Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2003

lönefråga vid intervju

tja, ska på intervju om en vecka, har funderat lite på hur jag ska ta upp lönefrågan, idag så får jag ca 22500kr i månad men om jag höjer lönen och säger att jag får 26000 i månad, brukar de kolla upp det eller frågar de efter min senaste lönespecc tror ni?

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003

Ptja, rådet är väl att ligga lågt med lönefrågan så långt som möjligt? Senaste intervjun jag var på var iofs hos ett rekryteringsbolag som redan efter första timmen kom in på nuvarande lön, uppsägningstider och övriga tester. Visst, min lön är något högre än den du säger, men när det handlar om rekryteringsbolag som tar kontakt med en från en konkurrent. Nu valde jag dock inte att gå vidare längre än till första intervjun, men vi får se, den tjänsten har nu hamnat ute externt.

Förhoppningsvis så finns samma goda klimat inom min bransch kvar även när man fått något mer erfarenhet. Dvs, kunna välja och vraka bland erbjudandena och kanske lyfta lönen ett par tusenlappar i månaden.

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Naturligtvis skall man inte ljuga om lönen.
Har de koll på läget är du rökt och har förlorat trovärdigheten.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Din nuvarande lön är de bara intresserade av för att se att de "har råd" att anställa dig. I alla fall de seriösa företagen.
Ingen mening att gå vidare med en som har 5k över vad de kan erbjuda för tjänsten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2001

Du kan nog gått säga vad du får i dagsläget. Du behöver ju förstås berätta att du förväntar dig att gå upp i lön ifall det kommer så långt som till anställning, också. Ovärt av en arbetsgivare att enbart matcha nuvarande lön.

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."
#fooblog @ freenode.org, #lysator @ freenode.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2003

det är så att min nuvarande lön kommer från ett bemanningsföretag som är lägre än vad en anställd ska få på mitt jobb men när jag sa 26k så är det vad mina kolleger tjänar i månaden med samma erfarenhet som mig.
jag tänker säga som det är nu och vara ärlig, dvs att jag får 22500 i månad men förväntar mig att jag får si och så hos er när lönefrågan kommer och hoppas på det bästa

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004

Spela roll vad du har idag, det intressanta är vad du får imorgon! Och du ska inte lägga dig för lågt.