Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000 vs QPAD 5K

Hej!
Är på jakt efter ny spelmus, och tycker om att ha en lite större mus att hålla i (har för tillfället en Roccat Kone, som är ganska sämst).
Gillar utrymmet för ring- och lillfingret på båda dessa mössen. Har testat Naos 5000 i butik, och tyckte den var riktigt skön. Har dock inte haft chans att prova en QPAD 5K. Vilken skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

//Felix

Mionix Naos 5000: http://www.inet.se/artikel/6606151/mionix-naos-5000-gaming-mo...
QPAD 5K: http://www.inet.se/artikel/6101545/qpad-5k-pro-gaming-mouse

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Hej!
Är på jakt efter ny spelmus, och tycker om att ha en lite större mus att hålla i (har för tillfället en Roccat Kone, som är ganska sämst).
Gillar utrymmet för ring- och lillfingret på båda dessa mössen. Har testat Naos 5000 i butik, och tyckte den var riktigt skön. Har dock inte haft chans att prova en QPAD 5K. Vilken skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

//Felix

Mionix Naos 5000: http://www.inet.se/artikel/6606151/mionix-naos-5000-gaming-mo...
QPAD 5K: http://www.inet.se/artikel/6101545/qpad-5k-pro-gaming-mouse

böt upp mig från razer deathadder till Naos 500 och är skit nöjd allt jag kan tillägga.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk

Köpte en ny spel mus till grabben i förra veckan, det blev en QPAD 5K.
Han är nöjd med den, och jag tycker att den ligger perfeckt i handen.
Köpte den på netonet.

Permalänk
Hedersmedlem

De är väldigt lika skulle jag säga, det är väldigt få saker som skiljer dem. Personligen skulle jag tagit Qpad 5K dock.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Mionix musen är underbar i handen, men de har sjukt mycket problem med mjukvaran, de har sagt att de ska släppa en ny version väldigt länge nu.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Mionix musen är underbar i handen, men de har sjukt mycket problem med mjukvaran, de har sagt att de ska släppa en ny version väldigt länge nu.

Mjukvaran har det väl inte varit några större problem med ?
Mjukvaran tycker jag är den klart bästa jag någonsin haft till någon mus. Lättanvänd och med massor av konfigurationsmöjligheter.
Däremot verkar en hel del fått måndagsexemplar av mössen.

Det är inga jätteskillnader mellan Naos 5000 och Qpad 5K.
Qpad 5K har en extra fåra för lillfingret, som saknas på Naosen. Det är en smaksak om man gillar det eller inte.
Jag gillar att kunna ha lite kontakt med musmattan med lillfingret, därför tycker jag att Naosen är någon skönare.

Har haft min Naos sen kort efter att den släpptes för snart tre år sedan(om jag minns rätt) och är fortfarande supernöjd.
Fortfarande bästa musen på marknaden enligt mig. Qpad 5K är dock som sagt nästan identisk.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Det är problem med mjukvaran för många, den hänger sig och vissa saker vill inte alltid ändras osv. Sen vet jag inte ifall det är måndags ex på musen eller om det är drivrutinerna som spökar (i de fall där man upplever allvarliga problem med musen), en mus som inte funkar på en dator kan funka perfekt på en annan. (drivrutinsproblemen är framför allt på w7 x64, har inte hört nåt om x86)

Som sagt är rädd för att rekommendera Mionix, musen är under bar när den funkar, men den har mycket problem som kan uppstå.

För snart tre veckor sedan så fick jag äntligen svar från mionix angående när fungerande drivrutiner skulle komma "It's here any day now. I'll contact you as soon as it goes live. We're sorry that it has taken such time to get it done.".. Klar uppfattnings skillnad på "any day" i alla falll.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerorepent:

Det är problem med mjukvaran för många, den hänger sig och vissa saker vill inte alltid ändras osv. Sen vet jag inte ifall det är måndags ex på musen eller om det är drivrutinerna som spökar (i de fall där man upplever allvarliga problem med musen), en mus som inte funkar på en dator kan funka perfekt på en annan. (drivrutinsproblemen är framför allt på w7 x64, har inte hört nåt om x86)

Som sagt är rädd för att rekommendera Mionix, musen är under bar när den funkar, men den har mycket problem som kan uppstå.

För snart tre veckor sedan så fick jag äntligen svar från mionix angående när fungerande drivrutiner skulle komma "It's here any day now. I'll contact you as soon as it goes live. We're sorry that it has taken such time to get it done.".. Klar uppfattnings skillnad på "any day" i alla falll.

Även jag fick ett liknande svar dem.

Citat:

Hi FireFox!

A betaversion is on its way, it should arrive any day now. While it's being tested we will keep on working with the software to eliminate all known issues.

Regards
Anders

Frågade om de kunde berätta lite om sina framsteg men har inte fått någon respons tillbaka.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Qpad har lite bättre lillfingerstöd, men är väldigt lätt, känns plastig och verkar ha dålig kvalite.
Naos har valfri vikt, mycket bättre kvalitetskänsla, valfri färg på lysdioderna (smaksak, men qpad har en ljus blå färg som inte matchar något annat jag sett).
Sensormässigt har jag fått uppfattningen att de är likvärdiga.

Personligen har jag inte upplevt några som helst problem med naos mjukvara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."