DIY signalkablar RG59+Supra EFF-I + Termering av Högtalarkabel

Permalänk
Medlem

DIY signalkablar RG59+Supra EFF-I + Termering av Högtalarkabel

gick igenom detta lite i tråden angående köp av förstärkare men tycker det är mer passande att det får en egen tråd. kan väl säga att jag knyter ihop slutet av http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1027309-nad-214-vs-2... och hela http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1033718-spadar-banan...

kopierar från liknande tråd jag starta på minhembio som ingen har svarat på än :/ iaf nu till saken

Bytte nyligen upp mig från min gamla yamaha A-760 förstärkare till ett Rotel RC1070 och RB-991 och kör för tillfället med "lakritssnören" mellan försteg + slutsteg och ingenting mellan försteg + dator så tänkte nu ta och göra egna istället för att köpa färdigt:P. delvis känns det som att man får mer för pengarna men sedan är det ju alltid kul att veta att man tillverkat något själv tänkte även ta och fixa kontakter till högtalarkabel när jag ändå håller på och detta är vad jag kommit fram till hittils, är säkert nåt som jag missat eller något som går att göra bättre så vore bra med lite feedback på vad som kan förbättras

Försteg - Slutsteg

här tänkte jag köra single wire gjord med RG59 Coax . verkar vara en helt ok kabel till ett vettigt pris och så ser den lite exulsiv ut med lila mantel

Dator - Försteg

då det är typ 3-4M mellan försteg o dator känns det som att en två ledar kabel vore bra ( en kabel med 2st kontakter i varje ända) och den jag kollat på är Supra EFF-I.
tänkte även köra supras Kabelbyxa i varje ända för att få till det estetiska lite extra.

Ipod-Försteg

kan ju va trevligt att kunna använda ipoddockan till försteget så hade tänkt mig att göra en RCA-3,5mm med den Stumpen som blir kvar av EFF-I. är det en bra kabel för det ändamålet så att säga eller är det deras biline som gäller? har dock inte hittat denna på löpmeter.

Kontakter

RCA

kontakterna ska se bra ut och hålla en relativt god kvalitet för ett vettigt pris så dom jag har kollat på just nu är Furutech FP-162 från svalanders.

Teleplugg

har inte hittat någon bra än utom Supras MP-8 . tycker dock 160kr är ganska mycket så om någon har förslag på något annat som fortfarnade ser bra ut och är gedigen vore det trevligt

kontakter Till Högtalar kabel

Jag är inte helt säker här och det står för tillfället mellan Supra Banana , Dali spadar och Argon Bananer

Kabeln jag kör med är Van Den Hul CS-122 Hybrid och högtalrna ett par CV XLS12

Ekonomi

Har gjort en grov kalkyl så man får en hum om vad det går på

40KR coax kabel från conrad + Frakt
4 par Furutech FP-162 från svalander Ca 400kr inkl frakt
4 meter eff-i från hifikit ca450kr
2st kabelbyxa hifikit 70kr
har ju ej hittat nån teleplugg men kan den ligga runt 80kr?
termering av högtalarkabel ca 500kr

Blir runt 1500kr med andra ord, tycker själv det låter ganska dyrt men man får kanske ganska mycket för pengarna?
är det något som man lätt kan dra ner på men behålla ungefär samma resultat, är öppen för alla förslag inprincip så länge det inte gäller färdiga kablar

Edit: kom på att det går ju använda 3.5mm till datorn så man skulle ju kunna köra på supras teleplugg ändå antar att det inte är någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

Annars kan du alltid köpa koppartråd och lite bomullsisolering,krympslang etc och tillverka en redig DIY-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Annars kan du alltid köpa koppartråd och lite bomullsisolering,krympslang etc och tillverka en redig DIY-kabel.

Låter intressant, men vad kan det bli för kostnad? Ska räkna på det men bomullsisoleringen va ganska dyr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Låter intressant, men vad kan det bli för kostnad? Ska räkna på det men bomullsisoleringen va ganska dyr?

Bästa isoleringen är luft fast lite opraktiskt i längden,bomull är att föredra.
Kolla Svalander han en del kabelmaterial och lite annat skoj.

