Ta bort HDD/SSD buren i Fractal Design R3 mid tower

Permalänk
Medlem

Ta bort HDD/SSD buren i Fractal Design R3 mid tower

Hej, någon som har ett bra knep till att ta bort HDD buren?

MVh!

Permalänk
Medlem

Banka loss nitarna ^^ och skär av den på mitten om du vill behålla den nedersta Finns väl inget annat sätt?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Tja, det är alltså bara inte att skruva bort HDD-buren?

Permalänk

Funderar på samma sak. Att ta bort dom sen sätta 2 st silverstone 120mm fläktar i fronten och ha hårddisken i 5,25 enheten
Men om man senare vill sätta dit hdd buren igen, hur gör man då? Bara skruvar fast den eller?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

det är poppnitar, lättaste är att borra genom så lossnar de om du inte har borr kan du eventuellt använda en sånndärr.. sänkare? och banka bort dem.. våld går alltid men då kan ja inte lova att du kan sätta tillbaka burarna sen

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av adrian_cool69:

det är poppnitar, lättaste är att borra genom så lossnar de om du inte har borr kan du eventuellt använda en sånndärr.. sänkare? och banka bort dem.. våld går alltid men då kan ja inte lova att du kan sätta tillbaka burarna sen

Kan man inte bara flytta på buren annars?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Kan man inte bara flytta på buren annars?

vadå bara flytta på den? den sitter ju fastnitad?..så då är det att borra sönder popnitens huvud så lossnar dom enkelt utan att skada resten..sen om man kommer åt lätt är en annan femma..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av Andyah:

vadå bara flytta på den? den sitter ju fastnitad?..så då är det att borra sönder popnitens huvud så lossnar dom enkelt utan att skada resten..sen om man kommer åt lätt är en annan femma..

Exakt. Helst någon mindre borrmaskin. Om du inte vill ta av locket på chassit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

det är ganska lätt p få bort dom. har själv tagit bort den. tok ca 15 min om inte mindre att borra bort nitarna. det ända svåra va o borra bort dom som sitter vid 5.25" och det var ändå lätt.

Permalänk

Jag gjorde det på min kusins chassi igår.. Glöm borrmaskinen då poppnitarna är spetsiga.
Ta en platt skruvmejsel o sätt mot poppnitarna och sedan klappa till med en hammare. Dom lossnar direkt. 8st poppnitar var det tror jag.

Finns ett fack under cd romen där vi la den mekaniska hdd-n, och ssd-n la vi uppe på cd romen.
Var lite orolig för värmen på ssd-n, men den höll sig kall. Blev riktigt luftig nu. Fläktarna i fronten blåser mycket bättre på delarna.

Permalänk
Skrivet av Gizzmokwak:

Jag gjorde det på min kusins chassi igår.. Glöm borrmaskinen då poppnitarna är spetsiga.
Ta en platt skruvmejsel o sätt mot poppnitarna och sedan klappa till med en hammare. Dom lossnar direkt. 8st poppnitar var det tror jag.

Finns ett fack under cd romen där vi la den mekaniska hdd-n, och ssd-n la vi uppe på cd romen.
Var lite orolig för värmen på ssd-n, men den höll sig kall. Blev riktigt luftig nu. Fläktarna i fronten blåser mycket bättre på delarna.

Spetsiga?

Det var udda.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar