Acer Iconia A500 32GB eller Ipad 2 32 GB?

Permalänk
Medlem

Acer Iconia A500 32GB eller Ipad 2 32 GB?

Hej

Är riktigt sugen på surfplatta och har hittat två intressanta. Den ena är Acer Iconia A500 32GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=825865 och den andra är Ipad 2 32 GB http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840636.

Ska använda plattan främst till att kolla film och spela lite. Vad jag gillar med Acern är att den har HDMI och "vanlig" USB ingång så att man kan ansluta telefonen och använda som modem, samt att den kan spela upp XviD (vet inte om Ipaden klarar spela upp det).

Ipad kan jag inte speciellt mycket om. Vet bara att den är relativt lik Acern och skillnaderna är anslutningarna och operativsystemet.

Vad är för- samt nackdelar?

Håller Android samma klass på sina appar som Apple? Värt att köpa en Ipad och sedan jailbreaka den?

Något som kan något om detta? Är tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av AusHell:

..."vanlig" USB ingång så att man kan ansluta telefonen och använda som modem...

USB behövs inte för sånt. Du kan dela ut internetuppkopplingen via bluetooth eller wifi om du vill.

Permalänk
Medlem

har själv köpt en ipad 2 32 gb m. wifi och är helt fäst vid den.
kan inget anat än rekommendera den

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk

Jag sitter själv på en Acer Iconia A500 och är nöjd med den.

Jag skulle säga att skillnaden är den klassiska mellan Android/Apple. Köper du iPaden får du en maskin som flyter bra, men allt du gör ska göras så som Äpplet tycker att du ska göra det. (Jailbreakar du den får du friare ramar.) Köper du Acern blir du friare och slipper iTunes och konvertera allt möjligt. Nackdelen är att det kan flyta sämre när materialet på plattan inte är optimerat i förväg. (Och plattan rootas lätt vilket blåser bort alla ramar, förutom hårdvarubegränsningar.)

Jag har inte rootat själv, men funderar på att göra det för att kunna mounta min NAS så att den ser ut som en intern disk när jag är hemma. Den är riktigt trevlig att se på film med, även om det är problem att spela upp visst högupplöst material.

Jag valde Acer framför Asus för USB-porten, smidigt sätt att dela med sig av filer/bilder till kompisar eller överföra saker från jobbdatorn. Hemma startar jag bara en FTP-server på plattan och tjongar över filerna.

Angående uppkoppling via telefon så är det lite telefonberoende. Dock ska nästa uppdatering (i september) göra att man kan koppla upp sig mot ad-hoc-nätverk, dvs det kommer funka med wifi-delning från min HTC Hero.

Appmässigt tror jag att iPaden leder lite, men att det inom kort är lika (som på telefonmarknaden?).

Micro-SD-sloten på Acern är trevlig. Jag petade in 32 GB till där. (Varför vet jag inte eftersom jag totalt ligger under 32 GB fortfarande. :-/ )

Hårdvarumässigt ligger plattorna nära varandra skulle jag säga.

Så valet är väl mellan enkelt och begränsat mot mindre enkel (inte svårt inte) och mindre begränsat (obegränsat?). Jag är nöjd med mitt val!

Lycka till!
^^
Bjorn

SD-slot
Permalänk
Medlem
Skrivet av SlayerBear:

Jag sitter själv på en Acer Iconia A500 och är nöjd med den.

Jag skulle säga att skillnaden är den klassiska mellan Android/Apple. Köper du iPaden får du en maskin som flyter bra, men allt du gör ska göras så som Äpplet tycker att du ska göra det. (Jailbreakar du den får du friare ramar.) Köper du Acern blir du friare och slipper iTunes och konvertera allt möjligt. Nackdelen är att det kan flyta sämre när materialet på plattan inte är optimerat i förväg. (Och plattan rootas lätt vilket blåser bort alla ramar, förutom hårdvarubegränsningar.)

