Vad är detta för rektor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Vad är detta för rektor?

Tja, ville dela med mig av denna artikel från Sydsvenskan.

15-åring åtalas för fildelning

Det var personal i 15-åringens skola i Göteborg som upptäckte att elevens skoldator innehöll nedladdade filmer som höll på att spridas. Datorn togs i beslag och senare beslöt skolans rektor om polisanmälan.

Vad tycker ni? Rätt eller fel utav honom att polisanmäla?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Låter inte som killen är överdrivet smart... men men... Varför tittade de i datorn från början? Vet att min högskola övervakar sitt nät och att man blir avstängd, men jag har aldrig hört att de polisanmäler någon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Lindgren92:

Tja, ville dela med mig av denna artikel från Sydsvenskan.

15-åring åtalas för fildelning

Det var personal i 15-åringens skola i Göteborg som upptäckte att elevens skoldator innehöll nedladdade filmer som höll på att spridas. Datorn togs i beslag och senare beslöt skolans rektor om polisanmälan.

Vad tycker ni? Rätt eller fel utav honom att polisanmäla?

Helt riktigt. Polisanmälan måste ju ske i och med att det är skolans utrustnings annars skulle det ju dessutom kunna ses som att skolan ger sitt godkännande till illegal aktivitet. Vanliga rutiner från skolor är just att straffmyndiga personer som begår brott i eller anknytning till skolan skall anmälas. Det är ingen lag alltså men det är något som de flesta skolor har i sina ordningstadgar.

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2010

Förmodligen ganska vanligt beteende. Inget fel i det heller.

The cake is a pie.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Mar 2003

Haha det lustiga var att han vart påkommen då hans dator spridit virus i skolan och datanissarna konfronterade honom och då såg dom att han höll på med fildelning. Klant!
Läste detta i en annan artikel.

- Allt om nätagg - Jag är inte nörd, jag är entusiast :) -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008

Haha
Så går det när man inte håller sig till sin egna dator.
Han borde väl ha mer vett än att fildela på en dator som han fått tillhandahållen via skolan. Däremot om han fildelade Linuxdistrubitioner så hade jag tyckt att det var bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Sep 2004

Är man dum så får man ta konsekvenserna.... Låter ju ganska rymligt att polisanmäla någon om man ser att denne håller med olagliga saker inne i skolan. Hade han stulit läsk eller godis från skolbutiken så skulle dom flesta hålla med att det var rätt att polisanmäla personen i fråga, varför är det då konstigt om man gör det därför att eleven har fildelat?

Dessutom så skriver man ju på en överenskommelse där man går med på att skolan utan förvarning kan kontrollera innehållet på dator.

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X