X-plane 10 Release (äntligen)

Permalänk
Medlem

X-plane 10 Release (äntligen)

Nu har äntligen Laminar Research kommit ut med en ny och, till "synes", säker release till uppföljaren av X-plane 9, nämligen till jul i år.
Stora grafiska förbättringar har gjorts, med bl.a dynamiskt ljus som kastar realistiska skuggor från planens strålkastare, och väldigt
välgjorda hytter med instrument.

http://www.x-plane.com/2011/08/

http://www.x-plane.com/2011/07/

Simulatorn som åtminstonne jag väntat på väldigt länge, och som tyvärr hela tiden fått en uppskjuten release.
Men med ursäkten att de tagit så lång tid för att göra det så perfekt som man eftersträvat.
Sounds good to me

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut. Du kanske skulle länkat till trailers för den nya versionen, här är ett par:

Permalänk
Medlem

Länkade den första du länkade, men den funkade kanske inte?

Hur som helst, så ser det väldigt trevligt ut.
Det som väger tyngst är ju deras fysikgenerator, som ska ge nästan helt realistiska egenskaper hos planen.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Fan vad kul! Kommer planen att ha fullt fungerande FMC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Fan vad kul! Kommer planen att ha fullt fungerande FMC?

Det vill man ju både tro och hoppas, men jag har inte läst något om det.
Någon annan kanske vet?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Grafiken verkar väldigt fin. Får hoppas de gjort något åt fysiken också. Gillade aldrig hur planen betedde sig i X9. Ska helt klart ladda ner och testa ifall möjlighet ges.

Angående FMC så får vi väl hoppas att de ansträngt sig lite med den. Har man tid att sitta och modellera toaletter men inte utveckla en fungerande FMC så proriterar man lite konstigt tycker jag.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av MaxWarp:

Grafiken verkar väldigt fin. Får hoppas de gjort något åt fysiken också. Gillade aldrig hur planen betedde sig i X9. Ska helt klart ladda ner och testa ifall möjlighet ges.

Angående FMC så får vi väl hoppas att de ansträngt sig lite med den. Har man tid att sitta och modellera toaletter men inte utveckla en fungerande FMC så proriterar man lite konstigt tycker jag.

Då har man prioriterat helt konstigt:)

Måste nog fan testa detta X10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Grafiken verkar väldigt fin. Får hoppas de gjort något åt fysiken också. Gillade aldrig hur planen betedde sig i X9. Ska helt klart ladda ner och testa ifall möjlighet ges.

Angående FMC så får vi väl hoppas att de ansträngt sig lite med den. Har man tid att sitta och modellera toaletter men inte utveckla en fungerande FMC så proriterar man lite konstigt tycker jag.

Det har ju pratats om att x-plane serien, åtminstonne sen 9:an, har haft den realistiska flygplansfysiken, där planen
agerat så realistiskt att man använder x-plane i utbildning av riktiga piloter.
Medans microsoft flightsimulator bara ska se snyggt ut, och saknar samma egenskaper.

Så 10:an kan ju bara bli bättre Om dem inte förändrar något och förstör det dem redan har i 9:an.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jo det snackas mycket om att X-plane är mer realistiskt pga hur fysikmotorn är uppbyggd osv. men för mig är helheten viktigare. Om jag ska göra en jämförelse mellan de plan jag flyger i verkligheten och deras motsvarigheter i FSX och X-plane 9 så kan jag väl säga att X9 fått med vissa aspekter som FSX missat, eller inte är så tydliga som i verkligheten, så i det avseendet håller jag med om att X9 är mer realistiskt, men planen känns väldigt instabila och beter sig onaturligt tycker jag. FSX är inte heller jättebra i det avseendet men aningen bättre i alla fall. Som helhet vinner FSX för mig utan tvekan. Dessutom funkar FSX alldeles utmärkt att träna instrumentprocedurer med. Ok, jag får inte logga tiden men det får man ju inte med standardversionen av X9 heller.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Jo det snackas mycket om att X-plane är mer realistiskt pga hur fysikmotorn är uppbyggd osv. men för mig är helheten viktigare. Om jag ska göra en jämförelse mellan de plan jag flyger i verkligheten och deras motsvarigheter i FSX och X-plane 9 så kan jag väl säga att X9 fått med vissa aspekter som FSX missat, eller inte är så tydliga som i verkligheten, så i det avseendet håller jag med om att X9 är mer realistiskt, men planen känns väldigt instabila och beter sig onaturligt tycker jag. FSX är inte heller jättebra i det avseendet men aningen bättre i alla fall. Som helhet vinner FSX för mig utan tvekan. Dessutom funkar FSX alldeles utmärkt att träna instrumentprocedurer med. Ok, jag får inte logga tiden men det får man ju inte med standardversionen av X9 heller.

Ah, kul att höra någon som verkligen kan säga hur det är.
Något jag saknar i Fsx är instrumentpaneler (även mätare naturligtvis) som verkligen ser ut som den verkliga motsvarighet
till planet man flyger. Men även hela hytten saknar närvaro och interaktivitet. De verkar inte ha lagt ner allt för mycket tid på detta.
Det kan ibland vara luddigt vilka knappar man kan trycka på, och i vissa plan är panelerna väldigt platta och tråkiga.
Varningstexter som är helt oläsbara tex, en bunte saker som bidrar till en skönare upplevelse i mitt tycke.
På mindre plan där framhjulet styr vid taxning, funkar det bara att styra över en viss hastighet och inte direkt när planet börjar rulla.
Jag kan tex stå stilla med fullt höger roder, sen ge lite gas, och upptäcka att planet går rakt tills jag når en viss hastighet.
Det är mycket jag saknar i Fsx, men det är ju trotsallt "gammalt" nu.

