Muskampen 2025: Segraren korad!

AMD Bulldozer 46 procent större än Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jo! Storleken har betydelse!
Intel kommer ju snart med sin 22nm, hur ska AMD matcha det? Dom ligger ju bara på sin 32nm produktion!

Det är tråkigt att skriva, men jag känner/tycker att AMD ligger väldigt efter när det gäller processortillverkning!!

Jag har alltid haft en AMD rigg, men när S B släpptes, så var det som förr i tiden när AMD hade sin 939 serie, man bara blev - Shit den ska jag ha

Sandy Bridge E kommer att stå vid sidan om, och bara skratta åt Bulldozerns siffror, sorgligt men sant!!

Men priset på en Sandy Bridge E kommer vara ganska många kr dyrare , så dom är inte i samma marknads segment .

Så jämförelsen haltar lite .

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Både högre strömförbrukning och tillverkningskostnad, känns inte direkt positivt.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem

AMD gör en Fermi?

Permalänk
Medlem

Det enda man med säkerhet vet att kretsen är dyrare att tillverka än SB. Först när processorn lanserats vet vi något om prestanda och strömförbrukning och om det är väl utnyttjad kretsyta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Men man får ju åtta "kärnor".

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att CPUn är 46 procent större, drar 46 procent mer ström och är 46 procent dyrare, om den är 46 procent bättre än den bästa motsvararande Intel CPUn.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Albinfiskare:

Så man borde alltså kunna ha kvar typ samma förbrukning som tex phenom2 men med mer elektronik/högre frekvenser.

Jag har svårt att tro att de skulle tillverka en produkt som drar mer ström än sin föregångare. Nu snackar vi i samma klass...

Men vi får se såklart, och det ska bli spännande tycker jag

Tittar man på TDP så har den varit hyfsat konstant sen Pentium 4 ungefär. Antagligen beror det på att det börjar bli jobbigt att designa kylning och fixa strömförsörjning där någonstans. Visst går det att trycka in flera hundra watt i en processor och sedan kyla det men det blir dyrt vilket inte är så bra i längden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Blir ett Bulldozer köp i höst med en helt ny burk, oavsett prestandan all out amd

ingen som reagerat på hur fruktansvärt dumt detta uttalande är?
förstår inte varför man som konsument köper något "oavsett prestandan".
herregud.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

herregud.

Han är förmodligen en fanboy i de mellersta tonåren! Ha förståelse, jag tror vi alla var sådana.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Riktigt tråkigt att CPUn blir så stor. Nästa CPU blir lätt Intel för mig då jag bryr mig mer om prestanda/watt och med så stor die känns det rätt kört på den fronten för AMD. Vad ska AMD göra när Intel släper ivy bridge? 22nm om 6mån när AMD precis börjat få igång sin 32nm produktion..
Detta är förutsatt att bulldozer kommer tävla mot ~2600k men det finns knappast något som tyder på att dom ska försöka tävla mot någon av Intels snabbare processorer. Skulle bulldozer kunna tävla mot sandy bridge på allvar så kommer ändå Intel bara kunna sänka priserna rejält och fortfarande tjäna massor då deras dies är mycket billigare att tillverka.
Kommer bara bli värre när för AMD när dom ska integrera GPU sen också.
Jag ser ett sjunkande skepp på x86 sidan. Kanske ARM och grafikkort AMD borde börja lägga sina resurser på i framtiden...

ganska prick min förutsägelse. Jag tippar dött lopp mot SB, men intel tjänar mer på sina... kanske de dumpar priset eller bara väntar in SBE och IB, så der ser ut att göra en "comeback"

Permalänk
Skrivet av 1guy:

herregud.

Är inte du också en fanboy?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ford:

ganska prick min förutsägelse. Jag tippar dött lopp mot SB, men intel tjänar mer på sina... kanske de dumpar priset eller bara väntar in SBE och IB, så der ser ut att göra en "comeback"

Jag tror inte det blir så lätt som dött lopp utan tror att det kommer bero på applikationer. Bulldozer har ju en teoretisk möjlighet att vara väldigt effektiv i flertrådade applikationer. Entrådad prestanda har de nog svårt att slå Intel på dock då Intel ligger så väldigt långt före.
Ska vli väldigt intressant att se hur Bulldozer presterar. Sen var det väl en uppdatering planerad inte långt efter så den stora striden blir väl mellan Ivy Bridge och nästa generation Bulldozer antar jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

En sak jag tycker är så lustigt med intel är att dom kör Trippelkanal på sina minnen, och nu ska Sandy Bridge E köra 4 kanaler?

Jag hoppas att ni är medvetna om att skillnaden mellan två kanaler och tre kanaler i stort sett är obefintlig. Lär vara samma med fyra kanaler.

