Gå fotokurs i Stockholm?

Permalänk

Gå fotokurs i Stockholm?

Hej alla glada swecare!

Jag spenderar stora delar av mitt sommarlov med att hoppa fallskärm. Eftersom det är en dyr hobby försöker jag även att tjäna lite pengar på det hela. Därför jobbar jag ibland som tandemfotograf. Man sätter helt enkelt fast en kamera på hjälmen och fotar sedan när en icke-hoppare gör ett tandemhopp fastkopplad i en tandempilot. Jag har hållit på med det en del och lyckas oftast ta bra bilder men jag känner att jag inte riktigt har stenkoll. Eftersom man ligger i frifall i endast en minut och har båda händerna upptagna med annat kan man inte hålla på och pilla med kameran. Allt måste därför vara förinställt och fungera på första försöket. Man måste helt enkelt ha koll på hur man tar bra bilder. Inställningar på kameran, vilka vinklar man ska flyga i, var man vill ha solen, ska man använda blixt osv

Därför vore det kul att gå någon sorts fotokurs. Jag har tittar runt lite på internet och hittat ett par olika. Folkets universitet har ett par nybörjarkurser som verkar bra och canon erbjuder en kurs på 3 timmar för typ 700kr. Antar att det kanske finns "gratis" kurser på stockholms universitet eller liknande. Eller ska man skita i allt, köpa en bok och bara börja springa runt och ta bilder?

All hjälp uppskattas, vore kul att få höra lite erfarenheter

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om du ska betala för utbildningen så ska du se till att få prata med någon som gått just den kursen. Annars finns det flera kurser du säkert kan söka på andra universitet än Stockholm också.

Jag tror nog du t.ex. kan göra en sen anmälan till denna: http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/kurs/?currentView... men det är ju förstås först del 2 som egentligen är intressant för dig men det är både gratis, distans och bara i 33% fart så tempot är ju inte särskilt högt helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"