Tänkte reparera min LG FlatronL225WT, reservdelar?

Permalänk
Medlem

Tänkte reparera min LG FlatronL225WT, reservdelar?

Tjena!

Jo det är så att min ena skärm inte vill starta upp. Power-lampan blinkar svagt men det är som om att den inte "orkar" starta. Har testat byta kablar osv men samma visa. Nu misstänker jag att det är någon komponent inuti som är problemet; möjligtvis en kondensator.

Min fråga är alltså varifrån kan man få tag i reservdelar av det här slaget? Det kanske finns någon bra svensk sida? Jag är beredd att ta risken att råka förstöra min skärm eftersom alternativet ändå är att köpa en ny. Men det är ju kul att plocka isär saker och ting

MVH

Permalänk
Medlem

Du får ju först ta reda på vad du behöver för kondensator, kolla sedan på elfa.se , electrokit.se eller digikey.com , LG är känd för att använde billiga kondensatorer/komponenter, det är derför dom också är billiga.

Du vet hur kondensatorer som holder på att dö ser ut?

Ifrån en gammal LG skärm jag fick byta kondensator på.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Tack för svaret och länkarna

hittade en sida med en bra guide som jag kanske kan använda: http://www.ccl-la.com/blog/index.php/lg-l226wtq-bf-monitor-re...
Förhoppningsvis kanske någon annan får hjälp av den någon gång i framtiden.

Jag har inte öppnat upp skärmen ännu men ska göra det sen. Måste veta exakt data på kondensatorerna... sen får man se om det är värt att beställa dem. Billig skärm jag vet och så typiskt att den går sönder ett halvår efter garantin gått ut :/

EDIT: Kollade upp priserna på en av de svenska sidorna... väldigt billiga komponenter

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att du väljer kondensatorer av rätt typ, annars kommer dom inte hålla så länge.
Dom ska vara av låg ESR-typ och tåla 105 grader. Kan också kallas för "low impedance".

Permalänk

Jag köpte en kondensator från electrokit.se när jag lagade morsans LG DVD-recorder. Funkade finfint.
För att vara LG måste jag säga att det satt bra kondensatorer i den, det var mestadels fina märken med några enstaka "fulingar".

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Släng skiten och köp ett nytt, istället för att bränna pengar och tid på att "försöka" och ändå i slutet köpa en ny skärm för att det sket sig.

Skriver väl en inlägg senare "vad var det jag sa"... egna erfarenheter, är utbildad i el-automation.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Släng skiten och köp ett nytt, istället för att bränna pengar och tid på att "försöka" och ändå i slutet köpa en ny skärm för att det sket sig.

Skriver väl en inlägg senare "vad var det jag sa"... egna erfarenheter, är utbildad i el-automation.

Spontant känner jag så också, drygt att skruva isär en skärm utan att bryta sönder sakerna. Sen så måste det ju inte vara en konding heller liksom. Sen ska man få ihop allt igen. Sen så verkar TS inte vara så jätte duktig på elektronik vilket inte underlättar saken speciellt mycket.

Permalänk
Skrivet av LightBlizz:

Spontant känner jag så också, drygt att skruva isär en skärm utan att bryta sönder sakerna. Sen så måste det ju inte vara en konding heller liksom. Sen ska man få ihop allt igen. Sen så verkar TS inte vara så jätte duktig på elektronik vilket inte underlättar saken speciellt mycket.

Men har man tid så kan man ju försöka, så gjorde jag med två skärmar själv.

Det som verkligen sved var en HP 21" som kostade lite över 6000kr i inköp för 5-6år sen, den sänkte Hz av sig själv efter 15min i drift, fick huvudvärk av det och sen slocknade den spontant efter någon timmes användning.
Öppnade skärmen och ser att strömförsörjningen hade en kondensator där benet smällt av, bytte till en likvärdig men ingen skillnad, beställde en original kondensator från BENQ som tillverkat korten (samsung skärm)... 700kr!

Men det sket sig totalt igen, en ytmonterad 2x2cm stort IC som kosta mer var visst trasigt, lödningen glappa när den blev varm helt enkelt, spraya på kolsyra så blev det stabilt ett tag... få det fixat eller köpa nytt kort skulle kosta mer än en sprillans ny 22". Eller idag en 40" plasma TV.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Spontant känner jag så också, drygt att skruva isär en skärm utan att bryta sönder sakerna. Sen så måste det ju inte vara en konding heller liksom. Sen ska man få ihop allt igen. Sen så verkar TS inte vara så jätte duktig på elektronik vilket inte underlättar saken speciellt mycket.

Jag har inte kommit till skott ännu men jag tycker det kan vara en intressant erfarenhet. Men jag kanske köper en skärm ändå och ifall jag lyckas laga denna så har jag ju helt plötsligt 3 skärmar Jag kan inte mycket om elektronik men är man nyfiken som jag så är det inget hinder