Kingston HyperX 120GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Mar 2011

Kingston HyperX 120GB SSD

Hej, jag undrar om någon av er har hört eller även testat denna SSD om det är något problem med den eller om det är ett bra köp eller om det finns bättre SSD hårddiskar.

Tack för svar

Asus P8P67 Pro B3 | Asus GeForce GTX 580 | i5-2500k 3,3 GHz | NZXT Phantom |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002

Har köpt hem 3 st till jobbet. Det skulle vara snabba SSD var kravet. Folks berättelser om Corsair här gjorde att jag inte vågade chansa på dem. Ingen hade ju hört något alls om Kingstons så jag tänkte bättre inget än negativt.
2 kommer köra linux och 1 windows. Jag rapporterar om jag hör om problem med dem.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2011

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641086

1995:- på komplett om du bestämmer dig för den ^^

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Aqualize:

Har köpt hem 3 st till jobbet. Det skulle vara snabba SSD var kravet. Folks berättelser om Corsair här gjorde att jag inte vågade chansa på dem. Ingen hade ju hört något alls om Kingstons så jag tänkte bättre inget än negativt.
2 kommer köra linux och 1 windows. Jag rapporterar om jag hör om problem med dem.

Tack! Gör det så fort som möjligt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Tacocat:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=641086

1995:- på komplett om du bestämmer dig för den ^^

Tack, men nej tack! Jag beställer hela datorn från webhallen så

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Fraita:

Tack! Gör det så fort som möjligt

Arbetsveckan har gått. De två som sitter i linuxburkar har använts och inga fel har nämnts ännu. Den som ska köra windows 7 har inte installerat om ännu.

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2001

Jag hare en Kingston HyperX 240GB. De tre veckorna jag haft den så har den fungerat riktigt bra. Dock så är den kopplad till ett Areca kontrollerkort. Än så länge så är jag nöjd med köpet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Aqualize:

Arbetsveckan har gått. De två som sitter i linuxburkar har använts och inga fel har nämnts ännu. Den som ska köra windows 7 har inte installerat om ännu.

Du kan väl höra av dig när du har fått W7 på den :)? Har också tänkt köra på det, men antar att det inte borde vara ett problem :D!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Installerade en Kingston HyperX 120GB i min Vostro 460, slängde in en fräsch Windows 7-installation. Den har rullat på felfritt i en hel vecka nu, med lite spel och film.. det vanliga helt enkelt.
Kan rekommendera den varmt än så länge!

"Var inte för optimistisk, ljuset i tunneln kan vara ett tåg."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Jag är också inne på att köpa denna eventuellt, fler som har bra eller dåliga erfarenheter?

Case FRACTAL DESIGN DEFINE R3 USB3 PSU Corsair TX 650W V2 /80+ Bronze MB Asus P8Z68-V PRO CPU Intel i7 2600K @ 3.8GHz Cooler Noctua NH-U9B SE2 RAM CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ HDD1 WD VELOCIRAPTOR 300GB 10K RPM SATA/300 32MB HDD2 WD CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB Skärm PHILIPS BRILLIANCE 240SW "24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Feb 2010

Min hdd fick blåsskärm igår och hittade den inte imorse länge. Inte helt säker på vad som hänt ska kolla vidare lite när jag kommer hem idag. Kan återkomma då.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2010

Har haft jätte problem med den jag köpte bara för 4 dar sen, dels med att den inte hittar den, dels 20 blåskärmar minst, kan inte ens ominstallera windows igen får blåskärm under installationen, blir att lämna tillbaka direkt, min intel 80 gb funkar klockrent men icke den här det får bli en intel gen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Spunkt:

Min hdd fick blåsskärm igår och hittade den inte imorse länge. Inte helt säker på vad som hänt ska kolla vidare lite när jag kommer hem idag. Kan återkomma då.

jag lider av samma problem har fått blåskärm 2 gånger och hittar den ej i bios så blir att skicka in den :/

[ be quiet! DB 900 ] [ be quiet! DP Pro 11 850W ] [ i7 7700K ] [ Asus ROG STRIX Z270E ] [ Gigabyte AORUS 1080 Ti ] [ Corsair 32GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance ] [ Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 850 EVO 500GB ] [ Corsair Hydro H80i v2 ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2009

