Vänta på de nya Fusion-korten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010

Vänta på de nya Fusion-korten?

Hej, är på gång med att bygga mig själv en HTPC med en Fusion-plattform och har bestämt mig för vilka komponenter det blir och så vidare (Asus E35M1-I Deluxe Fusion i grunden som så många andra) Problemet uppstår dock då jag läser denna artikel på Sweclockers http://www.sweclockers.com/nyhet/14387-amd-slapper-tre-nya-fu... och börjar självklart fundera om det kan vara värt att vänta på de nya korten som verkar ska komma inom kort?

De verkar vara aningens kraftfullare men då jag inte provat på någon Fusion-plattform ännu vet jag inte ifall detta kommer vara nödvändigt? Kommer mestadels användas till att spela upp diverse HD-material (MKV osv) och musik (FLAC / MP3) och tänkt köra på Win7 med XBMC.

Så, min fråga är alltså i en TL;DR-version; är det värt att vänta på de nya Fusion-korten för den extra prestandaknuffen? Om prisskillnaden är värd det återstår ju dock att se!

-Zowoker

"Det är aldrig för sent att ge upp!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

Bra fråga. Gör 50 mhz på processorn, respektive 108 mhz på grafikkortet stor skillnad? Är det det "sista" som behövs för att kunna spela upp 24p utan ett avbrott var sjunde minut eller vad det nu var det talades om? Vet inte riktigt vart tråden tog vägen där detta diskuterades, men om någon är nyfiken ska jag väl kunna leta upp den.
Hoppas du inte tar illa upp av att jag lägger till, eller omformulerar frågan. Också väldigt sugen på att få veta detta.

Richard aka inkui

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Förmodligen inget som märks vid daglig användning, utan enbart vid benchmarking. Det är ju inte mer än 3% högre frekvens på processorn.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

Inte skillnaden mellan grafikkorten heller, gör skillnad alltså?

Richard aka inkui

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av inkui:

Inte skillnaden mellan grafikkorten heller, gör skillnad alltså?

Det jag också funderade mest på vet inte hur pass kraftiga de nuvarande är jämfört med de som kommer... Om det spelar någon som helst roll vid normal användning?

"Det är aldrig för sent att ge upp!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Sep 2006

108 MHz bör väl inte göra super stor skillnad? Fast å andra sidan är det en relativt stor ökning. Jag själv har ingen aning, tänker bara (någolunda) logiskt.

Richard aka inkui