Tips på en bra server!:)

Permalänk
Avstängd

Tips på en bra server!:)

Hej alla forumkolleger!:)

Tro det eller ej, men MacEnkronan ska nu utvidga sitt användande och förutom att bara använda sig av Apples MacBook Pro gå till att bygga (nåja skaffa) en server. Jag undrar vad ni anser om dessa "modeller" (som företaget själva har byggt och säljer om jag fattat saken rätt):

1. http://www.xcase.co.uk/X-Case-RM-420-Hotswap-4u-p/case-rm420....
2. http://www.xcase.co.uk/24-bay-Hotswap-rackmount-chassis-norco...

Dessa blev jag förtjust i. De är hyfsat billiga om man jämför med andra "lådor" som har Hot Swap-funkton.^^ Vilka av dessa lådor skulle ni välja om ni var i min situation?

Jag har även funderat på att man kan göra en server av Fractal Design XL. Den rymmer ju 10 HDD:ar men jag är rädd att jag kommer växa ur Fractal Design-lådan om jag väljer den lösningen. Hur tänker ni kring detta ni som har erfarenhet? Värt att nämna är att jag kommer att lagra ENORMA mängder data (det rör sig alltså *inte* om hobbyanvändaren som lagrar 1-2 Officedokument i halvåret eller liknande) som jag vill kunna spara för all framtid.

Jag inser självklart att det blir mer pengar att lägga på hårdvara om jag köper Fractal Design XL, men samtidigt kan jag inte låta bli att se fördelen med följande (om jag väljer någon av X-Case modellerna):

a) jag har en server som jag kan växa med och bygga ut allteftersom
b) den har Hot Swap-funkton
c) billigt bygge med plats för många HDD:ar
d) en bra kompromiss om man inte vill ha en server som står och dånar.

Vad föreslår ni?
Finns det bättre "lådor" ni kan rekommendera?
Finns det bättre lösningar rent generellt som ni använder er av?
Finns det något övrigt jag bör tänka på som jag inte har tänkt på?

Tack på förhand!

MacEnkronan!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

X-Case RM 424 eller Norco RPC-4224 som det egentligen heter är en erkänt bra låda för konsumenter. Det är förövrigt på Hardforum du ska kolla om du inte redan gör det - http://hardforum.com/showthread.php?t=1498268

En sak du kan fundera på är att även diskstorleken växer så om vi ritar en kurva på hur storleken av diskar går upp får du även rita en egen på hur du expanderar. Ligger du under utvecklingen av diskstorlek kommer du inte behöva fler platser utan bara uppgradera när diskarna blir större. Hänger du med på vad jag menar?
24*2TB idag blir lätt 24*3TB imorgon och 24*4TB om några månader. Växer ditt data lika fort?

Vill du köra *nix och ZFS?
http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272
Där finns även hårdvarurekommendationer. I korta drag är det en enkel HBA, SAS-expander och ett Norco 4224 som gäller. Supermicro gör fina moderkort som säljs via Eco-finder eller Mullet i Sverige.

Sök även runt både här och på hardforum, finns mycket matnyttigt både här (från mig och andra) men mest på hardforum...

http://www.servethehome.com/ bör du också kolla på.

135TB borde räcka va?
http://blog.backblaze.com/2011/07/20/petabytes-on-a-budget-v2...

Tänk också på att de här maskinerna genererar en hel del värme som behöver kylas. Du kan INTE ha den bredvid sängen om vi säger så...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

X-Case RM 424 eller Norco RPC-4224 som det egentligen heter är en erkänt bra låda för konsumenter. Det är förövrigt på Hardforum du ska kolla om du inte redan gör det - http://hardforum.com/showthread.php?t=1498268

Tack! Bra länk, ska kolla på den.:)

Skrivet av Xerbee:

En sak du kan fundera på är att även diskstorleken växer så om vi ritar en kurva på hur storleken av diskar går upp får du även rita en egen på hur du expanderar. Ligger du under utvecklingen av diskstorlek kommer du inte behöva fler platser utan bara uppgradera när diskarna blir större. Hänger du med på vad jag menar?
24*2TB idag blir lätt 24*3TB imorgon och 24*4TB om några månader. Växer ditt data lika fort?

