Hjälp att koppla TVn i hemmabiion

Permalänk
Medlem

Hjälp att koppla TVn i hemmabiion

Hej,

köpte ett hemmabiosystem i lördags och nu när jag ska koppla in tvn inser jag att det finns ingen antennkontakt. frågan är följande:

Kan man vidarekoppla ljud och bild så här: Antenn -> tv -> hemmabio?
Kan man sätta en extern digitalbox emellan dvs: Antenn -> Digitalbox -> hemmabio -> tv?

Eller är jag helt ute och cyklar?

Hemmabion är ett onkyo 5.1 kit från elgiganten bestående av en ht-r380 reciever och medföljande högtalare med undantag för frontarna som jag har bytt mot ett par andra av märket Fisher.

Tacksam för alla typer av svar.

PS. Ber om ursäkt om liknande tråd redan finns, sökte men fann inget. DS.

Visa signatur

MSI Z97-S02 | i5-4670K @4.0Ghz |Noctua NH-U14S | MSI Geforce GTX 980 4GB | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Sekundära diskar: Apple 500GB, Samsung 1TB intern, Samsung 1TB extern, 2 x Seagate Expansion 2TB | Corsair RM 750W 80+ Gold Modulärt | Fractal Design Arc Midi R2 |

Permalänk
Medlem

Antenn>box>receiver>TV. Kopplas med fördel med HDMI-sladd.

Permalänk
Medlem

tack för svaret!

blir att knalla iväg och köpa en box med hdmi

Visa signatur

MSI Z97-S02 | i5-4670K @4.0Ghz |Noctua NH-U14S | MSI Geforce GTX 980 4GB | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Sekundära diskar: Apple 500GB, Samsung 1TB intern, Samsung 1TB extern, 2 x Seagate Expansion 2TB | Corsair RM 750W 80+ Gold Modulärt | Fractal Design Arc Midi R2 |

Permalänk

Om du kan använda mottagaren i tv:n så behöver du inte köpa någon extern box. Anslut bara en ljudkabel mellan tv och hemmabio, helst en digital anslutning. Om båda enheterna har hdmi 1.4 med audio return channel behöver du inte göra någon separat anslutning för ljudet från tv:n, det räcker med en hdmi kabel mellan hemmabio och tv.

Permalänk
Medlem

tackar brimstone!
kopplade en optisk kabel mellan tv och hemmabio så nu funkar ljudet

Stort tack för hjälpen.

Visa signatur

MSI Z97-S02 | i5-4670K @4.0Ghz |Noctua NH-U14S | MSI Geforce GTX 980 4GB | Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE LP | Systemdisk: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | Sekundära diskar: Apple 500GB, Samsung 1TB intern, Samsung 1TB extern, 2 x Seagate Expansion 2TB | Corsair RM 750W 80+ Gold Modulärt | Fractal Design Arc Midi R2 |