Kingston HyperX 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Kingston HyperX 120GB SSD

Hej, jag undrar om någon av er har hört eller även testat denna SSD om det är något problem med den eller om det är ett bra köp eller om det finns bättre SSD hårddiskar.

Tack för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Har köpt hem 3 st till jobbet. Det skulle vara snabba SSD var kravet. Folks berättelser om Corsair här gjorde att jag inte vågade chansa på dem. Ingen hade ju hört något alls om Kingstons så jag tänkte bättre inget än negativt.
2 kommer köra linux och 1 windows. Jag rapporterar om jag hör om problem med dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641086

1995:- på komplett om du bestämmer dig för den ^^

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Har köpt hem 3 st till jobbet. Det skulle vara snabba SSD var kravet. Folks berättelser om Corsair här gjorde att jag inte vågade chansa på dem. Ingen hade ju hört något alls om Kingstons så jag tänkte bättre inget än negativt.
2 kommer köra linux och 1 windows. Jag rapporterar om jag hör om problem med dem.

Tack! Gör det så fort som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacocat:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641086

1995:- på komplett om du bestämmer dig för den ^^

Tack, men nej tack! Jag beställer hela datorn från webhallen så

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fraita:

Tack! Gör det så fort som möjligt

Arbetsveckan har gått. De två som sitter i linuxburkar har använts och inga fel har nämnts ännu. Den som ska köra windows 7 har inte installerat om ännu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag hare en Kingston HyperX 240GB. De tre veckorna jag haft den så har den fungerat riktigt bra. Dock så är den kopplad till ett Areca kontrollerkort. Än så länge så är jag nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Arbetsveckan har gått. De två som sitter i linuxburkar har använts och inga fel har nämnts ännu. Den som ska köra windows 7 har inte installerat om ännu.

Du kan väl höra av dig när du har fått W7 på den :)? Har också tänkt köra på det, men antar att det inte borde vara ett problem :D!

Permalänk
Medlem

Installerade en Kingston HyperX 120GB i min Vostro 460, slängde in en fräsch Windows 7-installation. Den har rullat på felfritt i en hel vecka nu, med lite spel och film.. det vanliga helt enkelt.
Kan rekommendera den varmt än så länge!

Visa signatur

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på att köpa denna eventuellt, fler som har bra eller dåliga erfarenheter?

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Medlem

Min hdd fick blåsskärm igår och hittade den inte imorse länge. Inte helt säker på vad som hänt ska kolla vidare lite när jag kommer hem idag. Kan återkomma då.

Permalänk

Har haft jätte problem med den jag köpte bara för 4 dar sen, dels med att den inte hittar den, dels 20 blåskärmar minst, kan inte ens ominstallera windows igen får blåskärm under installationen, blir att lämna tillbaka direkt, min intel 80 gb funkar klockrent men icke den här det får bli en intel gen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spunkt:

Min hdd fick blåsskärm igår och hittade den inte imorse länge. Inte helt säker på vad som hänt ska kolla vidare lite när jag kommer hem idag. Kan återkomma då.

jag lider av samma problem har fått blåskärm 2 gånger och hittar den ej i bios så blir att skicka in den :/

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

Ni som har haft problem, har ni testat senaste firmware??? Rev. 332

http://www.kingston.com/support/ssdnow/SH100S3_firmware.asp

Är intresserad av att skaffa denna ssd själv och vill gärna veta om ny firmware fixar problemen...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fraita:

Du kan väl höra av dig när du har fått W7 på den :)? Har också tänkt köra på det, men antar att det inte borde vara ett problem :D!

Kom på att jag kanske ska uppdatera lite här.
Jag har inte hört några klagomål alls. Jag tror alla är inkopplade på Intel kontrollerkretsar. De två med linux kör Dell Optiplex 990. Det är väl något rätt modernt chipset i den maskinen. Den med windows kör en gammal optiplex 755 på inbyggda Intel. Så där kan inte SSD:n flexa ut helt eftersom det bara går i 3 Gbps i kabeln.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Precis dragit in windows på min HyperX, fungerar prima! Inga som helst problem

Permalänk
Medlem

Har kört min ett par dagar och har haft en del BSOD.
Ska lägga på firmware-uppdateringen de närmaste dagarna och se om det hjälper.

Återkommer med hur den fungerar efter uppdatering.

I övrigt är den mycket snabb. Har dock inte kört några prestandamätningar ännu.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk

Jag har använt min i ca 3 veckor, inte en enda krasch eller annat som kan kopplas till disken, funkar kalas!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 - Nätaggregat: Antec High Current Gamer 750W - Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe B3
Processor: Intel Core i7-2600K - Kylare: Zalman CNPS9900 MAX - RAM: 16GB Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II - SSD: Kingston Hyper X 120 GB

Permalänk
Medlem

Har kört min i över en vecka och inga problem än så länge. Uppdaterade dock firmware innan jag la in windows 7 på den..