Så fort växer inte min data men den växer hyfsat snabbt. Vet dock inte *hur* snabbt, men låt oss säga att jag fyller en 2TB HDD per månad (så länge som jag väljer att fylla på dom:)).

Skrivet av Xerbee:

Vill du köra *nix och ZFS?
http://hardforum.com/showthread.php?t=1573272
Där finns även hårdvarurekommendationer. I korta drag är det en enkel HBA, SAS-expander och ett Norco 4224 som gäller. Supermicro gör fina moderkort som säljs via Eco-finder eller Mullet i Sverige.

Sök även runt både här och på hardforum, finns mycket matnyttigt både här (från mig och andra) men mest på hardforum...

http://www.servethehome.com/ bör du också kolla på.

Tack, ska kolla på dessa sidor.^^ Men Är inte Mullet rätt dyra på sin hårdvara?:O (Hörde ett rykte här på Swec.).

Om jag vill köra *nix och ZFS? Det vet jag inte än (då jag inte vet vad dessa ord betyder:P) men jag ska ta och kolla upp det - om du inte har lust att förklara vad det är, men du behöver inte.:)

Skrivet av Xerbee:

135TB borde räcka va?
http://blog.backblaze.com/2011/07/20/petabytes-on-a-budget-v2...

Tänk också på att de här maskinerna genererar en hel del värme som behöver kylas. Du kan INTE ha den bredvid sängen om vi säger så...

Ha ha...ja 135 TB borde räcka ja.;) Men när du säger att jag bör tänka på att maskinerna genererar en hel del värme...menar du då de maskiner jag hänvisade till, eller någon maskin från dina länkar? För jag bor rätt litet och har inga möjligheter att ordna kylning.:(:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Tack! Bra länk, ska kolla på den.:)

Så fort växer inte min data men den växer hyfsat snabbt. Vet dock inte *hur* snabbt, men låt oss säga att jag fyller en 2TB HDD per månad (så länge som jag väljer att fylla på dom:)).

Tack, ska kolla på dessa sidor.^^ Men Är inte Mullet rätt dyra på sin hårdvara?:O (Hörde ett rykte här på Swec.).

Om jag vill köra *nix och ZFS? Det vet jag inte än (då jag inte vet vad dessa ord betyder:P) men jag ska ta och kolla upp det - om du inte har lust att förklara vad det är, men du behöver inte.:)

Ha ha...ja 135 TB borde räcka ja.;) Men när du säger att jag bör tänka på att maskinerna genererar en hel del värme...menar du då de maskiner jag hänvisade till, eller någon maskin från dina länkar? För jag bor rätt litet och har inga möjligheter att ordna kylning.:(:/

*nix som i Unix / GNU Linux och ZFS är ett väldigt bra filsystem. Finns mycket i de trådar jag länkat och gör en sökning här på ZFS så får du mycket nyttigt.

Ang värmen så menar jag på att det krävs bra kylning. RPC-4224 kommer med fläktar som är anpassade för serverrum, hög effektivitet men inte speciellt snällt att ha i pojkrummet. Visst kan man byta ut mot tystare 120mm fläktar men det är ändå en hel del energi man trycker in i en maskin av den här typen (24 diskar, dubbla nätagg osv) vilket oundvikligen genererar spillvärme.
Du kommer inte behöva några element på vintern om du bor litet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

*nix som i Unix / GNU Linux och ZFS är ett väldigt bra filsystem. Finns mycket i de trådar jag länkat och gör en sökning här på ZFS så får du mycket nyttigt.