Permalänk
Medlem

När det gäller banan kontakter så skulle jag rekommenderar dessa http://www.svalander.se/shoppen/kontakter/hoegtalarkontakter/... och sen bara krympslang över lödningen, har sett dem i lite olika hifi butiker så borde gå att hitta "lokalt" om man bor på rätt ställe. De ser inte mycket ur för världen med de är riktigt bra, vet att "försåsig påare" brukar rekommendera dem om man inte är beredd att lägga minst 100:- styck på bananerna då finns det säkert bättre grejer.

Supras MP-8 har en fördel det är den enda 3,5 tele plugg jag sett som tar så grov kabel, annars så "duger" det med nått billigare. Sen måste du hitta på något finurligt sätt att dela nollan/jorden från 3,5 telen i två till RCA kontakterna. Ofta kör man en tre ledare nästan hela vägen för att sen splitta den till två+två ledare någon dm innan RCA kontakterna.

Bomullsisolering, man kan använda skosnören bara man hittar rätt diameter

500:- för terminering av högtalar kablar? Ska du inte löda själv! Om inte hur ska du få fast signalkablarna i kontakterna?

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Låg på 17kr metern på svalanders o de e 3st man flätar? Grovt räknat skulle jag behöva 1m till för +slutsteg och 6,5-7m till iPod + datorkabel så runt 8m. det blir ca 600kr i isolering om jag inte räknat helt galet?

koppartråden jag hitta är lackerad o då försvinner vitsen med bomullen? Vet inte riktigt om jag vill tro att det gör någon större skillnad men ändå

Har nog kvar krympslang sen jag sleevade datorn men det är väl snyggast om man kör kabelnyxor för iPod o dator högtalrna.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror du missuppfattat supra effi den är tänkt att användas för balanserade överföringar, inte till att skicka 2 kanaler i samma hölje.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Låg på 17kr metern på svalanders o de e 3st man flätar? Grovt räknat skulle jag behöva 1m till för +slutsteg och 6,5-7m till iPod + datorkabel så runt 8m. det blir ca 600kr i isolering om jag inte räknat helt galet?

koppartråden jag hitta är lackerad o då försvinner vitsen med bomullen? Vet inte riktigt om jag vill tro att det gör någon större skillnad men ändå

Har nog kvar krympslang sen jag sleevade datorn men det är väl snyggast om man kör kabelnyxor för iPod o dator högtalrna.

De ska vara 4st som du flätar.
Nej bomullen kan väl sitta kvar eller ska du köra med bar koppartråd?
Jo kabelbyxor kan också funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

De ska vara 4st som du flätar.
Nej bomullen kan väl sitta kvar eller ska du köra med bar koppartråd?
Jo kabelbyxor kan också funka.

Kör man med lackerad kan man väl lika gärna köra med en stor bomull "strumpa" ? borde ju få ner det i pris rätt rejält isånnafall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

När det gäller banan kontakter så skulle jag rekommenderar dessa http://www.svalander.se/shoppen/kontakter/hoegtalarkontakter/... och sen bara krympslang över lödningen, har sett dem i lite olika hifi butiker så borde gå att hitta "lokalt" om man bor på rätt ställe. De ser inte mycket ur för världen med de är riktigt bra, vet att "försåsig påare" brukar rekommendera dem om man inte är beredd att lägga minst 100:- styck på bananerna då finns det säkert bättre grejer.

Supras MP-8 har en fördel det är den enda 3,5 tele plugg jag sett som tar så grov kabel, annars så "duger" det med nått billigare. Sen måste du hitta på något finurligt sätt att dela nollan/jorden från 3,5 telen i två till RCA kontakterna. Ofta kör man en tre ledare nästan hela vägen för att sen splitta den till två+två ledare någon dm innan RCA kontakterna.

Bomullsisolering, man kan använda skosnören bara man hittar rätt diameter

500:- för terminering av högtalar kablar? Ska du inte löda själv! Om inte hur ska du få fast signalkablarna i kontakterna?

De blir 500 typ för 8st supra kontakter men det bästa är alltså att löda? Många menar ju på att du får mindre resistans med crimping men det är ju kanske ingen direkt hörbar skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror du missuppfattat supra effi den är tänkt att användas för balanserade överföringar, inte till att skicka 2 kanaler i samma hölje.

Ok men vad skulle du rekomendera för kabel? Biline verkar ju trevlig men har som sagt inte hittat den på löpmeter :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Kör man med lackerad kan man väl lika gärna köra med en stor bomull "strumpa" ? borde ju få ner det i pris rätt rejält isånnafall?

Jo det funkar ju bra det med.

