Sladdlöst ljud mellan dator-förstärkare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

Sladdlöst ljud mellan dator-förstärkare

Jag är ute efter en bra och billig lösning för att transportera ljud mellan laptop och förstärkare.

Kravet är likvärdig ljudkvalité som med RCA-sladd.

Använder Vista.

Priset ska helst hålla sig under 500,-.

Tacksam för förslag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Köp en enkel men bra fm-radiosändare/mottagare på nån laglig frekvens (~840MHz?). Det är nog bättre än digitala alternativ både för att du slipper drivrutiner och för att det blir bättre ljud.

edit: det blir aldrig så bra som med sladd
edit2: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168430 (typ en sån, vet inte om den där är bra)
som mottagare antar jag att du har nåt som funkar hemma - den där sandberggrejen går på vanliga (olagliga ) frekvenser

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

Har du något förslag på en sådan? Jag är själv som du förstår inte så insatt i detta.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Lika bra som kabel får du absolut inte för 500kr, men det funkar bra med att blåtandsheadset, typ mw 600, jag trycker i mitt i ljudsystemet ibland för att kunna strömma från laptopen, den har ju blåtand, man måste dock ladda det ibland, annars har audiopro länkar, men mw 600 är ju smidigt på andra sätt, bra att köra för att driva hörlurarna till telefonen och sedan kunna växla över till laptopen utan att rycka kablar, och det tar lite plats.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

rekomenderar inte fm sändare om du har krav på kvalitet, tappar diskant och ljuder blir "instängt"

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004

Ok, ljudkvalitén blir inte riktigt lika bra som med sladd.

Sen säger en att fm sändare har sämre ljudkvalité och en säger att fm sändare har bättre ljudkvalité jämfört med digital överföring. De motstridiga råden blir man ju inte klokare av.

Hur blir ljudet med Bluetooth om man jämför med fm sändare? Jag vet inte ens vari skillnaden ligger, men undrar eftersom jag hittade den här produkten på Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=374717

Kan den vara ett alternativ?

Jag är öppen för fler förslag.

Jag vill alltså bara ha ett bra och helst billigt sätt att skicka ljud mellan dator och förstärkare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
södertälje
Registrerad
Okt 2010

skulle personligen satsa på blåtands lösning !

kolla hos kjell o company de har båda lösningarna och man brukar få testa hemma och lämna tillbaka den man inte vill ha

så får du bedömma själv...

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Sapphire 290X Tri-X

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Blåtand sänder digitalt med en variant av frekvensmodulering Och kvaliten bestäms inte av det utan av kvaliten på de delar man använder, 500kr är väldigt lite för en radiolänk, det finns högkvalitativa blåtandslänkar att köpa om man vill, men då faller ju budgetkravet, chordette gem http://www.chordelectronics.co.uk/products-info.asp?id=53 är nått helt annat än en mw 600 och är totalt överlägsen alla andra tidigare föreslagna lösningar men den klarar inte 500kr gränsen, den är inte jättedyr för en dac, 6000kr men det är trots allt 12 ggr över budget.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Bulan75:

skulle personligen satsa på blåtands lösning !

kolla hos kjell o company de har båda lösningarna och man brukar få testa hemma och lämna tillbaka den man inte vill ha

så får du bedömma själv...

Ok, jag ska nog följa ditt råd och kolla deras utbud. Får man testa och lämna tillbaka om man inte är nöjd så har man ju inget att förlora. Tack för tipset.

Fler är förstås välkomna.