X-plane har jag flugit så lite att jag inte vågar uttala mig.

Ser verkligen fram emot många intressanta reviews på x-plane 10, innan det hamnar i min ägo.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Jag har läst väldigt blandade åsikter om vilket som är bäst, både från riktiga piloter och självutnämnda förståsigpåare, och mina åsikter är inte mer än just åsikter. Sen är jag inte heller någon inbiten realismnörd som fnyser åt blotta tanken på någon form av spelmoment i en simulator så även om X9 är snäppet mer realistiskt så uppvägs det för mig av att det finns mer att göra i FSX. Testa X10 ska jag göra men jag är ärligt talat mer nyfiken på MS Flight.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Jag har läst väldigt blandade åsikter om vilket som är bäst, både från riktiga piloter och självutnämnda förståsigpåare, och mina åsikter är inte mer än just åsikter. Sen är jag inte heller någon inbiten realismnörd som fnyser åt blotta tanken på någon form av spelmoment i en simulator så även om X9 är snäppet mer realistiskt så uppvägs det för mig av att det finns mer att göra i FSX. Testa X10 ska jag göra men jag är ärligt talat mer nyfiken på MS Flight.

Jag förstod det som att du var pilot i riktiga livet, fel av mig alltså.

Själv är jag en renodlad "realismnörd" när det kommer till en simulator som ska simulera något från den verkliga världen.
Tycker att syftet och glädjen med en simulator går helt förlorad, om man inte lyckats göra det hyfsat verkligt, så att säga.
Med det sagt, bojkottar jag inte alla lek-spel

Uppdragen i Fsx är väldigt roliga, något liknande hoppas jag införs i x-plane.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Foster D:

Jag förstod det som att du var pilot i riktiga livet, fel av mig alltså.

Själv är jag en renodlad "realismnörd" när det kommer till en simulator som ska simulera något från den verkliga världen.
Tycker att syftet och glädjen med en simulator går helt förlorad, om man inte lyckats göra det hyfsat verkligt, så att säga.
Med det sagt, bojkottar jag inte alla lek-spel

Uppdragen i Fsx är väldigt roliga, något liknande hoppas jag införs i x-plane.

Jag sitter verkligen inte och nöter dessa spel men min åsikt som pilot är att både FS och X-plane är långt bort från riktiga simulatorer/flygningar men fortfarande tillräckliga för att träna viss instrumentflygning och en del teoretiska bitar på

Med andra ord menar jag att båda är rätt OK

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Jag sitter verkligen inte och nöter dessa spel men min åsikt som pilot är att både FS och X-plane är långt bort från riktiga simulatorer/flygningar men fortfarande tillräckliga för att träna viss instrumentflygning och en del teoretiska bitar på

Med andra ord menar jag att båda är rätt OK

Ja men precis!
Det är ju just det, man KAN göra en riktigt grymt snygg flygsimulator, och man KAN göra en ordentligt realistisk simulator.
Trist att man inte slår ihop detta och gör en flygsimulator som inte bara är visuellt verklighetstrogen, utan även ger en
flygtekniskt realistisk upplevelse.

Ett perfekt substitut för oss som drömmer om att få flyga i verkligheten, men inte riktigt har möjlighet (än) att nå dit.
Samtidigt som det ger en viss "förberedelse" inför den eventuella riktiga flygningen.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Jag förstod det som att du var pilot i riktiga livet, fel av mig alltså.

Nej, du fattade rätt. Menar bara att mina åsikter inte är mer än åsikter och att det finns andra med samma erfarenhet som tycker helt olika.

För att kommentera utbildningsvärdet i "hemmasimulatorer" så skulle jag säga att för den som tänkt ta t.ex. PPL och är någorlunda ung och lättlärd så kommer det inte göra någon skillnad i längden att sitta hemma och nöta eftersom skillnaden mot verkligheten är så stor och man ändå med största sannolikhet kommer att klara sig med den obligatoriska minimitiden. För den som är lite äldre (runt 50 eller över) så kan det göra nytta om man skaffar en åtminstone hyfsad ratt och pedaler eftersom det kan hjälpa en att öva in vissa reflexer, t.ex. att inte vrida på ratten när planet håller på att glida av banan efter landning. För det ändamålet funkar dock bägge "spelen" lika bra. Fördel FSX för de inbyggda lektionerna vilket jag skulle värdera högre än den lilla skillnaden i realism.

För de som har IR eller tränar inför det så finns det som sagt ett värde i att kunna öva procedurer hemma inför lektioner, uppflygning, proficiency checks osv. men även där gäller att både XP och FSX funkar precis lika bra tycker jag.

Skrivet av Foster D:

Uppdragen i Fsx är väldigt roliga, något liknande hoppas jag införs i x-plane.

Hoppas jag med men jag tvivlar starkt på det. En stor del av XP's anhängare skulle få blodstörtning om de fick veta att något sådant planerades. Skulle bli lika stor skandal som när hårdrocksbanden började använda syntar på 80-talet.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Men då hamnar jag någonstans mitt i mellan, eftersom jag förmodligen aldrig kommer flyga på riktigt.
Då vill jag ha en så grafiskt realistisk simulator som möjligt, och även flygtekniskt/fysiskt, eftersom jag vill
efterlikna den verkligen världen så mycket det bara är möjligt.

Jag tror hur som helst inte att kommande x-plane blir en ren besvikelse.

Visa signatur

QC7