Lite som AGP och Pci Express, eller Pci Express 16x istället för 4x. det var ingen skillnad där heller. Marknadsknep för att ge er känslan av att det är bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte långt kvar tills Sandy Bridge E kommer. Bulldozer hinner knappt komma ut på banan innan de fasas ut vid årsskiftet.
Intressant att se hur dem pressterar även om jag håller på Intel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tivook:

En sak jag tycker är så lustigt med intel är att dom kör Trippelkanal på sina minnen, och nu ska Sandy Bridge E köra 4 kanaler?

Jag hoppas att ni är medvetna om att skillnaden mellan två kanaler och tre kanaler i stort sett är obefintlig. Lär vara samma med fyra kanaler.

Lite som AGP och Pci Express, eller Pci Express 16x istället för 4x. det var ingen skillnad där heller. Marknadsknep för att ge er känslan av att det är bättre.

Fördelen är ju att man kan mata i mer minne. Tre kanaler ger sex moduler mot fyra moduler med två kanaler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känns som AMD gör en Phenom (ettan). De har inte råd att designa en ny arkitektur vartannat år som Intel, så de tar fram något som ligger före tillverkningen (för stora, varma och långsamma chip) och låter sen tillverkningen komma ikapp (Phenom II), för att sen fortsätta återanvända den när det egentligen börjar bli dags för något nytt igen (Llano).

Permalänk
Avstängd

egentligen inte speciellt uppséendeväckande, det rör sig trots allt om en 8:a kärnig cpu med 16.375 MB cache, sen verkar amd vara ute efter grymt bra prestanda per klockcykel.

setpping b0 hade väldigt dålig prestanda och presterade sämre än i5 2500k i cinebench 11.5, turbon var sönder och multiplen gick inte att ändra.

stepping b1 visade sig prestera bättre men prestandan var ändå väldigt dålig, ungefär samma överlag som i5 2600k vilket verkligen inte är speceillt imponerande med tanke på betydligt högre klockfrekvens och dubbelt så många kärnor.

förhoppningsvis kommer stepping b2 att krossa konkurrensen helt och hållet. allt tyder på att strömförbrukningen blir betydligt högre än sandy bridge då bulldozers strömförbrukning kommer ligga nära processors TDP under full belastning pga hur turbon fungerar.

även vid samma effekt så är det troligt att bulldozer kommer prestera mycket bättre sätt till processorn uppbyggnad med två kärnor per modul.

Permalänk
Medlem

Hmm den faktiska storleken är större, men mycke tom utrymme finns, värmerelaterat?
Tror den reela storleken blir betydligt mindre, så att säga denna ska dra mer osv är lite för snabbt å säga.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Är inte du också en fanboy?

inte ens nästan
har gått mellan amd/intel samt ati/nvidia ungefär lika många ggr jag bytt dator.
min förra var intel/ati, innan det var det amd/nvidia, nu är det intel/nvidia osv.

jag är inte särskilt intresserad av ett märkte, utan endast av vad jag får ut från produkten jag köper

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det blir nog bra när det blir färdigt.
intel kan köra sitt race bäst dom vill.
Den som vill köpa en bulldozer gör det.
Andra som inte vill, behöver inte yttra sig.
Vi som gillar AMD blir nog säkert nöjda, och det räcker långt

Ja nöjda tvivlar jag inte en sec på att ni blir, men är det så smart?

Och vi som inte vill köpa AMD, för att vi redan köpt S B, ska vi inte yttra sig? Har vi kanske en åsikt? Är detta ett forum där vi vädrar åsikter? Är du en kraftigt förblindat fanboy med en pekpinne som vägrar att se/höra/läsa andras åsikter!

Skrivet av Megacrash:

Ska bli skoj att se review på denna och fråga om det verkligen va värt att vänta nästan ett år istället för att köpa en Sandy Bridge

Har tänkt det, men du skrev det

Skrivet av Esseboy:

Näh bara Swec som riktat sin artikel MOT AMD :/ de verkar vara Intel fanboys...Om phenom II 1090T har 345mm2 så är ju inte 312mm2 (eller nått) mycket! dessutom är det 16MB cache som tar jävligt med utrymme (cache genererar inte mycket värme!)

Har bara en sak att säga åt detta inlägget: -Haaaaaaaaaaaaallå Jaaaaa

Skrivet av robineng:

Längtar efter att se hur dom presterar jämnfört med sandybridge.

Äntligen en som känner som mig Jag gör det med!! Jag längtar så mycket som man kan längta efter en bra film, jag vet om att det låter sjukt, men så är det !! Jag tror tror att jämfört med Sandy Bridge kommer det att vara rätt så dött lopp, D v S likvärdiga (någorlunda)
Men när Sandy Bridge-E släpper loss sitt vilddjur (läs rovdjur), så kommer alla andra processorer att bli uppkäkade, med ben o allt!

Skrivet av 1guy:

herregud.

