Gigabyte röjer sex processorer i AMD FX-serien "Bulldozer"

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte röjer sex processorer i AMD FX-serien "Bulldozer"

I en enkel kompatibilitetslista råkar moderkortstillverkaren Gigabyte avslöja de fullständiga specifikationerna för sex kommande processorer i AMD FX-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant

Permalänk
Medlem

En FX-8150 skulle sitta fint.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Varför kommer de leverera FX-8120 med både 95w och 125w TDP när övriga specifikationer verkar vara samma?

*edit*
Ser fint ut, hoppas på bra recensioner då det hade varit fint med någon av dessa

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

FX-6100 såg mest intressant ut tycker jag, inte alla utnyttjar 4 cores än i dag så kliva hela vägen upp till 8 känns lite overkill (imo) (om nu "bulldozer" delar upp arbetet i cores, läste att den arbetade på ett helt annat sätt än förut?)...

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Varför kommer de leverera FX-8120 med både 95w och 125w TDP när övriga specifikationer verkar vara samma?

*edit*
Ser fint ut, hoppas på bra recensioner då det hade varit fint med någon av dessa

8120 på 125W kanske blir en Black Edition som lätt kan skruvas upp till en 8150.

ElyziuM:
Är orolig för samma sak. Att köpa värstingen och inte kunna utnyttja kärnorna. Vi får helt enkelt hoppas på tester och benchmarks snart som ger svart på vitt vad de presterar i olika användningsområden.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Då är frågan om man ska värma rummet i vinter med folding eller element, hmm.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt kul och se hur dom presterar och klockar..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Varför kommer de leverera FX-8120 med både 95w och 125w TDP när övriga specifikationer verkar vara samma?

*edit*
Ser fint ut, hoppas på bra recensioner då det hade varit fint med någon av dessa

undrar också detta men själv är jag villig att betala lite extra för att få en med 95W TDP istället för 125W fast med samma specs i övrigt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Avstängd

Den som kostar runt 1500 blir min

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

FX-8100 ser lovande ut, hoppas på lågt pris och att den klockar bra :), tror ja nöjer mig med 16mb cache

Visa signatur
Permalänk

Skrivet av fudzilla, så bör tas med en nypa salt:

http://www.fudzilla.com/processors/item/23908-bulldozer-comes...

"AMD's A-list is currently seeing what we know as Bulldozer at a secret presentation in Huston, Texas. They will be showed AMD's much delayed answer to Core i7 and Core i5 processors but our multiple, well informed sources claim that it won’t be able to beat the Core i7 second generation, Sandy Bridge core. However not everything is lost as AMD's six and eight-core CPUs will end up significantly cheaper and will offer pretty good value for money.

The issue is the IPC, instructions per clock don’t perform as well we they should and they cannot do enough calculations fast to beat Intel's current offering. Let’s not even mention that the third generation of Core i7, Ivy Bridge at 22nm will be even faster. And there is Sandy Bridge E coming to take over the crown lead."

Permalänk

125w tdp på den värsta var väl inget?

@ "alla som oroade sig över 46% större än sandy"

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

Skrivet av fudzilla, så bör tas med en nypa salt:

http://www.fudzilla.com/processors/item/23908-bulldozer-comes...

"AMD's A-list is currently seeing what we know as Bulldozer at a secret presentation in Huston, Texas. They will be showed AMD's much delayed answer to Core i7 and Core i5 processors but our multiple, well informed sources claim that it won’t be able to beat the Core i7 second generation, Sandy Bridge core. However not everything is lost as AMD's six and eight-core CPUs will end up significantly cheaper and will offer pretty good value for money.

The issue is the IPC, instructions per clock don’t perform as well we they should and they cannot do enough calculations fast to beat Intel's current offering. Let’s not even mention that the third generation of Core i7, Ivy Bridge at 22nm will be even faster. And there is Sandy Bridge E coming to take over the crown lead."

Om detta är sant blir jag ganska besviken, hade sett fram emot Bulldozer.

Men i flertrådade applikationer, som t.ex. rendering så blir jag ytterst förvånad om FX-8150 inte klår 2600k.

Men eftersom jag inte är någon fanboy utan köper det som passar mig bäst, så blir det nog Ivy Bridge för mig ifall Bulldozer Enhanced inte kan nå upp till IB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Om detta är sant blir jag ganska besviken, hade sett fram emot Bulldozer.

Men i flertrådade applikationer, som t.ex. rendering så blir jag ytterst förvånad om FX-8150 inte klår 2600k.

Men eftersom jag inte är någon fanboy utan köper det som passar mig bäst, så blir det nog Ivy Bridge för mig ifall Bulldozer Enhanced inte kan nå upp till IB.

Det är därför man inte, intel som AMD fan ska dra några slutsatser innan processorn finns i näven på folk. Ingen vet exakt hur bra dem är ännu och på vad.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Albinfiskare:

125w tdp på den värsta var väl inget?

