bygga en backplate / bakplåt för moderkort

Permalänk

bygga en backplate / bakplåt för moderkort

Hej!

Köpte ett begagnat moderkort utan backplate! :/
Surt, jag tänker mest på eventuellt damm kan komma in.
Modellen är Asus Crosshair IV och nu har jag lite funderingar innan själva bygget är på gång:

Har hört om något som kallas "modders mesh" vad är det, nåt slags nät man kan bygga i? Nån som provat och var hittar jag sånt?

Min första plan är att ta vad jag har tillgängligt fån modellbygge, dvs plastic card. Har skurit/knäckt till en bit i förhoppningsvs rätt storlek, men det är attans massa hål och skåror som ska in, lite knepigt att få hålen rätt, någon som har erfarenhet av detta?

Sen min sista fråga, måste hitta en bra bild på orginal backplaten, är det någon som har ett likadant kort och skulle kunna ta en bild på backplaten, eller har en bra att länka till? Det är fråmst höjden på hålen som bekymmrar mig.

Tack så länge!
//bokis

Permalänk
Proffsmoddare

Antar du menar io-plåten?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Heter den så också? Det visste jag ej, man lär sig nåt nytt varje dag!

Permalänk

Håller på och pappslöjdar en dummy först, för att sen skära ut den i plast. Återkommer.

Permalänk
Medlem

bakplåte och i/o-plåt är olika saker, det du antagligen menar är i/o-plåt som är vid alla kontakter bakplåten sitter på baksidan av processorsockeln för att ge stöd för kylaren så inte moderkortet knäcks

men det borde inte vara några problem att göra själv. bara du måttar någorlunda. materialval spelar ju egentligen ingen roll, en pappskiva skulle nog fungerat det med

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag använde en bit kartong som jag skar till och tejpade med svart eltejp för att den inte skulle gå sönder, funkar bra på min serverburk

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Hej!

Tackar för de glada tillropen!

En massa pappslöjdande och inpassande senare (tror jag gjort 3 i vanlig papp och 2 i hårdpapp). Testade, scannade, flyttade i illustrator, skrev ut osv. Ett bekymmer är att papp är lite flexande och stretchande, speciellt när jag limmade den på hårdpapp.

Men till slut var det dags att göra en i plast. Som bonus så gjorde jag den i hållarplasten från ett par Fox DH/MX benskydd.

Återstår hur pass (hehe) bra den passar i lådan (som jag fortfarande väntar på).