/ Benjamin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Min har flutit stabilt sedan jag uppdaterade firmwaren.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte uppdatera firmwaren.

När man startar programmet för att uppdatera den så hittar den inte hårddisken. Varför kan man inte se den där ?

Jag har hittils lyckats få en BSOD. Det var innan jag installerade drivrutinerna till moderkort osv, det har flutit på bra efter det ( i 4 timmar än så länge)

Den är inställd på AHCI i bios.
moderkort : Asus P8P67 B3
SSD : Kingston SSD HyperX 120GB

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sil3nt:

Jag lyckas inte uppdatera firmwaren.

När man startar programmet för att uppdatera den så hittar den inte hårddisken. Varför kan man inte se den där ?

Jag har hittils lyckats få en BSOD. Det var innan jag installerade drivrutinerna till moderkort osv, det har flutit på bra efter det ( i 4 timmar än så länge)

Den är inställd på AHCI i bios.
moderkort : Asus P8P67 B3
SSD : Kingston SSD HyperX 120GB

Tacksam för svar!

Finns två sorters versioner beroende på om du kör 120GB eller 240GB.
Denna ska du ha: http://www.kingston.com/support/SSDNow/firmware/SH100S3120G-3...

Kolla även igenom instruktionen på http://www.kingston.com/support/SSDNow/PDF/SH100S3120GBProced...
Där står även hur du verifierar korrekt firmware.

Du kör Windows 7?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Finns två sorters versioner beroende på om du kör 120GB eller 240GB.
Denna ska du ha: http://www.kingston.com/support/SSDNow/firmware/SH100S3120G-3...

Kolla även igenom instruktionen på http://www.kingston.com/support/SSDNow/PDF/SH100S3120GBProced...
Där står även hur du verifierar korrekt firmware.

Du kör Windows 7?

Ja, windows 7 64 bit

Jag har kollat på instruktionen. Saken är att jag inte kan välja min hårddisk precis i början där. När man har startat programmet. Den listan är helt tom för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sil3nt:

Ja, windows 7 64 bit

Jag har kollat på instruktionen. Saken är att jag inte kan välja min hårddisk precis i början där. När man har startat programmet. Den listan är helt tom för mig.

Ja du, kan tyvärr inte svara på detta. Jag antar att du startar som administratör?
Kan vara värt att dra iväg ett mail till Kingston för att se vad de säger. Det stod inget om det i FAQ:en heller.

Men sålänge du inte upplever några BSOD bör du iaf inte vara orolig, men uppdaterad firmware är ju alltid att rekommendera (i de flesta fall)

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Ja du, kan tyvärr inte svara på detta. Jag antar att du startar som administratör?
Kan vara värt att dra iväg ett mail till Kingston för att se vad de säger. Det stod inget om det i FAQ:en heller.

Men sålänge du inte upplever några BSOD bör du iaf inte vara orolig, men uppdaterad firmware är ju alltid att rekommendera (i de flesta fall)

Har kört som admin, hjälper inte.

Vi får hopppas att allt funkar endå!

Permalänk
Medlem

Köpte mig precis en sådan här disk från INET för 999kr! Blir en trevlig uppgradering över den Intel X25-M G2 80GB jag har idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

Köpte mig precis en sådan här disk från INET för 999kr! Blir en trevlig uppgradering över den Intel X25-M G2 80GB jag har idag!

Me too, det avgjorde det hela vilken SSD man skulle välja i princip. Billigt pris och man kan testa den under 14 dagar, får man någon BSOD och massa andra problem är det bara att returnera disken.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Me too, det avgjorde det hela vilken SSD man skulle välja i princip. Billigt pris och man kan testa den under 14 dagar, får man någon BSOD och massa andra problem är det bara att returnera disken.

Inte en chans att köra på som vanligt med disken i 14 dagar räknas som "inspektera varan" enligt konsumentköplagen, om det var den du tänkte på.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Inte en chans att köra på som vanligt med disken i 14 dagar räknas som "inspektera varan" enligt konsumentköplagen, om det var den du tänkte på.

Ringde och frågade faktiskt och fick till svar att det var helt ok, bara disken återkom i "oväsentligt förändrat skick". Vilket helt enkelt innebär att man får testa produkten upp till 14 dagar, lagstadgad ångerrätts period, sen ska man väl inte slita upp förpackningen eller returnera hårddisken med en massa info på. Bara göra en secure erase så är den som ny.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Lägger mitt namn i högen som köpte en från Inet

Ska man uppdatera FW innan man installerar Win7?
Har hört att det kan bli problem nämligen om man inte har ACHI igång från början man använder disken, eller det handlar bara om man kör Windows med det av från början?