Jag har inte rootat själv, men funderar på att göra det för att kunna mounta min NAS så att den ser ut som en intern disk när jag är hemma. Den är riktigt trevlig att se på film med, även om det är problem att spela upp visst högupplöst material.

Jag valde Acer framför Asus för USB-porten, smidigt sätt att dela med sig av filer/bilder till kompisar eller överföra saker från jobbdatorn. Hemma startar jag bara en FTP-server på plattan och tjongar över filerna.

Angående uppkoppling via telefon så är det lite telefonberoende. Dock ska nästa uppdatering (i september) göra att man kan koppla upp sig mot ad-hoc-nätverk, dvs det kommer funka med wifi-delning från min HTC Hero.

Appmässigt tror jag att iPaden leder lite, men att det inom kort är lika (som på telefonmarknaden?).

Micro-SD-sloten på Acern är trevlig. Jag petade in 32 GB till där. (Varför vet jag inte eftersom jag totalt ligger under 32 GB fortfarande. :-/ )

Hårdvarumässigt ligger plattorna nära varandra skulle jag säga.

Så valet är väl mellan enkelt och begränsat mot mindre enkel (inte svårt inte) och mindre begränsat (obegränsat?). Jag är nöjd med mitt val!

Lycka till!
^^
Bjorn

Några kommentarer

Det är mycket snack om konvertering när det gäller iPhone/iPad (inte specifikt från dig SlayerBear), vet inte riktigt vad det beror på... Själv har jag inte konverterat något alls. Det finns utmärkta tredjeparts appar på Appstore som spelar upp material utan att behöva göra någon konvertering. Själv kör jag VLC, den togs ju tyvärr borts men det finns andra likvärdiga alternativ.

Sen vad gäller antalet anpassade appar för "surfplattor" så är det en kraftig underdrift att säga att iPad "leder lite" Av de senaste siffrorna jag sett så är antalet tablet-appar för Android (honeycomb) fortfarande runt några hundra medan antalet appar för iPad nu är över 100,000.

Android på surfplattor har ju, till skillnad från smartphonemarknaden, inte riktigt lossnat än. Känns som det måste upp till nån kritisk gräns av sålda plattor innan utvecklarna anser det värt att lägga ner energi på specialanpassade appar. Tyvärr är väl kanske den begränsade mängden appar också är en anledning till att folk hellre väljer iPad?

Till slut lär säkerligen Andorid komma ikapp som på smartphonemarknaden men tror det dröjer ett tag till. Och självklart behöver man ju inte 100,000 appar för att få glädje av sin surfplatta men det gäller nog även här att nå upp till en viss gräns innan folk generellt (kanske inte på detta forum;)) tycker att det är tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Den största anledningen till att folk köper Ipad är den aggresiva marknadsföringen på försäljarställena skulle jag vilja påstå Ta ett besök på Media Markt så förstår du vad jag menar.
Sen får väl även jag erkänna att Ipad2 är grymt skön att hålla i, är skitsnygg och funkar kanon. Det där med appar är väl lite diskutabelt eftersom det kan installeras 3djepart appar utan Marketinblandning Android är ju "fritt" så att säga

Ipad2 är en grymt bra pryl, men jag har ägt ett par apple prylar och jag stör mig något fruktansvärt på deras policy när det gäller tillbehör osv. Allt skall kosta...inte konstigt dom tjänat multum. Till Android är många av de populära appsen gratis...det är dom inte till Ipad.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Acer, svaret känns väl väldigt givet och enkelt då den kör på Android?
Öppen och trevlig lösning iställetför att vara låst till något tokeriföretag..

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Blev en Acer tillslut. Haft den nu i någon vecka och är riktigt nöjd med den! Väldigt lätt att använda då den inte är låst till något program, ex. Itunes. Rekommenderas starkt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Operatören:

Acer, svaret känns väl väldigt givet och enkelt då den kör på Android?
Öppen och trevlig lösning iställetför att vara låst till något tokeriföretag..

Köpte en A500 idag med 16gb, sen 16gb på sd-kortet. Finns inget annat val av platta idag

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den