Permalänk
Medlem

HTPC för 3D, lite frågor

Hallå!

Tja, jag har tankar på att eventuellt skaffa en HTPC som klarar av en 3D-ready projektor på 1080p men har lite funderingar, tre frågor närmare bestämt!

1. Vad jag sett på AMDs/Nvidias hemsida så har i princip de två senaste generationerna utav kort 3D-stöd, dvs Radeon 6xxx/5xxx och Geforce 5xx och 4xx.
Är det något speciellt som bör tänkas på ändå? Jag misstänker att den hyfsat liten HTPC kan ha svårt att ha plats för just dessa kort. Finns det integrerade grafiklösningar som klarar av det?

2. Är det några extra minimumkrav med 3d vid sidan av grafikkort? Jag tänker då minne eller processorkraft.

3. Är det något annat som är lätt att missa om man planerar att köra 3D?

Har ingen exakt Projektor i åtanke än men vill försöka ha HTPCn hyfsat klar för mig så jag ber om ursäkt om det är lite bristande underlag.

//Urkling

Permalänk

Jag byggde precis ihop en HTPC med just önskemålet att kunna köra 3D blurays och 24p bl.a.
Det här delarna valde jag: http://www.alina.se/ShopCart.aspx?payment=kli&delway=pp&07613...

Med dom delarna så funkar det perfekt.

Grafikkortet är litet och tyst (ingen fläkt) passar utmärkt till en htpc men mindre bra till spel.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem

Så om man vill spara lite så kan man nog salvaga en dual core, gb ram och bara uppgradera mitt 8800 till ett säg Radeon 6450?

Permalänk

6450 hade det som behövdes i mitt fall! Men om den processorn du har tänkt på räcker har jag dessvärre ingen aning om.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urkling:

1. Vad jag sett på AMDs/Nvidias hemsida så har i princip de två senaste generationerna utav kort 3D-stöd, dvs Radeon 6xxx/5xxx och Geforce 5xx och 4xx.

Stämmer inte, jag spelar 3D spel för fullt på ett gammalt Nvidia 9800GT kort, går hur bra som helst

Kan inte tänka mig att bluray 3D skulle kräva mer prestanda än så heller.

Permalänk
Medlem

Om du har en 3D TV eller 3D projektor så måste grafikkortet ha en Hdmi V1,4 utgång för annars så funkar det inte. (Funkar med SBS filmer men det är ju inga riktiga 3D filler ... !!) Grafikkortet skickar EDID som displayen tar emot och säger att den är 3D kompatibel. jag har både en Panasonic Vt25 65" 3d tv och en Sony VW90 3D proj. Jag kör ett Gigabyte GTX460 kort som har en v1,4 hdmi utgång och använder Powerdvd10 ultra för min 3Dbluray isos och det funkar klockrent. Tänk på att det är stor skillnad på att spela upp 3D SBS filmer och 3D bluray isos. Och om du har en riktig 3D display så är det 3D Bluray isos du vill ha...

Permalänk
Medlem

Tack för inläggen!

Då kommer en liten vag fråga som kanske hamnar i fel forum; skulle en Playstation fungera som en 3d HTPC?
Läste att 2010 upplagorna och senare har 3d firmware och hdmi 1.4 anslutning. Någon med erfarenhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för inläggen!

Då kommer en liten vag fråga som kanske hamnar i fel forum; skulle en Playstation fungera som en 3d HTPC?
Läste att 2010 upplagorna och senare har 3d firmware och hdmi 1.4 anslutning. Någon med erfarenhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Urkling:

Tack för inläggen!

Då kommer en liten vag fråga som kanske hamnar i fel forum; skulle en Playstation fungera som en 3d HTPC?
Läste att 2010 upplagorna och senare har 3d firmware och hdmi 1.4 anslutning. Någon med erfarenhet?

Skickades från m.sweclockers.com

Alla gamla PS3or kan köra 3d med senaste FW. Alla har dock hdmi 1.3 men med någon workaround som gör att det funkar ändå.

Däremot så är väl inte ps3 helt optimalt vad gäller stöd för mkv, subs etc.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb