Permalänk

GOLFARE SE HIT! Ang grönt kort

Ja nu är det så att jag i sommar blivit torsk på golf, så att säga. Har gått några rundor med kompisar på pay and play-banor och känner att det är dags för nästa steg, vilket är att bli golfare på riktigt och ta det mytomspunna gröna kortet.

Jag har förstås läst på hur det funkar osv, att man går nån nybörjarkurs för typ två tusen spänn och sen måste man gå nån runda och få ett godkänt snitt på slagen osv. MEN idag när jag surfade runt lite kom jag över följande rad från söderby gk:

Citat:

Får jag automatiskt "grönt kort" efter att ha genomgått kursen?
Nej kursen ger dig förutsättningarna för att klara kraven för grönt kort. Du ska själv klara av att gå 9 hål på banan på 5 slag i genomsnitt (herrar) och 6 slag i genomsnitt (damer och knattar). Det innebär att du faktiskt kan klara ditt "gröna kort" innan du är färdig med kursen!

Eftersom jag är en man som ständigt söker genvägar till det ljuva livet, undrar jag följande: FINNS det möjlighet att gå den här rundan och skriva diverse teoriprov etc, UTAN att för den skull gå en sk nybörjarkurs?

Tack på förhand!

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Du borde ju kunna boka tid för teoriprov och uppspel utan att gå någon kurs om du kontaktar en golfklubb, men det lär ju inte vara gratis utan min gissning är att de debiterar uppspelet som en lektion eller liknande.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Om inte annat så är det j*vligt nyttigt och få lite tips från en utbildad tränare. (de flesta tränar inte enbart upp gamla kärringar att träffa bollen)

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

När jag tog grönt kort (förra sommaren) tänkte jag att det mest var en formalitet, vilket det i och för sig är. Jag tänkte att jag kunde komma på ett tillfälle och slå upp (det hade jag klarat), och sedan få grönt kort och kunna spela "på riktigt". När jag kom till golfklubben erbjöd mig pro'n sitt HCP, om jag ville ha det, han är scratchhandikappare.
Det formella spelar nästan ingen roll alls. Du kan ha en stämpel där det står "grönt kort", och du kan ha en login på golf.se som säger att du har 1 HCP. Det enda som spelar roll, är att du lär dig bli bättre på golf.

Se det gröna kortet som lektioner helt enkelt, inte som ett körkort. När du tar grönt kort kör du redan, och använder du lektionerna väl så kommer de att påverka ditt golfande för en lång tid framöver (alltså inte bara "jag kan fixa 36 hcp", utan kunskaper som håller att bygga på i flera år). Jag ska inte säga till dig vad du ska vara glad för, men för min egen del så njuter jag av att försöka få till en mer skolad - och vacker - sving. En vacker sving är också den bästa, och sånt fixar man troligtvis inte utan lektioner. Jag kan inte anta att du slår bollen som en hockeyspelare bara för att du inte tagit lektioner, men de kommer att hjälpa dig.

Alltså; genvägen till det ljuva livet är lektioner. 20h lektioner är inte så jobbigt om man jämför med hur mycket golf du kanske kommer att spela. Och de timmarna kanske kan göra att dina golfrundor faktiskt blir "det ljuva livet".

Permalänk

Så är det ju, och jag uppskattar din syn på det hela. MEN frågan är ju om det är värt två tusen spänn att lära sig chippa med ett gäng gamla kärringar och annat löst folk som fått för sig att börja spela golf, ELLER om jag inte lär mig minst lika mycket genom att spela med mina polare som mycket troligt är på samma nivå som nån golfbane-instruktör. Det är mycket möjligt att det är det, jag vet inte.

