Permalänk
Medlem

Allmänna överklockningsfrågor

Hejsan!

HAr nyligen införskaffat följande system:
Asus P8Z68-V
2TB Seagate Barracuda Green
Intel SSD 320 120GB OEM
Intel Core i7 2600K 3,4GHz
Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE
Noctua NH-C12P SE14
Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB
Fractal Design Define R3, Svart
Corsair AX 850W 80+ GOLD
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM, SP1

CPUn är klockad till 44*100 från 34*100

ligger på ca 65C på processorn i Load, 35C i idle.

Jag är väldigt ny på överklockning så har flera frågor:
1. Kan jag sabba processorn genom att öka multipliern eller frekvensen även om jag inte ökar strömtillförseln?
2. Vad brukar en vettigt klockad i7a ligga runt, borde jag nöja mig vid 4.4GHz?
3. Så fort jag pillar på cpu frekvensen det minsta så blir systemet instabilt, kan det vara för att jag behöver öka strömtillförseln också eller vad kan det vara?
4. Ram-minnena går orginal(1600mhz), kan det vara en flaskhals?
5. Hur mycket vågar jag ställa upp ram-minnena utan att riskera allt för mycket?
6. Så fort jag pillar på cpu frekvensen det minsta så blir systemet instabilt, kan det vara för att jag behöver öka strömtillförseln också eller vad kan det vara?
7. Mina grafikkort är redan fabriks-överklockade, är det ens värt att fundera på att klocka upp dem ytterliggare? isf, är det core eller minnen som jag ska ställa upp mest?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

1. Nej, det kan du inte.

2. Ja, det borde du. Processorn lär knappast flaska någonting på den frekvensen, så att höja ännu mer är bara onödigt slitage.

3. Beror på flera saker, men genom att höja grundfrekvensen ändras frekvenserna för fler saker än processorn, bland annat minnen, nordbrygga osv. Detta gör gärna systemet instabilt, och är därför ett besvärligt sätt att överklocka på. Kör istället endast med multipel, det ska räcka.

4. Nej, inte ens 1333 Mhz är en flaskhals. Att höja minnenas hastighet över 1333 Mhz ger i stort sett ingen prestandaökning alls. Knappt mätbart, absolut inte märkbart.

5. Meningslöst att öka dem över huvud taget. Är de specade för 1600 Mhz så skulle jag råda dig att stanna där.

6. Samma fråga som 3.

7. "Mina" antyder att du har två? 560 Ti är redan ganska hårt klockade, och kan bli svårt att få upp dem mycket mer utan att höja spänningarna, vilket i sin tur leder till ökat slitage. Sålänge du inte lider av att grafikprestandan inte räcker till så skulle jag avråda från vidare överklockning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket Leifson, jo jag har mycket riktigt SLI med 560 Ti, glömde skriva det. Lyder dit råd då och håller mig på dessa värden, 1GHz ökning är jag rätt nöjd med ändå, fick upp den stabilt i 4.8 men då klarade inte kylaren med när jag körde prime95 ett längre tag tråkigt nog.