DIY signalkablar RG59+Supra EFF-I + Termering av Högtalarkabel
gick igenom detta lite i tråden angående köp av förstärkare men tycker det är mer passande att det får en egen tråd. kan väl säga att jag knyter ihop slutet av http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1027309-nad-214-vs-2... och hela http://www.sweclockers.com/forum/77-ljud/1033718-spadar-banan...
kopierar från liknande tråd jag starta på minhembio som ingen har svarat på än :/ iaf nu till saken
Bytte nyligen upp mig från min gamla yamaha A-760 förstärkare till ett Rotel RC1070 och RB-991 och kör för tillfället med "lakritssnören" mellan försteg + slutsteg och ingenting mellan försteg + dator så tänkte nu ta och göra egna istället för att köpa färdigt:P. delvis känns det som att man får mer för pengarna men sedan är det ju alltid kul att veta att man tillverkat något själv tänkte även ta och fixa kontakter till högtalarkabel när jag ändå håller på och detta är vad jag kommit fram till hittils, är säkert nåt som jag missat eller något som går att göra bättre så vore bra med lite feedback på vad som kan förbättras
Försteg - Slutsteg
här tänkte jag köra single wire gjord med RG59 Coax . verkar vara en helt ok kabel till ett vettigt pris och så ser den lite exulsiv ut med lila mantel
Dator - Försteg
då det är typ 3-4M mellan försteg o dator känns det som att en två ledar kabel vore bra ( en kabel med 2st kontakter i varje ända) och den jag kollat på är Supra EFF-I.
tänkte även köra supras Kabelbyxa i varje ända för att få till det estetiska lite extra.
Ipod-Försteg
kan ju va trevligt att kunna använda ipoddockan till försteget så hade tänkt mig att göra en RCA-3,5mm med den Stumpen som blir kvar av EFF-I. är det en bra kabel för det ändamålet så att säga eller är det deras biline som gäller? har dock inte hittat denna på löpmeter.
Kontakter
RCA
kontakterna ska se bra ut och hålla en relativt god kvalitet för ett vettigt pris så dom jag har kollat på just nu är Furutech FP-162 från svalanders.
Teleplugg
har inte hittat någon bra än utom Supras MP-8 . tycker dock 160kr är ganska mycket så om någon har förslag på något annat som fortfarnade ser bra ut och är gedigen vore det trevligt
kontakter Till Högtalar kabel
Jag är inte helt säker här och det står för tillfället mellan Supra Banana , Dali spadar och Argon Bananer
Kabeln jag kör med är Van Den Hul CS-122 Hybrid och högtalrna ett par CV XLS12
Ekonomi
Har gjort en grov kalkyl så man får en hum om vad det går på
40KR coax kabel från conrad + Frakt
4 par Furutech FP-162 från svalander Ca 400kr inkl frakt
4 meter eff-i från hifikit ca450kr
2st kabelbyxa hifikit 70kr
har ju ej hittat nån teleplugg men kan den ligga runt 80kr?
termering av högtalarkabel ca 500kr
Blir runt 1500kr med andra ord, tycker själv det låter ganska dyrt men man får kanske ganska mycket för pengarna?
är det något som man lätt kan dra ner på men behålla ungefär samma resultat, är öppen för alla förslag inprincip så länge det inte gäller färdiga kablar
Edit: kom på att det går ju använda 3.5mm till datorn så man skulle ju kunna köra på supras teleplugg ändå antar att det inte är någon större skillnad.