Kan bara tala för mig själv, men jag lärde mig köra bil först efter att jag tagit körkort. Tänker lite på samma sätt när det gäller golf men det kanske är helt fel.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Billy Bob:

Så är det ju, och jag uppskattar din syn på det hela. MEN frågan är ju om det är värt två tusen spänn att lära sig chippa med ett gäng gamla kärringar och annat löst folk som fått för sig att börja spela golf, ELLER om jag inte lär mig minst lika mycket genom att spela med mina polare som mycket troligt är på samma nivå som nån golfbane-instruktör. Det är mycket möjligt att det är det, jag vet inte.

Kan bara tala för mig själv, men jag lärde mig köra bil först efter att jag tagit körkort. Tänker lite på samma sätt när det gäller golf men det kanske är helt fel.

Har du en bra instruktör kan det vara nyttigt. Det finns ju risken att dina polare lär dig helt fel svingteknik som du sedan får kämpa med resten av din "golfkarriär". Nu vet jag inte hur bra dina polare är på golf, men även om dom är lika duktiga som instruktören på att spela, är instruktören nog bättre på att hitta och rätta till dina fel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ah jo, det är sant... kurserna ser olika ut. Jag gick grönt kort-kursen själv, som privatlektioner hehe. Men är man ett gäng om 5 pers så kanske det inte känns lika värt, förstår det. Aja, gör nåt grymt! Om inte annat kan man alltid ta lektioner sedan!
Håller annars med ovanstående, risken är att du kommer att få dras med massa extra skit ett tag om du lär dig massa fulknep. Ingen kommer exakt rätt ifrån början, men ju mer rätt man kommer desto mer underlättar det sedan. Det är enkelt att sno ihop en stil som funkar för att bli en "medelgolfare", men som inte är speciellt snygg, rolig eller användbar till riktigt bra scores. Det beror väl iofs på varför man spelar också; fundera på vad det är som gör att du vill spela golf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Billy Bob:

Så är det ju, och jag uppskattar din syn på det hela. MEN frågan är ju om det är värt två tusen spänn att lära sig chippa med ett gäng gamla kärringar och annat löst folk som fått för sig att börja spela golf, ELLER om jag inte lär mig minst lika mycket genom att spela med mina polare som mycket troligt är på samma nivå som nån golfbane-instruktör. Det är mycket möjligt att det är det, jag vet inte.

Kan bara tala för mig själv, men jag lärde mig köra bil först efter att jag tagit körkort. Tänker lite på samma sätt när det gäller golf men det kanske är helt fel.

Inte för att vara sådan, men lär man sig inte de facto att köra bil när man har tagit körkortet?:) Fördelen med självförsvar (#11299118 Krav Maga) är att man slipper gamla kärringar och annat löst folk, utan jag får förmånen att träna och jobba mot seriöst folk.:)^^ Golf ser jag mest som en lat och bekväm sport som är till för de som i princip tar limosuinen när de är ute i spåren för att jogga!:P

Lycka till Med(Mera?;)) kortet dock!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Skippa privatlektioner och allt vad det innebär. Fixa några böcker (kanske från några polare som har kvar) och läs på teorin själv. Ganska mycket banvett, regler (usch) och liknande.
Speldelen så kan du ta hjälp av dina polare som kan hjälpa med sving, stans, grepp osv. Är dom "mellangolfare" så kanske dom inte är duktig nog för att hjälpa dig med vissa problem. Men är det erfarna låghandikappare så är du all set.

Personligen så skiter jag i ungdomsträningarna numera trots att dom är gratis. Klubbens golfpro och juniortränare är... Som en typisk golfsnobb, hatar honom. Men, han kan ju sin sak ändå och kan vara bra och ha ifall man har problem med något.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jag tycker att du ska ta ett par lektioner. Eller kan du redan spela?
När jag tog grönt kort (när jag var... 10?) så behövde jag klara det från 150-pinnen tre gånger, men när mamma skulle ta det så klarade hon det inte ens en gång. Tränaren tyckte att jag skulle göra det "på riktigt", för att han trodde att jag kunde bli bra osv men han förstod att mamma bara skulle spela med vänner som var lika dålig som hon bara för skojs skull