Håller på att läsa i trådarna.:)

Skrivet av Xerbee:

Ang värmen så menar jag på att det krävs bra kylning. RPC-4224 kommer med fläktar som är anpassade för serverrum, hög effektivitet men inte speciellt snällt att ha i pojkrummet. Visst kan man byta ut mot tystare 120mm fläktar men det är ändå en hel del energi man trycker in i en maskin av den här typen (24 diskar, dubbla nätagg osv) vilket oundvikligen genererar spillvärme.
Du kommer inte behöva några element på vintern om du bor litet

Ha ha...:) Om vintern bor jag lite "halvkallt"/svalt så det är ju bra - för lådan - i alla fall. Så du tror att på 25 m2 så kommer RPC-4224 att stå för all min värme i princip?:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Värt att nämna är att jag kommer att lagra ENORMA mängder data (det rör sig alltså *inte* om hobbyanvändaren som lagrar 1-2 Officedokument i halvåret eller liknande) som jag vill kunna spara för all framtid.

Jag inser självklart att det blir mer pengar att lägga på hårdvara om jag köper Fractal Design XL, men samtidigt kan jag inte låta bli att se fördelen med följande (om jag väljer någon av X-Case modellerna):

Spännande! Hur ska du ta backup på dina ENORMA mängder data som du vill spara för all framtid? En extra server på en annan plats? Backup tycker jag är den svåraste biten. Själv kör jag "molnbackup" (Amazon S3) och det funkar bra för mina <10GB data med låg förändringshastighet. Molnbackup fungerar nog mindre bra med enorma datamängder och trång (konsument) datalina.

Jag skulle säga att merkostnaden för ett rackchassi är i det närmaste försumbar om man sätter den i relation till den övriga hårdvarukostnaden. Lägger man till driftkostnaden för servern så blir nog merkostnaden marginell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnorken:

Spännande! Hur ska du ta backup på dina ENORMA mängder data som du vill spara för all framtid? En extra server på en annan plats? Backup tycker jag är den svåraste biten. Själv kör jag "molnbackup" (Amazon S3) och det funkar bra för mina <10GB data med låg förändringshastighet. Molnbackup fungerar nog mindre bra med enorma datamängder och trång (konsument) datalina.

Jag skulle säga att merkostnaden för ett rackchassi är i det närmaste försumbar om man sätter den i relation till den övriga hårdvarukostnaden. Lägger man till driftkostnaden för servern så blir nog merkostnaden marginell.

Så vad du säger är att jag borde skaffa ett rackhassi? För och bemöta det här med lagring så jobbar jag på den biten.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Så vad du säger är att jag borde skaffa ett rackhassi? För och bemöta det här med lagring så jobbar jag på den biten.:)^^

Nej, jag säger att du ska köpa det du behöver och inte fundera så mycket på om ett rackchassi är initialt dyrare eller billigare. En 24-disks filserver borde väl suga i sig 300-350W och det blir runt 3000kr per år i elkostnad. Behöver du kyla ner rummet som servern står i blir det ännu lite mer el per år. Så det kommer att kosta en del pengar hur du än gör.

Men kom ihåg att racklådor inte är gjorda för att vara människovänliga, dom låter nått så förskräckligt. Däremot är det dåligt med vanliga chassin som tar fler än 8 diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fnorken:

Nej, jag säger att du ska köpa det du behöver och inte fundera så mycket på om ett rackchassi är initialt dyrare eller billigare. En 24-disks filserver borde väl suga i sig 300-350W och det blir runt 3000kr per år i elkostnad. Behöver du kyla ner rummet som servern står i blir det ännu lite mer el per år. Så det kommer att kosta en del pengar hur du än gör.

Men kom ihåg att racklådor inte är gjorda för att vara människovänliga, dom låter nått så förskräckligt. Däremot är det dåligt med vanliga chassin som tar fler än 8 diskar.

Det finns många chassin som sväljer fler än 8 diskar. Jag har bland annat ett Nexus Edge som har 9st 3.5" och 8st 5.25". Tänk på att 3st 5.25" lätt blir 4st 3.5". Visst är det ganska stort men det ser iaf ganska vanligt ut

Permalänk
Medlem

Man vill ju inte stänga in sina dyrbara diskar. Så ljudet blir svårt att dölja. Men man får se till att diskarna spinner ner när de inte används och att fläktarna också gör det när kylbehovet minskar. Rack-chassin och även sådana switchar är inte gjorda för att arbeta i samma rum som människor. Så jag skulle nog gå på nexus edge av den anledningen. Om du inte kan få fläktarna tillräckligt tysta när du vill det åker du ju på att byta dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnorken:

Nej, jag säger att du ska köpa det du behöver och inte fundera så mycket på om ett rackchassi är initialt dyrare eller billigare. En 24-disks filserver borde väl suga i sig 300-350W och det blir runt 3000kr per år i elkostnad. Behöver du kyla ner rummet som servern står i blir det ännu lite mer el per år. Så det kommer att kosta en del pengar hur du än gör.

Men kom ihåg att racklådor inte är gjorda för att vara människovänliga, dom låter nått så förskräckligt. Däremot är det dåligt med vanliga chassin som tar fler än 8 diskar.

Du har rätt avseende kostnaden: man bör se till användande och inte *bara* till kostnad.:)

Skrivet av Xerbee:

Det finns många chassin som sväljer fler än 8 diskar. Jag har bland annat ett Nexus Edge som har 9st 3.5" och 8st 5.25". Tänk på att 3st 5.25" lätt blir 4st 3.5". Visst är det ganska stort men det ser iaf ganska vanligt ut

Detta låter *väldigt* intressant. Hur tycker du det står sig mot - om du har prövat det - chassiet Fractal Design R3 och/eller Fractal Design XL?

Skrivet av jocke92:

Man vill ju inte stänga in sina dyrbara diskar. Så ljudet blir svårt att dölja. Men man får se till att diskarna spinner ner när de inte används och att fläktarna också gör det när kylbehovet minskar. Rack-chassin och även sådana switchar är inte gjorda för att arbeta i samma rum som människor. Så jag skulle nog gå på nexus edge av den anledningen. Om du inte kan få fläktarna tillräckligt tysta när du vill det åker du ju på att byta dem.

Precis, jag har funderat i samma tankebanor som du delger mig nu. Tack.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Detta låter *väldigt* intressant. Hur tycker du det står sig mot - om du har prövat det - chassiet Fractal Design R3 och/eller Fractal Design XL?

Ser man på swec har testat det en gång i tiden. http://www.sweclockers.com/recension/6189-nexus-edge/
Men finns inte i någon trevlig butik verkar det som. (utgått på komplett och inwarehouse) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459557#rparams=ss=nexus%...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Ser man på swec har testat det en gång i tiden. http://www.sweclockers.com/recension/6189-nexus-edge/
Men finns inte i någon trevlig butik verkar det som. (utgått på komplett och inwarehouse) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459557#rparams=ss=nexus%...

Tack för informationen.:) Kollar på chassiet men det verkar inte vara lika välbyggt som Fractal Design R3-serien. Men som "server" kanske det passar?:) Thanks again.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ett rackchassi känns inte realistiskt att ha i hemmet. Ett tower med många 5,25" platser känns vettigast att gå på som t ex några av dessa:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=276250,566753,917101,774...
Gamla stackern kan du säkert hitta begagnad vid det här laget billigt. T ex på sweclockers marknad: http://www.sweclockers.com/annons/58592-dator-i-delar-det-som...
Samtliga klarar även E-ATX m.m. så du får in lite mer anpassade servermoderkort om du vill gå den vägen.
Sedan är det bara fylla med 5in3 hårddiskmoduler. 4st går in i dessa chassin så du har totalt 20 diskplatser, alla hotswap. Dessa brukar vara billigast på ebay.
Alternativt 3in2 så får du in 6st och har 18 diskplatser i fronten. Blir det för dyrt att smälla in modulerna på en gång kan du ju alltid köpa dom efter behov när du köper till fler diskar.
Glöm inte ett hyffsat ordentligt nätagg, om du fixar staggered spinup så klarar du dig nog på 400-500W utan problem men det är ju inte alltid tillgängligt på vanliga moderkort / SIL sata-kort. 20st diskar som spinner upp samtidigt blir nog en hel del watt.

Räkna inte med en tyst burk, men jämfört mot ett rackchassi tror jag det kommer vara en stor förbättring. Sedan brukar inte rackchassin vara så smidiga att ha förutom i racket.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"