Permalänk
Medlem

Mailade Josef angående RCA - 3,5mm kabeln och han rådde iaf att man kör 8st kablar. Såg att det va nån kabel som han kallade spider med 0,1mm koppartråd flätad, på hemsidan ståt det dock att resistansen skjuter iväg rätt högt men enligt mina beräkningar borde den ligga runt 0,5ohm på 3,5m kabeln :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Mailade Josef angående RCA - 3,5mm kabeln och han rådde iaf att man kör 8st kablar. Såg att det va nån kabel som han kallade spider med 0,1mm koppartråd flätad, på hemsidan ståt det dock att resistansen skjuter iväg rätt högt men enligt mina beräkningar borde den ligga runt 0,5ohm på 3,5m kabeln :/

0.5ohm är ju rätt så tungdrivet,krävs ju massor med effekt för att få nån vettig signal genom den kabeln.

Permalänk
Medlem

Räknade enligt: ((längden*resistiviteten)/arean)/2

Halverar då det ligger 2st parallelt

Så går man upp till 0,5mm så blir de 0,0875Ohm. Är det då 8st ledare som aka flätas så känns de som att man inte kan gå upp mkt mer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johan12:

Ok men vad skulle du rekomendera för kabel? Biline verkar ju trevlig men har som sagt inte hittat den på löpmeter :/

2 x effi eller nått annat tex dual om du är inne på supra, även mbs funkar på kortare sträckor obalanserat. Det är inte jättelätt att separera effi så det ser snyggt ut, jag har lött rätt många eff kablar, men då till ppsl kontakter eller xlr. ska du dela kabeln är det bra om den har en lösning på jord/skärm som är lätt att dela upp till 2
Folieskärm är inte lättjobbat i det avseendet, det kommer att kräva nån form av inklädnad eller "byxa" för att se snyggt ut och det blir svårt att hitta pga av att diametern på inre koaxen är låg, visst går det att göra elektriskt, men det kommer inte att vara snyggt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2 x effi eller nått annat tex dual om du är inne på supra, även mbs funkar på kortare sträckor obalanserat. Det är inte jättelätt att separera effi så det ser snyggt ut, jag har lött rätt många eff kablar, men då till ppsl kontakter eller xlr. ska du dela kabeln är det bra om den har en lösning på jord/skärm som är lätt att dela upp till 2
Folieskärm är inte lättjobbat i det avseendet, det kommer att kräva nån form av inklädnad eller "byxa" för att se snyggt ut och det blir svårt att hitta pga av att diametern på inre koaxen är låg, visst går det att göra elektriskt, men det kommer inte att vara snyggt.

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=110700 den kanske vore nåt? har ju skärm runt och en i varje ledare
hittade även biline i löpmeter som ser ut att vara inprincip likadan http://www.referenceaudio.se/kablar/analogt-ljud/supra-biline...

en som gjort signalkabel med AV-2
http://www.minhembio.com/caiman/307039

iövrigt kanske man ska köra flätat mellan för och slutsteg o denna på 3,5 - RCA och Dator till försteg?

Edit: såg att det står att biline har 2 par så då borde den väl ha 4 ledare?

Permalänk
Medlem

Mejlade supra och det som skiljer biline och av-2 är att biline har 4 ledare och av-2 2st skärmade.

Är dock osäker på om jag inte ska köra RCA - RCA på försteg till pc.

Anledningen är att jag hört att typ alla upplever ett rejält lyft i ljudet när man uppgraderar ljudkortet och har själv kikat på xonar stx som har 6,3mm och RCA utgångar. jag får ju iofs en mp-8 över isånnafall men det får väl gå bra ändå

Permalänk
Medlem

Tänkte ta o göra en liten update.

Tänkte nu köra eff-i mellan för och slutsteg
Med Furutech fp160 eller wbt kopior + 9mm bomulsisolering

Supra av-2 eller biline med mp-8 och fp-162 mellan försteg och iphone. Kommer nog även köra en kabelbyxa.

Mellan dator o försteg står det nu mellan supra av-2 med kabelbyxor eller dual. Kontakterna kommer med största sannolikhet bli wbt kopior eller fp162

Permalänk
Medlem

hittade dessa idag http://www.ebay.com/itm/1-Box-FURUTECH-FP-101-G-Glod-Plated-R...

verkar dock vara fejk men funderar på att beställa ett par fp162 från dom och ett pra från svalander o jämföra. blir ju rätt mycket billigare om de e riktiga grejer