Köra XBMC Aeon 1080p på 5600+ med 9600GT, går det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2010

Köra XBMC Aeon 1080p på 5600+ med 9600GT, går det?

Hej

Har blivit helt frälst av XBMC med Aeon vilket jag just nu kör på en laptop (i5 dual core 2.4 ghz) vilken klarar alla mina 1080p-filmer utan problem. Har nu dock tröttnat på att flytta laptopen och vill ha en stationär htpc (den kommer stå utom synhåll och ljudnivå samt elförbrukning spelar ingen roll) . Jag har nu fått möjlighet att väldigt billigt köpa följande dator:

Asus GeForce 9600GT 1GB, HDMI
Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB
AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2
ECS NFORCE4M-A, nForce4-4x, Socket-AM2 ATX, LAN, DDR2, PCI-Ex16

Kommer denna klara detta utan problem? Har googlat runt lite och det verkar som folk har olika åsikter angående just processorn. Har tänkt använda mig av DVXA då grafikkortet skall stödja detta och jag fattar det som att processorn då får det lättare. Tacksam för alla svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2010

Ska gå utan problem, speciellt om du låter grafikkortet accelerera videon.

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,8GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H115i|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Narnia
Registrerad
Nov 2004

Bara så du vet, de där moderkorten har en tendens att skjuta kondensatorer, t o m när man inte använder dem!
Så akta dig jäkligt noga när du köper den, moderkortet är i princip värdelöst från start, och det kommer bli riktigt svårt att hitta nya moderkort till denna sockel i framtiden
Hade 2 såna liggandes i butiken jag jobbar i, nya i påse och kartong, när vi öppnade dem efter ett halvår då vi behövde dem så hade kondensatorerna skjutit, liiiite tråkigt men som tur var krediterade disten korten

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kumla
Registrerad
Jul 2008

lånar tråden hur gör man för att gpun ska accelera videon

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av pompa_kumla:

lånar tråden hur gör man för att gpun ska accelera videon

Ifall TS tillåter det så kan jag svara på detta: Sök efter inställningen "Allow hardware acceleration (dxva2)" under System > Settings > Video > Playback i XBMC, om drivrutinerna för grafikkretsen är installerade och allt är som det ska så kommer din grafikkrets hantera avkodningen (förutsatt att kretsen har stöd för det).

Intel i7-5960x @ 4.5GHz 1.273v | 64GB DDR4 @ 2400MHz CL14 | 120GB SSD Sysdisk | 1TB SSD Speldisk

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Deaflong:

Ska gå utan problem, speciellt om du låter grafikkortet accelerera videon.

Låter bra, tack så mycket

Skrivet av godspeed:

Bara så du vet, de där moderkorten har en tendens att skjuta kondensatorer, t o m när man inte använder dem!
Så akta dig jäkligt noga när du köper den, moderkortet är i princip värdelöst från start, och det kommer bli riktigt svårt att hitta nya moderkort till denna sockel i framtiden
Hade 2 såna liggandes i butiken jag jobbar i, nya i påse och kartong, när vi öppnade dem efter ett halvår då vi behövde dem så hade kondensatorerna skjutit, liiiite tråkigt men som tur var krediterade disten korten

Tack för infon, då vet man vad man ska kolla först om det skulle gå åt helvete

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Kör själv på liknande komponenter, och det funkar utmärkt! Har dock datorn vid TV:n 24/7, med stock-kylarna. Så ljudnivån är, för mig, det enda problemet.

Använder 5600+, något billigt passivt kylt grafikkort, 2GB RAM och något random HP-moderkort. Allting ifrån boot, menyer, 1080p osv osv fungerar finfint. Så prestandamässigt är det inga problem med dina komponenter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Hade en 5600+ ihop med integrerat radeon 4200 och det funkade utmärkt så det borde vara lugnt med dina delar.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."