Billigare biljetter med SL om man är student?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Billigare biljetter med SL om man är student?

Jag reser ganska ofta till och från Sthlm central och den 1 september höjs priserna på 30-dagars SL kort. Får man billigare biljetter om man läser typ Komvux eller liknande? Slutade gymnasiet och jag fick gratis kort från skolan men blev såklart arbetslös.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Studentrabatter brukar endast gälla om man har mecenatkortet.

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2005

Om man kan bevisa att man är student med t.es mecenat/csn kort osv så kan det gå bra, inget de kräver vid köp av korten dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008

Som jag har förstått är Accesskorten opersonliga (aldrig varit med om att en chaufför/kontrollant vill titta på själva kortet, de "blippar" bara rätt på plånboken) vilket i teorin betyder att du inte behöver bevisa ett skvatt förutsatt att det inte kommer särskilda kontrollanter, men det har jag bara varit med om 1 gång på pendeltåget under mina 7 år i SLs kommunaltrafik.

EDIT: Glömde tillägga att det förmodligen dyker upp en rad i deras apparater när de "blippar" kortet att det är ett reducerat pris. Ser du gammal ut kan de givetvis fråga om legitimation/CSN kort.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av SL.se:

Rabatt för studenter

Du som studerar till minst 75 procent på universitet, högskola, komvux eller annan utbildning som är berättigad till studiemedel från Centrala studiestödsnämnden (CSN) kan köpa och använda SL:s studentbiljett som är rabatterad.

Det här kortet finns bara till ett pris, och du får alltså ingen ytterligare rabatt om du är under 20 eller över 65 år.

Det du behöver är alltså ett intyg på att du studerar och uppfyller kriterierna.
http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Vara-biljetter/Studentb...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Haglund:

Som jag har förstått är Accesskorten opersonliga (aldrig varit med om att en chaufför/kontrollant vill titta på själva kortet, de "blippar" bara rätt på plånboken) vilket i teorin betyder att du inte behöver bevisa ett skvatt förutsatt att det inte kommer särskilda kontrollanter, men det har jag bara varit med om 1 gång på pendeltåget under mina 7 år i SLs kommunaltrafik.

EDIT: Glömde tillägga att det förmodligen dyker upp en rad i deras apparater när de "blippar" kortet att det är ett reducerat pris. Ser du gammal ut kan de givetvis fråga om legitimation/CSN kort.

Dom svarta Accesskorten är personliga. Dock är dessa endast för personer som jobbar inom MTR eller TBT stockholm. Lite orelevant i topic men det finns alltså personliga Acceskort

Ryzen 2700X - Asus X370 Prime - 32gb 2800mhz - 1080TI - 960 Evo 1tb
Asus Strix GL502VM - i7 7700HQ - 24 gb - GTX 1060 6gb - 512gb M.2
Lenovo Thinkpad T470p - i7 7820HQ - 32gb - 512gb M.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Mar 2005
Skrivet av Haglund:

En "blip" = fullt pris, två "blipar" = reducerat pris. Busschaffisar skulle aldrig orka läsa något...

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Kazen:

En "blip" = fullt pris, två "blipar" = reducerat pris. Busschaffisar skulle aldrig orka läsa något...

It all makes perfect sense now.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Hur ska man kunna intyga om man inte har något CSN kort? Jag hade det förut men giltigheten är slut och jag får fortfarande studiemedel hos CSN eftersom jag läser på komvux.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dunkel grotta
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av Superlight:

Hur ska man kunna intyga om man inte har något CSN kort? Jag hade det förut men giltigheten är slut och jag får fortfarande studiemedel hos CSN eftersom jag läser på komvux.

då ska det komma ett mecenatkort på posten hem till dig

Fujitsu siemens Amilo Pi1536 | 1,8 GHz | 2 GB ram | ATI mobility Radeon x1400 | 15,4" @ 1280x800

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Slayzor:

då ska det komma ett mecenatkort på posten hem till dig

Du menar väl CSN-kort?

http://www.mecenat.se/om-mecenat/om-kortet