Jo Jag

Skrivet av tivook:

Lite dålig jämförelse ändå, när man är beroende på vilken mjukvara man använder behöver man mycket RAM!
Och i framtiden så kommer mjukvaran att kräva så mycket mer än vs Spel!! (tycker det är en väldigt dålig jämförelse) Alla som håller på med tungdrivna program (film, AutoCad, Photoshop) vill mer än gärna ha mer Ram-Minne!!
Man får aldrig för mycket RAM-Minne, beroende på vad man sysslar med!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

egentligen inte speciellt uppséendeväckande, det rör sig trots allt om en 8:a kärnig cpu med 16.375 MB cache, sen verkar amd vara ute efter grymt bra prestanda per klockcykel.

setpping b0 hade väldigt dålig prestanda och presterade sämre än i5 2500k i cinebench 11.5, turbon var sönder och multiplen gick inte att ändra.

stepping b1 visade sig prestera bättre men prestandan var ändå väldigt dålig, ungefär samma överlag som i5 2600k vilket verkligen inte är speceillt imponerande med tanke på betydligt högre klockfrekvens och dubbelt så många kärnor.

förhoppningsvis kommer stepping b2 att krossa konkurrensen helt och hållet. allt tyder på att strömförbrukningen blir betydligt högre än sandy bridge då bulldozers strömförbrukning kommer ligga nära processors TDP under full belastning pga hur turbon fungerar.

även vid samma effekt så är det troligt att bulldozer kommer prestera mycket bättre sätt till processorn uppbyggnad med två kärnor per modul.

Har du någon som helst källa på (mitt) det fetstilta, vill gärna se!! !! !! !!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tivook:

Är för att du antagligen sett mest "desktop" benchmarks. Ytterst få desktopprogram har ett s.k. "working-set" (mängd data som CPUn jobbat på under relativt kort tid) som är större än CPU-cachen. Om "working-set" får plats i CPU-cache så blir bandbredd mot RAM helt irrelevant.

Servers arbetar ofta med enorma "working-set", långt mycket större än CPU-cachen. Prestanda på dessa typer av laster skalar väldigt väl med bandbredd mot RAM. De Intel CPUer som har tre och fyra kanaler är deras server-chip och där är en sådan konfiguration vettig. På ett desktop-chip så är det bara slöseri med transistorer att idag har fler än 2 kanaler.

Hur många kanaler man har begränsar däremot inte hur MYCKET ram man kan ha. Det är fullt möjligt att tillverka ett moderkort med t.ex. 6 RAM slotar till en CPU med 2 minneskanaler. Enda kravet är att antalet slottar är en heltalsmultipel av antal kanaler mot RAM.

Wikipedia sidan om Bulldozer hävdar också att desktopvarianten kommer få en dual-channel RAM-bus och server-varianten får upp till quad-channel. Vilket verkar vettigt.

Personligen tror jag däremot att 4-moduls desktop versionen av Bulldozer kommer vara totalt meningslös. Rätt nära noll applikationer kan på något vettigt sätt utnyttja så många CPU-trådar. Och de som mot förmodan gör det kommer med stor sannolikhet bli begränsade av bandbredd mot RAM förutsatt att de två modulerna presterar ungefär som AMD hävdar, i.e en modul ska prestera ungefär x1.6-x1.8 (på heltal) av två "riktiga" kärnor, har inte sett siffror på flyttal, men rimligtvis borde det blir lägre då FPU-enheten delas.

Som jämförelse så ger HT i Sandy Bridge ungefär x1.3-x1.4 (på heltal) och x1.4-x1.6 (på flyttal), men effekten avtar hel klart med ökande totalt antal kärnor. I.e. att gå från 1->2 HT ger det jag skrev ovan, men att gå från 4 "riktiga kärnor" -> 8 HT ger sällan mer än 10-20% prestanda. Det verkar helt enkelt som RAM-bussen blir en begränsade faktor när så många CPU-trådar ska dela den...

Tidigare hävdades att den extra heltalsenheten i varje Bulldozer enhet bara kostade 5-10% extra yta. Men nu säger AMD att det tar 50% mer yta än om man bara hade en heltalsenhet. Så för 50% fler transistorer får man 60-80% mer prestanda. Bra va?

Jämför man med HT i Sandy Bridge så kostar det <5% (Intel har inte specificerat mer än så). 5% fler transistorer ger 30-40% heltalsprestanda, så HT får klart mer utbyta av sina "extra" transistorer jämfört med Bulldozer.