Ni som har haft problem, har ni testat senaste firmware??? Rev. 332

http://www.kingston.com/support/ssdnow/SH100S3_firmware.asp

Är intresserad av att skaffa denna ssd själv och vill gärna veta om ny firmware fixar problemen...

i7 2600k@4,5Ghz, MSI P67A-GD80, H-70+2GT1850 PP, MSI 670 PE/OC, 8GB Corsair Vengeance 1866Mhz, Samsung 850 pro 256 GB SSD, HyperX 120 GB SSD, WD Black 640 GB, Corsair HX750 W, BenQ 2412HD, Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Märsta
Registrerad
Jan 2002
Skrivet av Fraita:

Du kan väl höra av dig när du har fått W7 på den :)? Har också tänkt köra på det, men antar att det inte borde vara ett problem :D!

Kom på att jag kanske ska uppdatera lite här.
Jag har inte hört några klagomål alls. Jag tror alla är inkopplade på Intel kontrollerkretsar. De två med linux kör Dell Optiplex 990. Det är väl något rätt modernt chipset i den maskinen. Den med windows kör en gammal optiplex 755 på inbyggda Intel. Så där kan inte SSD:n flexa ut helt eftersom det bara går i 3 Gbps i kabeln.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blekinge
Registrerad
Jun 2007

Precis dragit in windows på min HyperX, fungerar prima! Inga som helst problem

Mobo ASUS Maximus VIII Ranger Minnen Corsair VENGEANCE 16GB DDR4 CPU i5 6600K GPU ASUS GeForce GTX 970 Strix SSD Samsung EVO 850 Kylning Corsair H110i GTX Skärm Samsung S27A950D Chassi Fractal Design Define S

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002

Har kört min ett par dagar och har haft en del BSOD.
Ska lägga på firmware-uppdateringen de närmaste dagarna och se om det hjälper.

Återkommer med hur den fungerar efter uppdatering.

I övrigt är den mycket snabb. Har dock inte kört några prestandamätningar ännu.

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Aug 2011

Jag har använt min i ca 3 veckor, inte en enda krasch eller annat som kan kopplas till disken, funkar kalas!

Chassi: Fractal Design R3 - Nätaggregat: Antec High Current Gamer 750W - Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe B3
Processor: Intel Core i7-2600K - Kylare: Zalman CNPS9900 MAX - RAM: 16GB Corsair XMS3 Vengeance 1600MHz
Grafikkort: ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II - SSD: Kingston Hyper X 120 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jun 2009

Har kört min i över en vecka och inga problem än så länge. Uppdaterade dock firmware innan jag la in windows 7 på den..

/ Benjamin

i7 2600k@4,5Ghz, MSI P67A-GD80, H-70+2GT1850 PP, MSI 670 PE/OC, 8GB Corsair Vengeance 1866Mhz, Samsung 850 pro 256 GB SSD, HyperX 120 GB SSD, WD Black 640 GB, Corsair HX750 W, BenQ 2412HD, Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002

Min har flutit stabilt sedan jag uppdaterade firmwaren.

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Mar 2010

Jag lyckas inte uppdatera firmwaren.

När man startar programmet för att uppdatera den så hittar den inte hårddisken. Varför kan man inte se den där ?

Jag har hittils lyckats få en BSOD. Det var innan jag installerade drivrutinerna till moderkort osv, det har flutit på bra efter det ( i 4 timmar än så länge)

Den är inställd på AHCI i bios.
moderkort : Asus P8P67 B3
SSD : Kingston SSD HyperX 120GB

Tacksam för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Sil3nt:

Jag lyckas inte uppdatera firmwaren.

När man startar programmet för att uppdatera den så hittar den inte hårddisken. Varför kan man inte se den där ?

Jag har hittils lyckats få en BSOD. Det var innan jag installerade drivrutinerna till moderkort osv, det har flutit på bra efter det ( i 4 timmar än så länge)

Den är inställd på AHCI i bios.
moderkort : Asus P8P67 B3
SSD : Kingston SSD HyperX 120GB

Tacksam för svar!

Finns två sorters versioner beroende på om du kör 120GB eller 240GB.
Denna ska du ha: http://www.kingston.com/support/SSDNow/firmware/SH100S3120G-3...

Kolla även igenom instruktionen på http://www.kingston.com/support/SSDNow/PDF/SH100S3120GBProced...
Där står även hur du verifierar korrekt firmware.

