Permalänk
Hedersmedlem

Lite panik här. Msconfig.

Eeee, jag verkar ha förstört min laptop av märket acer. Timelineserien modell 1810t.
I Msconfig under startupfliken finns det några alternativ som man kan kryssa för. Ett av alternativen heter något i stil med "uppstart utan grafiskt gränssnitt" vilket jag tänkte testa. Var ute efter att få fram textinformationen som rullar bakom W7-animationen under uppstart. Fel inställning valde jag kan man säga... Hade en viss misstanke om att det kunde vara fel inställning, men allt går väl att lösa om något blir galet tänkte jag.
Vad som nu händer är att bios startskärm drar igång och inget mer händer. Jag kommer inte åt någonting längre. Kommer inte ens in i biosinställningarna.
Hur kan en checkbox i windows döda datorn till den grad att jag inte ens kommer in i bios? Kommer en formatering hjälpa i detta läge? En varning för denna checkbox hade kanske varit lämpligt...
Någon som kan hjälpa mig med detta lilla problem? Går nuvarande installation att rädda?

Edit:
Bör tillägga att datorn troligen inte startar windows i bakgrunden heller. Fläktprofilen är ställd på att gå tyst vilket inte sker förrän man är inne i OSet och fläkten går inte ner i varv, så datorn är bara kvar i startläget.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Den ändringen ska inte påverka datorn överhuvudtaget förutom att det gör uppstarten av Windows snabbare då den inte visar några splashscreens (den visar inte heller någon text under start, endast en blinkande markör uppe i vänstra hörnet).
Är du säker på att du inte ändrat något annat samtidigt? För som sagt, den ändringen du gjorde ska inte kunna påverka datorn alls så nånting annat måste ha gjorts samtidigt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

Bios kan inte påverkas av os inställningar, så kommer du inte in där har du hårdvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Bios kan inte påverkas av os inställningar, så kommer du inte in där har du hårdvaruproblem.

Skrivet av TiasE:

Den ändringen ska inte påverka datorn överhuvudtaget förutom att det gör uppstarten av Windows snabbare då den inte visar några splashscreens (den visar inte heller någon text under start, endast en blinkande markör uppe i vänstra hörnet).
Är du säker på att du inte ändrat något annat samtidigt
? För som sagt, den ändringen du gjorde ska inte kunna påverka datorn alls så nånting annat måste ha gjorts samtidigt.

Näe, jag skrev fel innan. Svårt att få till ett rimligt inlägg på mobilen.
Det var inte under startupfliken denna inställning fanns utan under boot-fliken.
Startupfliken är jag familjär vid och denna har inte med saken att göra ;).

Jag tycker ju inte heller att en windowdinställning borde kunna påverka bios. Finns ingen logik eller reson i detta. men min laptop verkar inte förstå det just nu. Riktigt irriterande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Hedersmedlem

Solved!
Det hade inget med inställningen att göra. Såklart. Rubriken säger väl allt, paniktråd ;).
Tog några djupa andetag och gick igenom situationen.
Jag är på resande fot just nu och laddar då min androidmobil via USBn i laptopen vilket jag aldrig gör annars. USBladdningen för mobilen görs via den stationära i vanliga fall.
Om telefonen är kopplad till laptopen via USB när datorn startar så låser sig denna i post screen tills mobilen inte längre är ansluten. Såeee, ja. Det var bara att koppla loss mobilen från laddning under uppstart så var problemet löst.

Som sagt var den en lite förhastad tråd och första posten blev ganska luddig ser jag nu i efterhand;). Klarar inte längre inlägg med struktur på mobilen.
Man tackar för snabba svar.

Visa signatur

Permalänk

Låter som en rimlig förklaring, antagligen går bios automatiskt över till att posta från USB minnet, i detta fall din telefon, när en sådan är inkopplad, och hittar därför inte windows. Hade en polare som ringde mig med samma problem och panik i rösten, och då va de hans sambo som kopplat in en digitalkamera och försökt starta datorn, haha!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Rekordmedlem

Ställa om bootsekvensen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ställa om bootsekvensen ?

Ja man kan ju tycka de, konstigt nog verkade det som på min kompis dator att den automatiskt hoppade högst upp när de handlar om USB minnen, även fast du normalt inte ens har med usb minnen på boot listan...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301