Men det viktigaste är trots allt total presta, prestanda/W eller prestanda/SEK (beroende på vad man ska göra), så väntar spänt på att de första test-resultaten på Bulldozer ska dyka upp!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Har du någon som helst källa på (mitt) det fetstilta, vill gärna se!! !! !! !!

ang prestanda per watt så tar de dublicerade resurserna upp 12.5% mer kärnyta och ger 80% mer prestanda, detta har amd gått ut med offeciellt och jag bedömmer det som troligt att något i den stilen är fallet. som tidigare nämts så genererar inte cache minne så mycket värme så sett till helheten bedömmer jag att bulldozer kommer ha otroligt bra prestanda per watt.

sandy bridge har snart ett år på nacken och nu jämför vi en 4-kärnig cpu med 8 mb cache med en 8:a kärnig spu som har 16.375 MB cache.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Man undrar ju vart någonstans i den här diskussionen det helt plötsligt blev en sanning att Bulldozer drar mer ström än Sandy Bridge!?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lite kul att de har ökat cachen. Sa för ca ett år sen att cachen är dåligt optimerad. Två kärnor delar på en L2 men de kanske gör helt olika saker. Tyckte de skulle öka L3n vilket de nu också gjort. Är sjukt nöjd med min Sandy Bridge och glad att jag inte väntade.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Inte långt kvar tills Sandy Bridge E kommer. Bulldozer hinner knappt komma ut på banan innan de fasas ut vid årsskiftet.
Intressant att se hur dem pressterar även om jag håller på Intel.

Fast Bulldozer är ju inte tänkt att konkurrera mot SB-E, den ska konkurrera mot SB.
SB och SB-E inriktar sig dessutom på 2 helt olika marknader, SB-E är uppföljaren till 1366 medans IB är upföljaren till SB.
Men när väl IB kommer till våren så tror jag att Bulldozer kommer bli slagen men fram till dess tror jag på att Bulldozers värstingmodell kommer ligga strax över en 2600k i prestanda.

Edit: det är bara att hoppas att den presterar riktigt bra, om den floppar så vet man ju inte hur länge AMD håller sig kvar på marknaden för hemdatorer och om de skulle lägga ner den delen så skulle Intel kunna ta vilka priser som helst för sina chip eftersom de inte får någon konkurens.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Hur tänkte du nu? vi vet ju inget om prestanda hos Bulldozer. Det enda som är känt är storleken och den ungefärliga arkitekturen. Den är ju faktiskt större och större kretsar tenderar att vara mer effektkrävande. Vad är det som är vinklat med det?
Innan man vet prestandan så kan man ju inte säga varken bu eller bä om den, men man kan konstatera att kretsen är stor (eller det verkar man inte få av någon outgrundlig anledning.....in i dimman igen).

Hade du haft någon som helst koll så hade du sett att jag precis innan svarat en annan nisse, som tyckte sig läsa att jag skrivit något om prestanda, att jag skrev enbart om storleken på kretsen (dvs kretsdesign), inget annat.

Sen längre tillbaka har både jag och Thomas diskuterat djupare, även vad jag tycker är det egentliga nyhetsvärdet. Se även någons uträkning om motsvarande die-area för Gulftown.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är för att du antagligen sett mest "desktop" benchmarks. Ytterst få desktopprogram har ett s.k. "working-set" (mängd data som CPUn jobbat på under relativt kort tid) som är större än CPU-cachen. Om "working-set" får plats i CPU-cache så blir bandbredd mot RAM helt irrelevant.

Jag är nog lite mer cynisk än du. Jag skulle vilja säga att anledningen att vi inte ser så stor effekt av minnesbandbredden på de benchmarks som används av webpressen, är att de är selekterade för minimal belastning av minneshierarkin.
Anledningen - att sälja. Industrin bygger på att folk köper ny hårdvara, annonseringen som finansierar webpressen betalas av återförsäljare. Money makes the world go around. Tester som fick plats i cache kallades förr för "toy benchmarks". Anledningen att man frångick sina gamla principer var helt enkelt att det bara är cache residenta benchmarks som som låter multiprocessorerna påverka prestanda så mycket att de verkar attraktiva. Program där bandbredden är en del av begränsningen skalar inget vidare när man ökar antalet processorer på samma minnessystem.

Det ligger i "allas" (alla inom industrins) intresse att få det att framstå som intressant att köpa processorer med allt fler kärnor och den enkeltrådade prestandan har utvecklats mycket långsamt det senast decenniet, ca 5 år per faktor 2 om vi är generösa. Alltså...

Permalänk
Medlem

Kan bli jobbigt med layouts för ett mini-itx moderkort. Annars är det väl inte av större betydelse om inte strömförbrukningen påverkas för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Han är förmodligen en fanboy i de mellersta tonåren! Ha förståelse, jag tror vi alla var sådana.

Jag är 22 år och är ingen fanboy alls, läs mitt inlägg i "Helgsnack", Vill jag köpa AMD så köper jag AMD, sedan var jag kanske inte 200% seriös med inlägget heller, om prestandan är kass och processorn dyr så köper jag självklart inte den..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken