Intel sänker priserna på sex strömsnåla Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Intel sänker priserna på sex strömsnåla Sandy Bridge

Intel justerar priserna på sex Sandy Bridge-baserade processorer i familjerna Core i7 och i5 med beteckningarna S och T, som markerar låg strömförbrukning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

OT: Intressant drag, speciellt för de som är ute efter att uppgradera eller köpa nytt, som jag är.

svar på inlägg
Permalänk
Medlem

Förändringar men verkligen marginella...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Intressant? 10 dollar? Tycker det är lite tråkigt att AMD är så efter just nu, ingen konkurrens som sagt.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd

OT: Det verkar som att AMD har lyckats pressa ner Intels priser lite grann.. Hoppas på fler prissänkningar i fortsättningen..

svar på inlägg
Permalänk
Medlem

Verkar svårt att få tag på de strömsnåla.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

OT: Det verkar som att AMD har lyckats pressa ner Intels priser lite grann.. Hoppas på fler prissänkningar i fortsättningen..

Tror nog att denna sänkning beror mer på att de inte säljer tillräckligt av dessa processorer utan de flesta väljer K modellerna eller helt enkelt de utan betäckning alls.
Detta är ju självklart ren spekulation från min sida då jag inte har några siffror att utgå från men jag känner då ingen som har en S eller T processor.

svar på inlägg
Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Tror nog att denna sänkning beror mer på att de inte säljer tillräckligt av dessa processorer utan de flesta väljer K modellerna eller helt enkelt de utan betäckning alls.
Detta är ju självklart ren spekulation från min sida då jag inte har några siffror att utgå från men jag känner då ingen som har en S eller T processor.

Det är även min känsla.

Sedan tycker jag att sänkningen i sig är ganska mesig. Milt uttryckt. Jag förväntar mig fler och kraftigare sänkningar när de nya kretsarna dyker upp i höst... men 2500k lär väl ligga kvar i pris, eftersom jag förväntar mig att Intel själva vill peta ner den från säljtoppen till förmån för det nya. Blir glappet för stort är vinsten (enligt förhandstipsen) så pass liten att den knappast motiverar folk till att lägga ett par hundralappar extra...

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Tror nog att denna sänkning beror mer på att de inte säljer tillräckligt av dessa processorer utan de flesta väljer K modellerna eller helt enkelt de utan betäckning alls.

Man får verkligen hoppas att de inte betäcker en enda av deras processorer.

Jag har en i3 2100T som jag är riktigt nöjd med. Funderar på varför inte AMD har lyckats pressa ner deras Athlons till så låg TDP.

Permalänk
Medlem

10 dollar?! Att ni ens har det som en nyhet.

Permalänk
Medlem

Är det inte framförallt AMD E-350 som tar marknadsandelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Man får verkligen hoppas att de inte betäcker en enda av deras processorer.

Beror väl på, om de lyckas få fram baby processorer av den processen kan de ju va värt de?
Nej men visst är det skillnad på betäckning och beteckning så den gick man ju rakt in i

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Är det egentligen något speciellt med T och S processorerna? De har ju lägre klock så är väl inte så konstigt att de även har lägre strömförbrukning.

Hade ju varit något helt annat om det hade varit "handplockade" cpus som gick i samma hastighet men med lägre volt/strömförbrukning.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Är det egentligen något speciellt med T och S processorerna? De har ju lägre klock så är väl inte så konstigt att de även har lägre strömförbrukning.

Hade ju varit något helt annat om det hade varit "handplockade" cpus som gick i samma hastighet men med lägre volt/strömförbrukning.

Det undrar jag också. Borde man istället inte kunna ta en 2500K och klocka ner eller undervolta den?
SPCR's test:
http://www.silentpcreview.com/intel-2100t-2400s

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Man får verkligen hoppas att de inte betäcker en enda av deras processorer.

Jag har en i3 2100T som jag är riktigt nöjd med. Funderar på varför inte AMD har lyckats pressa ner deras Athlons till så låg TDP.

AMD har det. Dock var det ett tag sen så din fina glänsande Intel spöar nog usla smutsiga AMD i prestanda. Du kanske upptäcker ett uns av sarkasm här...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör också en i3 2100T, byggde en surf/chatt-burk för att få ner elkostnaden. Målet med nya burken var 10-15W idle förbrukning slutade dock med 30-40W pga taskigt nätagg. Byter jag ut mot picopsu så har jag förmodligen halverat förbrukningen...

306kW (Surfburken) vs 1490kW (Spelburken)... Blir en plus-affär om surfburken används i 3år..

Så det finns helt klart en mening med T/S-modellerna.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk

De är fortfarande dyra!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Core i5-2390T på 35W och i5-2500T på 45W är riktigt intressanta. Som otur är kostar dom 1700 respektive 1900 kr på dom billigaste ställena. 500 kr billigare så hade dom varit intressanta. Hoppas AMD kommer med liknande modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4k3:

Kör också en i3 2100T, byggde en surf/chatt-burk för att få ner elkostnaden. Målet med nya burken var 10-15W idle förbrukning slutade dock med 30-40W pga taskigt nätagg. Byter jag ut mot picopsu så har jag förmodligen halverat förbrukningen...

306kW (Surfburken) vs 1490kW (Spelburken)... Blir en plus-affär om surfburken används i 3år..

Så det finns helt klart en mening med T/S-modellerna.

Inte om dom drar 306kW på 3 år (306000 Watt)
Du menar säkert något annat.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Som SilentPCReview-testet (som någon länkade till ovan) visar så är de strömsnåla CPUerna totalt meningslösa och slöseri på pengar. Man kan lika gärna undervolta en vanlig CPU och både ha och äta kakan, prestandan från den normala och strömförbrukningen från T/S-varianten.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Beror väl på, om de lyckas få fram baby processorer av den processen kan de ju va värt de?

Helt sant.

Skrivet av usilusken:

AMD har det. Dock var det ett tag sen så din fina glänsande Intel spöar nog usla smutsiga AMD i prestanda. Du kanske upptäcker ett uns av sarkasm här...

Jag vet inte om jag hängde med där riktigt. Det var en helt uppriktig fråga. Jag har inte lyckats hitta någon AMD CPU med TDP på 35W bortsett från E-350 eller motsvarande. Du får gärna tipsa om vad jag har missat.

Permalänk

Haha vilken jädra gratisreklam!

Hur är 4-10 dollar en prissänkning värt att nämna? Jag menar det diffar ju betydligt mer än så mellan top 5 billigaste på prisjakt. Aja men det är väll skit bra, får hoppas att detta pressar ner bulldoozer priserna, vilket i sin tur pressar ner sandy bridge-e.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag vet inte om jag hängde med där riktigt. Det var en helt uppriktig fråga. Jag har inte lyckats hitta någon AMD CPU med TDP på 35W bortsett från E-350 eller motsvarande. Du får gärna tipsa om vad jag har missat.

35W finns bara på laptopsidan, men 45W TDP finns. De börjar dock bli gamla nu.

Visa signatur
Permalänk

Jag kan tänka mig att S och T-serierna främst säljs till OEM-marknaden, för som tidigare konstaterats i tråden så köper nog majoriteten av minoriteten vanliga processorer och sänker spänningen på dessa om dom vill åt lägre strömförbrukning.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Löjligt, dom borde sänka priset på deras 2500 & 2600 K med 20-30 % då blir det lite drag i brasan.

Permalänk
Medlem

htpc

Finns det verkligen ingen vits med -s och -t varianterna? (förutsatt att man vet hur man sänker cpu-voltage själv) Jag tänkte uppgradera min HTPC snart och var lite sugen på en av dessa. Där vill man ju se till att det aldrig blir för varmt i lådan så fläkt h-vetet aldrig lämnar lägsta varvtalet...