Sjukt snabbt bredband - reklam på Sweclockers från Comhem

Permalänk

Sjukt snabbt bredband - reklam på Sweclockers från Comhem

Ganska oviktig fråga egentligen, men stämmer verkligen Comhems påstående om "sjukt snabbt bredband" eller är det dåligt formulerat? Jag menar, hastigheten måste ju ändå va svarstiden som räknas i millisekunder och om allting är relativt kan man verkligen anse att Comhems svarstider är sjukt snabba?

Skickar Comhem datan snabbare med sitt 200mbit bredband än med 1mbit? Borde det inte egentligen heta, "sjukt mycket bandbredd", alternativt "Skickar sjukt mycket data snabbare beroende på vad man jämför med, vid en belastning upp tom 200mbit". Falsk marknadsföring är så oerhört upprörande...

Ja det går förmodligen snabbare att tanka ner en film med 200mbit än med 1mbit, men det är ju inte för att 200mbit är snabbare utan för att du har mer bandbredd så de inte flaskar. Eller har jag fått något om bakfoten?

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk

Big deal, i princip alltid menar man hastighet istället för svarstid när man refererar till snabba och långsamma bredband. Hänger du upp dig på att man säger vikt istället för massa också?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Inaktiv

Fri surf = 33 GB.

Permalänk
Medlem

I dom flesta fall så spelar det inte stor roll om du har 100 eller 200 osv. Uppkopplingen mot ett visst sida blir väl samma oavsett? Det som kommer att gå snabbare är väl svenska sidor och trafiken inne i nätverket.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tomas_88:

I dom flesta fall så spelar det inte stor roll om du har 100 eller 200 osv. Uppkopplingen mot ett visst sida blir väl samma oavsett? Det som kommer att gå snabbare är väl svenska sidor och trafiken inne i nätverket.

Klart det spelar roll vid nedladdningar. Jag får ut 93-94 Mbps vid nedladdningar (alltså i faktisk hastighet som filer laddas ned i, efter overhead) med com hem 100 Mbps. Det känns därmed rätt troligt att jag skulle få ut högre hastighet om jag uppgraderade till 200. Jag känner dock inte riktigt behovet - motsvarande en DVD på på 7 minuter är snabbt nog för mig.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Fri surf = 33 GB.

Huh? Var har du fått den informationen ifrån? Jag har haft comhem i åratal och har en server här hemma och laddar både upp och ner betydligt mer än endast 33GB i månaden, till och med i veckan, och har aldrig stött på att hastigheten försämrats som det annars brukar göra om det ligger på en begränsning av bandbredd.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Huh? Var har du fått den informationen ifrån? Jag har haft comhem i åratal och har en server här hemma och laddar både upp och ner betydligt mer än endast 33GB i månaden, till och med i veckan, och har aldrig stött på att hastigheten försämrats som det annars brukar göra om det ligger på en begränsning av bandbredd.

Tror han menar appropå "falsk marknadsföring" och bredband. Där har ju mobilt bredband ofta "fri surf", men som egentligen är normalt användande * 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tror han menar appropå "falsk marknadsföring" och bredband. Där har ju mobilt bredband ofta "fri surf", men som egentligen är normalt användande * 10.

Det är förvisso sant att mobila bredband samt mobila surfabonnemang har en begränsning, i Comhems fall på antingen 1GB eller 10GB innan hastigheten sänks till ~0.1Mbit. Det lät dock lite förvirrande eftersom 33GB inte är en siffra jag känner igen och det var på tal om fasta bredband vilket gjorde det hela ännu mer konstigt =]

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

...

Skrivet av el_genius:

Big deal, i princip alltid menar man hastighet istället för svarstid när man refererar till snabba och långsamma bredband. Hänger du upp dig på att man säger vikt istället för massa också?

Jo men vänta nu, går 200/200mbit bredband snabbare än 10/10 när du surfar på webben? Är det snabbare när du spelar Starcraft, Counterstrike eller vad det än må vara? Svaret blir förmodligen nej. Så hur kan man då påstå att det är snabbare? Det är snabbare vid några få specifika tillfällen då du inte har nog med bandbredd. Oftast när du kör Torrent och möjligtvis när du är in på Youtube eller ser en +720 video på nätet.

Var mycket tydlig i början med att det kanske inte är någon viktig fråga i sig, tänkte bara dra igång lite babbel.

Visa signatur

Erfarenhet är mognadens grogrund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MooD:

Tror han menar appropå "falsk marknadsföring" och bredband. Där har ju mobilt bredband ofta "fri surf", men som egentligen är normalt användande * 10.

Skrivet av Sanazin:

Det är förvisso sant att mobila bredband samt mobila surfabonnemang har en begränsning, i Comhems fall på antingen 1GB eller 10GB innan hastigheten sänks till ~0.1Mbit. Det lät dock lite förvirrande eftersom 33GB inte är en siffra jag känner igen och det var på tal om fasta bredband vilket gjorde det hela ännu mer konstigt =]

Precis som MooD sa så syftade jag på marknadsföringen.
Tele2 har haft 25GB på sitt Largeabonnemang, men när PTS uppdaterade snittanvändningen, så ökade också Larges (och 4Gs) surfmängd.

Permalänk
Skrivet av loaded1mbimage:

Jo men vänta nu, går 200/200mbit bredband snabbare än 10/10 när du surfar på webben? Är det snabbare när du spelar Starcraft, Counterstrike eller vad det än må vara? Svaret blir förmodligen nej. Så hur kan man då påstå att det är snabbare? Det är snabbare vid några få specifika tillfällen då du inte har nog med bandbredd. Oftast när du kör Torrent och möjligtvis när du är in på Youtube eller ser en +720 video på nätet.

Var mycket tydlig i början med att det kanske inte är någon viktig fråga i sig, tänkte bara dra igång lite babbel.

200/200 går märkbart snabbare än 10/10 när det gäller att surfa på webben. För majoriteten av användare är det inte extrema pingtider som behövs, utan högre bandbredd (själv får jag ut 6mbit eftersom jag är ganska långt från noden. Det räcker inte till en familj på fem personer), då de inte spelar spel över internet. Jag säger inte att man behöver kontinuerligt hög bandbredd, utan det är små bursts som gäller, tex precis när du klickar på en länk. Givetvis hjälper pingtid där också, men pingtid är inte nödvändigtvis bra eller dålig. Vissa har ovanligt låg ping till servrar i närheten och ovanligt hög på långa avstånd.

Visa signatur

The cake is a pie.