HTPC Fujitsu Esprimo Q1510?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

HTPC Fujitsu Esprimo Q1510?

Godkväll!

Sitter och kollar runt lite på olika HTPC's och har fastnat för den här!

http://cdon.se/hemelektronik/htpc_fujitsu_esprimo_q1510_i3-380m_4gb_500gb_w7hp_dvd-13792443

Den verkar bara säljas på CDON men tycker den blir perfekt. .Är ute efter en HTPC som är liten, tyst, wifi, och som såklart kan leverera 1080p till min LG 60" Plasma.. En kompis sa att han inte var säker på om den här datorn fixade detta..

Min TV är en LG 60PK250N
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=602114

Mina krav på datorn är att den fixar leverera 1080p så jag kan spela .mkv filer. 5.1ljud, tyst och liten, wifi, medföljande OS, och gärna lite flightsimulator eller bilspel om jag köper till såna grejer någon gång i framtiden..

Självklart ska den även fixa XBMC utan några problem men det är väll lugnt?

Men kära vänner.. Vad kan ni säga om den här maskinen? Prisvärd? Lämna gärna andra alternativ ifall jag är helt ute och cyklar! Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jul 2011

Den har Intel HD, så ställ inte alltför höga krav på spelprestanda. Saknar Blueray.
Om de två inte är något större problem så är det väl prisvärt, processorn är kraftigare än Intels Atom och windows 7 är inkluderat.

Ett alternativ skulle väl vara EeeBox PC EB1021 + en separat extern Blueray-läsare.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3254938&Sta...
Lite vassare grafik eftersom det har en Zacate E-350. Och Windows 7 är inkluderat. Saknar läsare för optisk media helt och hållet dock.

AMD Ryzen R7 1700, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 32 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 650W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 2500: OS: Windows 7

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av a4magkar:

Den har Intel HD, så ställ inte alltför höga krav på spelprestanda. Saknar Blueray.
Om de två inte är något större problem så är det väl prisvärt, processorn är kraftigare än Intels Atom och windows 7 är inkluderat.

Ett alternativ skulle väl vara EeeBox PC EB1021 + en separat extern Blueray-läsare.
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=3254938&Sta...
Lite vassare grafik eftersom det har en Zacate E-350. Och Windows 7 är inkluderat. Saknar läsare för optisk media helt och hållet dock.

BluRay eller ens optiskt läsare överhuvudtaget är inget krav. DVD-läsare är väll en bonus ifall man nån gång ska installera något ifrån en skiva. Bluray spelare har jag redan en så det är helt lugnt..

Vad är de stora skillnaderna mellan den jag tittat på och den du länka här? Hur mycket skillnad blir det med grafiken och hur höga krav kan jag ställa? Båda fungerar utan problem att leverera en 1080p .mkv via XBMC till min 60" plasma?

Kommer någon av maskinerna hålla för något flightsim/bil spel eller är de helt att utesluta?

Tack för hjälpen iallafall

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Varför skulle en inte fixa o spela leverera 1080p? Processorn är mer än tillräcklig, lika så minnet,hårddisken och det inbyggda intel grafikkortet.
Det kommer inte va några som helst problem..

Men spel därimot kan man glömma, då alla intels inbyggda kort är slöa, toppkorten presterar likt ett gammalt geforce6 kort.
Finns inga HTPC ute med spel kort, några har AMD kort i sig men ingen av dom är snabba, utan gammla spel går men inte nyare..

Skillnaden är att den a4magkar länkade till är mycket svagare pga den slöa AMD Fusion E-350 / 1.6 GHz processorn + mindre minne,mindre hdd,ingen dvd,
den klarar knappt av 1080p medans i3 380m klarar det galant..
Fujitsu Esprimo Q1510 har mycket bra prestanda för o vara HTPC

Jag har en liknande processorn i en Netbook, inget o rekommendera..

2x Asus GeForce GTX980Ti Strix OC SLI - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K Delid @4.8GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 24GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Warrior28:

Varför skulle en inte fixa o spela leverera 1080p? Processorn är mer än tillräcklig, lika så minnet,hårddisken och det inbyggda intel grafikkortet.
Det kommer inte va några som helst problem..

Men spel därimot kan man glömma, då alla intels inbyggda kort är slöa, toppkorten presterar likt ett gammalt geforce6 kort.
Finns inga HTPC ute med spel kort, några har AMD kort i sig men ingen av dom är snabba, utan gammla spel går men inte nyare..

Skillnaden är att den a4magkar länkade till är mycket svagare pga den slöa AMD Fusion E-350 / 1.6 GHz processorn + mindre minne,mindre hdd,ingen dvd,
den klarar knappt av 1080p medans i3 380m klarar det galant..
Fujitsu Esprimo Q1510 har mycket bra prestanda för o vara HTPC

Jag har en liknande processorn i en Netbook, inget o rekommendera..

Så Q1510 är ett bra val av HTPC som du kan rekomendera? Någon nackdel med den? Finns de något annat jag borde tänka på?

Vad menar du att du hade för processor i din netbook? En AMD Fusion E-350?

Tack för alla svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Jag tycker det är ett bra val, jag ser inget fel på den.
Finns väll inget direkt du behöver tänka på då den är komplett, o redan har bra prestanda.

Nej jag har en svagare dualcore C50 modell med inbyggt radeon 6250, Fusion E350 med 6310 är såklart 40% snabbare än den jag har men inte inärheten av i3 380m

2x Asus GeForce GTX980Ti Strix OC SLI - Sound BlasterX AE-5 - Deepcool Captain 120 EX RGB - Intel i7 4790K Delid @4.8GHz - MSI Z87 G45 Gaming - 24GB Corsair Vengeance 2400MHz - WD Blue 3D Nand 500GB SSD - 9TB WD RED HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Toppen! Tack så mycket då!

Har bara en fråga.. Hur får man ut 5.1 ljud ifrån maskinen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2011

Medföljer de något tangentbord? någon som vet hur det brukar vara med sånt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Se upp med Intels GPU om du ska köra den som HTPC.
Vad jag vet så har de inte åtgärdat problemet med 23.976 Hz, detta problem är sagt att vara fixat i kommande Ivy Bridge.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060