@ "alla som oroade sig över 46% större än sandy"

När Phenom II 1100T Var ännu större (345mm2 vs bulldozers 315mm2)? Pytsan...Folk har inte lärt sig skillnaden på olika arkitekturer!! Att jämföra Intel CPU Arkitekturen Med AMDs är som att jämföra en Katt med en ödla...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Test test test! Ge mig prestandatester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det är därför man inte, intel som AMD fan ska dra några slutsatser innan processorn finns i näven på folk. Ingen vet exakt hur bra dem är ännu och på vad.

Väldigt sant detta. Men jag tycker det låter rimligt. Varför skulle AMD helt plötsligt sno prestandatronen från Intel.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Strunt samma. En prisvärd Bulldozer för under 2 lök och ett prissänkt GTX 580 för dryga 2 till i oktober så ska man väl kunna spela BF3 tills man har både musarm och gamnacke.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När Phenom II 1100T Var ännu större (345mm2 vs bulldozers 315mm2)? Pytsan...Folk har inte lärt sig skillnaden på olika arkitekturer!! Att jämföra Intel CPU Arkitekturen Med AMDs är som att jämföra en Katt med en ödla...

Fast nu vet vi ju inte hur nära de faktiskt ligger TDP... Större kretsyta innebär mer ström och högre värmeutveckling, sen kanske det inte gör så mycket i stock, men om man ska klocka är det garanterat en nackdel.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Det lutar inte mot att de kommer att "sno någon prestandatron".
Som de inte har gjort de senaste åren.

Däremot kan de släppa en bra (bra, inte BÄST) presterande processor till ett rimligt pris.
Vilket en del av kunder vill ha, så det blir bra så.
8)

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Det enda som kan sägas är whoa, tiden gick så snabbt nu innan release. Det andra är att det verkligen är helt värdelöst och spekulera om prestande utan att ha sett någon vink över prestandatest. Exempelvis så kan man inte säga att Bulldozer lär vara bättre/sämre bara för att ha hört att storleken är större. Kort och gott så ska man inte ta någonting för givet innan prestandaresultat släpps.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Varför kommer de leverera FX-8120 med både 95w och 125w TDP när övriga specifikationer verkar vara samma?

*edit*
Ser fint ut, hoppas på bra recensioner då det hade varit fint med någon av dessa

Tror att det kan vara som med 1055T som också finns(fanns) med både 125W och 95W där den ena (95W) inte såldes till slutkund utan vara ämnad för OEM. Skillnaden mellan de två vad jag fattat det vara att 95W klarade stock på lägre spänning (alltså bättre binnade) och därmed blev TDP lägre.

Detta var dock ingen garanti att de gick att klocka högre med lägre spänning än 125W men oftast gick det bra att klocka upp till en viss gräns med betydligt lägre spänning än 125W, men maxklocken var ~samma vid ~samma spänning som 125W.

Skrivet av Schnitz:

8120 på 125W kanske blir en Black Edition som lätt kan skruvas upp till en 8150.

Som jag fattat det ska alla FX vara "Black Edition", alltså upplåst multi.

Skrivet av DUNXIII:

Då är frågan om man ska värma rummet i vinter med folding eller element, hmm.

Det är väl inget man behöver fundera över? Köp en rig till varje granne/rum också så har du fixat uppvärmningen för dom också...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

När Phenom II 1100T Var ännu större (345mm2 vs bulldozers 315mm2)? Pytsan...Folk har inte lärt sig skillnaden på olika arkitekturer!! Att jämföra Intel CPU Arkitekturen Med AMDs är som att jämföra en Katt med en ödla...

Men när det gäller GPU vs GPU går det tydligen bra :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Men när det gäller GPU vs GPU går det tydligen bra :S

Hurså?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Fast nu vet vi ju inte hur nära de faktiskt ligger TDP... Större kretsyta innebär mer ström och högre värmeutveckling, sen kanske det inte gör så mycket i stock, men om man ska klocka är det garanterat en nackdel.

Nja. Köper inte helt att större kretsyta innebär mer ström. Riktigt så enkelt är det väll inte. Vore ungefär som att säga att desto större ett hus är desto fler människor bor i det. Det är ju rimligt antagande men inte ett faktum.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Väldigt sant detta. Men jag tycker det låter rimligt. Varför skulle AMD helt plötsligt sno prestandatronen från Intel.

Sa vissa även om Intel under Athlon tiden före Core2duo Se hur det blev.. med andra ord så vänder vindarna oerhört snabbt i datorvärlden. Även Intel har varit dominerande på CPU marknaden ett tag så betyder det ju inte att AMD saknar konkuranskraft. Får bara hoppas att AMD lyckas konkurera med Intel så priserna blir någorlunda tills jag ska uppdatera min dator vid jul.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

8 överklockningsbara cores bör vara glasklart för den som använder mycket flertrådade program. Som blender jag använder mig mycket av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Men när det gäller GPU vs GPU går det tydligen bra :S

Säker på att det är samma personer som gnäller om det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas de kommer till marknaden lagom innan BF3.

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1