mindre format?

om man gör samma procesor som 45nm i 32nm så blir får den halva arean och drar mindre ström. Om man däremot gör en lika stor processor så blir det ungefär dubbelt så många delar och borde väll dra ungefär lika mycket ström, definitivt om man klockar den högre:)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ladestam:

Pris? Under 5k?

Permalänk
Medlem

Kan inte med ord beskriva vad kul det ska bli att se överklockningsresultat med Bulldozer! Kväve, vatten och luft!!

Spännande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
intel kan köra sitt race bäst dom vill.
Den som vill köpa en bulldozer gör det.
Andra som inte vill, behöver inte yttra sig.
Vi som gillar AMD blir nog säkert nöjda, och det räcker långt

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Mindre tillverkningsteknik bidrar till något lägre strömförbrukning, mindre värmeutveckling och mer plats "över".
Men man kompenserar detta med att stoppa in mer elektronik på samma yta, och skruva upp frekvenser etc.
Vilket i sin tur bidrar till att strömförbrukningen och värmeutvecklingen inte minskas i slutändan... om man nu generaliserar lite

Visa signatur

QC7

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Mindre tillverkningsteknik bidrar till något lägre strömförbrukning, mindre värmeutveckling och mer plats "över".
Men man kompenserar detta med att stoppa in mer elektronik på samma yta, och skruva upp frekvenser etc.
Vilket i sin tur bidrar till att strömförbrukningen och värmeutvecklingen inte minskas i slutändan... om man nu generaliserar lite

Så man borde alltså kunna ha kvar typ samma förbrukning som tex phenom2 men med mer elektronik/högre frekvenser.

Jag har svårt att tro att de skulle tillverka en produkt som drar mer ström än sin föregångare. Nu snackar vi i samma klass...

Men vi får se såklart, och det ska bli spännande tycker jag

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Så man borde alltså kunna ha kvar typ samma förbrukning som tex phenom2 men med mer elektronik/högre frekvenser.

Jag har svårt att tro att de skulle tillverka en produkt som drar mer ström än sin föregångare. Nu snackar vi i samma klass...

Men vi får se såklart, och det ska bli spännande tycker jag

Om man tillverkade en cpu idag, i 22nm teknik, och med lika mycket minne och samma hastighet som sin föregångare i 45nm.
Så skulle den dra mindre ström, utveckla mindre värme och ta upp mindre plats rent kretsmässigt (på insidan), än motsvarande
cpu med 45nm.

Men man gör ju inte så, eftersom det inte är lönsamt för företaget

Edit: Det är grymt spännande!

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Ska bli skoj att se review på denna och fråga om det verkligen va värt att vänta nästan ett år istället för att köpa en Sandy Bridge

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flugfarfar:

Ser ut som att den kan tänkas bli varm?

Har tröttnat på AMDs komponenter då allt från AMD jag köper verkar bli överhettat, men jag hoppas ändå att Bulldozer gör bra ifrån sig så att jag kan köpa en billigare Intel-CPU.

Näh bara Swec som riktat sin artikel MOT AMD :/ de verkar vara Intel fanboys...Om phenom II 1090T har 345mm2 så är ju inte 312mm2 (eller nått) mycket! dessutom är det 16MB cache som tar jävligt med utrymme (cache genererar inte mycket värme!)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Som nämnts tidigare, större chipp leder till högre effektförbrukning och antagligen sämre yields. Inget av dem är speciellt tilltalande. En hög effektförbrukning -> mycket värme, vilket inte är att föredra, framför allt inte om man vill överklocka. Sämre yields betyder att de processorer som kommer ut hela och slutligen landar i butik kommer att vara dyrare. Visserligen kan antagligen en del av de defekta processorerna säljas som nedbantande varianter e.g X4/X6.

För att inte jag skall räkna Bulldozer som en flopp måste den prestera BÄTTRE än SB, och då snackar vi inte marginellt bättre. Nu talar jag inte nödvändigtvis om ren prestanda även om det skulle vara en trevlig överraskning, utan om Prestanda/krona.

Jag håller helt med om att prestanda per krona är viktigast. När det gäller yields och storlek, kan det inte vara så att den större ytan som AMD här använder är för att de bygger in mer redundans. Det vill säga att de lägger till fler logiska enheter än vad som behövs, och kan sedan använda processorn trots att det blivit kiselfel på några? Det skulle kunna innebära en billigare tillverkningsprocess med mindra kassaering.

Permalänk
Medlem

Längtar efter att se hur dom presterar jämnfört med sandybridge.

Permalänk

50% mer storlek fick mig att bli orolig, men när man ser med närmare eftertanke så låter det värre än vad det är. Ser fram emot prestanda och reviews.

Tror inte att Bulldozer kommer försöka ta sin in bland Intel i prestanda. Tycker deras prestanda/krona räcker nog.

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -