Tips för att bestrida västtrafikbot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Jan 2008

Tips för att bestrida västtrafikbot

Tar det hela från börjam då det är en ganska komisk händelse.
Kl. 11 frågar en polare om jag kommer in till stan och käkar lunch med honom över hans lunchrast från Chalmers. När jag är en hållplats från chalmers så kommer det på en kontrollant och jag drar iväg ett sms. Kontrollanten kollar inte äns biljetterna sen så i bakhuvet tänker jag att det här var ju onödigt (tappade månadskortet för nån vecka sen och har varit för snål för att köpa nytt). När vi käkar så kommer kontrollanten på tal, och vi snackar ett tag om hur vi båda har sätt människor åka fast på senaste och skrattar skadeglatt åt det.

När vi sen har käkat o snackat skit så åker vi hemmåt. Sätter oss på 16 så att han kan åka tillbaks till chalmers, och jag kan ta den hem. Vi sätter oss precis vid de bakre dörrarna och jag säger, lite grann på skämt "Fan, jag kommer ju bli busted om vi sätter oss här". Och mycket väl kommer det på två kontrollanter som ber om biljett. I mitt panikslagna tillstånd så säger jag helt enkelt att jag inte har någon biljett, jag får då bot och allt möjligt. Vi snackar med kontrollanterna ett tag då de för en gångs skull är mycket trevliga, frågar hur jobbet är, vad som händer om man inte vill säga vem man är osv.

När polaren sen har gått av, och jag åkt några hållplatser till kommer jag på att jag ju faktsikt har köpt en biljett. Tänker att den hade väl säkert gått ut men kollar endå för skojs skull. Ser att den inte tar slut förän kl. 13:09, kollar på kopian av boten och den fick jag kl. 13:03.

Jag hoppar av vagnen, ringer till västtrafiks kundtjänst och blir lika illa bemött som vanligt men får iaf reda på att jag ska gå till kontrollanternas kontor som ligger vid drottningtorget. Sagt och gjort går jag dit och frågar om min bot. Jag hinner knappt börja innan han frågar om det skedde idag, och säger då att han inte kan hjälpa mig förän han har fått orginalet från kontrollanten så jag får ringa imorgon. Jag berättar endå om mitt lilla "lustiga" problem och förväntar mig ett "det är bara och ringa in immorn så löser vi det". Men istället får jag reda på att det förmodligen inte kommer funka eftersom de inte kan vara säkra på att jag inte hade lånat ut min mobil vid tillfället.

Så efter denna långa utdragna historia. Tror ni att jag kommer få betala eller ej? Om de skulle besluta att jag inte får det, hur tar jag det vidare till någon slags domstol?

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Med tanke på hur griniga de har varit historiskt så lär du få betala den där straffavgiften. Mer inkompetens i ett och samma företag får man leta efter. De har lagt miljoner på ett biljettsystem som var försenat och när det väl kom så fungerade det inte. Sen uppdaterades det och gjordes än mer komplicerat och det fungerar fortfarande inte. De har systematiskt mörklagt och förnekat problem med biljettsystemet som kostat resenärer mängder med pengar. Nu ett par år senare fungerar det fortfarande inte och istället för att inse fakta, sparka lite ansvariga så fortsätter de med att försöka lappa ihop ett dåligt system. Sen är det intressant att ett företag som enbart ska hålla på med upphandling är så fenomenalt dåliga på denna enda uppgift. Veolia har ju varit en ren katastrof. Senast är det DSB som kör pendeltåget. Efter bytet gick alla morgontåg i ett par månader försent. Nu efter ett halvår går det fortfarande dåligt och det saknas ofta vagnar. Ska bli väldigt intressant att se hur de löser det när de ska köra längre tåg till Kungsbacka samt öppna en linje till Kungälv när de inte ens klarar av att trafikera nuvarande linjer.

För övrigt bör du ändra rubrik då det inte är en bot utan en straffavgift. Kontrollanter kan inte utfärda böter. Det kan bara polis och domstol. På samma sätt är parkeringsböter nästan alltid en straffavgift då p-vakter inte heller får skriva ut böter.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008

Vad är det som inte funkar med biljett systemet? Jag har aldrig haft problem men åker också väldigt sällan.

Hur hög är denna avgiften?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jul 2001

Eh, vi har väl inte omvänd bevisbörda i Sverige? Så det är väl de som ska bevisa att mobilen var utlånad.

Bureaucracy expands to meet the needs of the expanding bureaucracy. - Oscar Wilde
If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?
"Reason is not automatic. Those who deny it cannot be conquered by it." - Ayn Rand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Zartax:

Eh, vi har väl inte omvänd bevisbörda i Sverige? Så det är väl de som ska bevisa att mobilen var utlånad.

TS försöker ju bevisa att han/hon faktiskt hade biljett vid tidpunkten. Det skulle vara jobbigt om kontrollanterna alltid skulle vara nödgade att få bevis på att en resenär inte har biljett när vederbörande själv hävdat detsamma, inte sant?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det som inte funkar med biljett systemet? Jag har aldrig haft problem men åker också väldigt sällan.

Hur hög är denna avgiften?

Det finns en bugg i positioneringssystemet som gör att apparaterna ibland tappar bort sig och inte uppdaterar sin position. Jag har många gånger varit med om att Kungsbackapendeln som jag åker dagligen har trott att den har varit kvar i Kungsbacka hela vägen till Göteborg. Det betyder att om man stämplar med kontoladdning så får man vackert betala först för en intern resa i Kungsbacka trots att man åkt till Göteborg vilket ju är bra och billigt men sen när man ska göra ett byte får man vackert betala för en resa inom Göteborg också. För oss som åker från Mölndal blir det en extra kostnad. Det blir liknande problem för alla bussar och spårvagnar som åker över mer än en zon. Västtrafik erkände att denna bugg fanns först i våras efter det dök upp i tidningen men de har känt till problemet i över ett år men helt enkelt skitit i det. Istället har de skyllt på att resenärerna gjort fel. Inte ens när man påpekar orimligheten att man stämplat en resa i Kungsbacka och en i Göteborg med 15 minuters mellanrum ville de erkänna att det var något fel. Bör nämnas att det inte går att göra den resan med annat än att man använder en helikopter.

Sen har vi ju problemet med att apparaterna räknar lite konstigt ibland så att samma resa kan kosta olika mycket vilket konsumentverkat har påpekat är olagligt.

Vidare har vi den fina buggen som gör att apparaterna säger "redan registrerat" även om det blir fel vid betalningen. Flera personer har åkt på straffavgift på 1200 kr eftersom de tolkat medellandet "redan registrerat" som att de faktiskt betalat resan. Västtrafik har var helt oförstående tills ärendet dök upp o GP.

Detta är alltså ett system som funnits i ett par år redan och inte något som är implementerat. Sen har vi den rent efterblivna designen av systemet som har så många logiska luckor att jag tror att en hög med fulla apor hade lyckats bättre om de bara hoppade runt på ett par tangentbord över en helg. Men det är en annan historia.

Det mest tragiska är för övrigt att ingen av dessa buggar som systematiskt lurat folk på pengar har lett till några mer påföljder en att herr Backström sagt förlåt i tidningen. Västtrafiks VD borde för länge sedan fått sparken för tjänstefel för mörkandet av det feldebiterande biljettsystemet.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Zotamedu:

Förklaring-

Ojdå tur att jag typ aldrig använder västtrafik då

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Finns en anledning till att människor hatar Västtrafik(mig inkluderat) och det är bristen på kundservice och goodwill för kunder.

Ett exempel min brorsa åker alltid med västtrafik och kör med fritidskort. En dag kommer det på kontrollanter och kolla biljett han visar upp sitt kort och det visar sig att det gick ut dagen innan. Ja då har han ju gjort fel och varit klantig. Men vilket annat företag som helst hade ju varit trevliga och låtit det gå(även polisen enligt liknande saker som jag råkat ut för;)). De är så jävla dumma på vässtrafik och biter dem som göder dem i handen. Ja, han är skyldig att kontrollera att kortet gäller och så vidare och så vidare. Men en person som i 99.99% av sina resor betalar så händer det en gång. Då kan man väl för fasen få en varning eller liknande. 1 gång är ingen gång. Jag skyr västtrafik som pesten men blir då tvungen att använda det då och då när jag dricker. Jag hatar deras monopolskit så det är äckligt.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

Bestrid boten in i det sista.

Sen har de ju en hake på dig eftersom du inte visade din mobil vid kontrolltillfället därför kan du inte bevisa att du hade biljett just då för annars hade du dragit fram telefonen, men istället tog du glatt emot boten?.

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.