Du kör Windows 7?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Poison:

Finns två sorters versioner beroende på om du kör 120GB eller 240GB.
Denna ska du ha: http://www.kingston.com/support/SSDNow/firmware/SH100S3120G-3...

Kolla även igenom instruktionen på http://www.kingston.com/support/SSDNow/PDF/SH100S3120GBProced...
Där står även hur du verifierar korrekt firmware.

Du kör Windows 7?

Ja, windows 7 64 bit

Jag har kollat på instruktionen. Saken är att jag inte kan välja min hårddisk precis i början där. När man har startat programmet. Den listan är helt tom för mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002
Skrivet av Sil3nt:

Ja, windows 7 64 bit

Jag har kollat på instruktionen. Saken är att jag inte kan välja min hårddisk precis i början där. När man har startat programmet. Den listan är helt tom för mig.

Ja du, kan tyvärr inte svara på detta. Jag antar att du startar som administratör?
Kan vara värt att dra iväg ett mail till Kingston för att se vad de säger. Det stod inget om det i FAQ:en heller.

Men sålänge du inte upplever några BSOD bör du iaf inte vara orolig, men uppdaterad firmware är ju alltid att rekommendera (i de flesta fall)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Poison:

Ja du, kan tyvärr inte svara på detta. Jag antar att du startar som administratör?
Kan vara värt att dra iväg ett mail till Kingston för att se vad de säger. Det stod inget om det i FAQ:en heller.

Men sålänge du inte upplever några BSOD bör du iaf inte vara orolig, men uppdaterad firmware är ju alltid att rekommendera (i de flesta fall)

Har kört som admin, hjälper inte.

Vi får hopppas att allt funkar endå!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2007

Köpte mig precis en sådan här disk från INET för 999kr! Blir en trevlig uppgradering över den Intel X25-M G2 80GB jag har idag!

Intel Core i5 2500K @ 4.4GHz | 2X GTX 970 GAMING 4G SLI | ASRock Z68 Extreme3 GEN 3 | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | 15 TB HDD Lagring | 250 GB SSD | Corsair HX 650W 80+ | BitFenix Shinobi XL

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Ollebro:

Köpte mig precis en sådan här disk från INET för 999kr! Blir en trevlig uppgradering över den Intel X25-M G2 80GB jag har idag!

Me too, det avgjorde det hela vilken SSD man skulle välja i princip. Billigt pris och man kan testa den under 14 dagar, får man någon BSOD och massa andra problem är det bara att returnera disken.

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill Ripjaws 4x4096MB CL9 1600Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av FireFox:

Me too, det avgjorde det hela vilken SSD man skulle välja i princip. Billigt pris och man kan testa den under 14 dagar, får man någon BSOD och massa andra problem är det bara att returnera disken.

Inte en chans att köra på som vanligt med disken i 14 dagar räknas som "inspektera varan" enligt konsumentköplagen, om det var den du tänkte på.

Hemma: Core i5 2500K | ASRock P67 Extreme4 | 16GB Vengeance 1600 MHz | TRUE 120 | EarthWatts 650W | Gigabyte GTX 670 OC | Audigy 2 ZS | Intel 530 240 GB | Force3 120GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | VX 550W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av mfm:

Inte en chans att köra på som vanligt med disken i 14 dagar räknas som "inspektera varan" enligt konsumentköplagen, om det var den du tänkte på.

Ringde och frågade faktiskt och fick till svar att det var helt ok, bara disken återkom i "oväsentligt förändrat skick". Vilket helt enkelt innebär att man får testa produkten upp till 14 dagar, lagstadgad ångerrätts period, sen ska man väl inte slita upp förpackningen eller returnera hårddisken med en massa info på. Bara göra en secure erase så är den som ny.

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Sabertooth P67 | CPU: INTEL 2600K & Antec Kühler H2o 620 | GPU: Gigabyte GTX 680 2GB| SSD: Samsung 850 Pro 256 GB | RAM: G.Skill Ripjaws 4x4096MB CL9 1600Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: Asus PCE-AC68 |

|| Citera för svar! ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010

Lägger mitt namn i högen som köpte en från Inet

Ska man uppdatera FW innan man installerar Win7?
Har hört att det kan bli problem nämligen om man inte har ACHI igång från början man använder disken, eller det handlar bara om man kör Windows med det av från början?