Skapa fläkt-rpm signal med 555 timer

Permalänk

Skapa fläkt-rpm signal med 555 timer

Tjenis!

Blir mitt första inlägg på forumet, känns kul. Har länge tänkt gå med i Sweclockers, men det har inte blivit av förrän nu.

Problemet är följande. Köpte en managed 1 gb 3.com switch för att tag sedan till mitt servertorn hemma. Den lilla 40mm fläkten låt som tusan så jag tog bort den och sågade upp ett hål i locket på switchen och satte dit en 80mm fläkt istället. Switchen hörs nu knappt och den får mycket bättre kyllning. Nackdelen är dock att nu larmar den för att fläkten är död (rpm talet är ju megamycket lägre). Den matar på ordentligt med felmeddelanden så CLI går inte att använda eftersom det kommer felmeddelanden hela tiden.

Kom dock ihåg att jag byggde en slags "pulsanordning" i skolan för många år sedan med en 555 timer. Hittade följande sida på nätet http://hardforum.com/showthread.php?t=1606397 där en användare har ett liknande problem. Har byggt en krets enligt det bifogade schemat, men får den inte att funka. Är dock nu lite skeptisk till konstruktionen eftersom den inte är portad vare sig som en monostable eller en astable applikation (eller är jag helt ute och cyklar).

Om jag inte misstar mig så är det väl en astable applikation jag ska göra, eftersom det är en helt ny pulskurva jag är ute efter.

Frågan är då vad jag behöver för kondensator och för motstånd för att generera en 8000 rpm puls?

Någon som har bättre koll på sådana grejer än jag?

Permalänk
Medlem

Här finns samma krets tillsammans med formel för frekvensen http://www.eleccircuit.com/alternate-555-oscillator/.
Sen så borde 8000 rpm ha en frekvens på 8000/60 = 133 Hz (om man antar att fläkten ger en puls per varv).

Formeln för frekvensen är ju f=1/(1.4*R*C). Så om man tex väljer C till 100nF som är ett vanligt värde så blir R = 1/(1.4*133 *100n) = 53.7 kOhm.
56 kOhm är närmaste standardvärde.

Alltså: 100nF kondensator och 56 kOhm resistor.

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag tror.
Det är astable du ska göra. Vilka värden på C och R du ska ha kan nog variera med chippet du väljer. Hittade detta vid en snabb sökning på elfa (orkade inte läsa tråden du länkade till).
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/dp640019...

Enl. databladet ges f av:
f=1.49/((Ra+2Rb)*C)

Du vill ha f till 133 Hz.

Välj inte Ra+Rb för högt. Max 15MOhm om du driver med 15 V och lägre vid lägre spänningar. Vet ej vilken spänningsnivå det är på RPM signalen men 555 går att mata med 5V också.

Hoppas det hjälper

Visa signatur

NZXT H2, Intel Core i7 2600K, Zalman CNPS-9900 MAX, MSI P67A-C45,
Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB, Sapphire Radeon HD 6950,
Crucial m4 SSD 128GB, Samsung Spinpoint F3 1TB, Corsair HX 650W

Permalänk

Tack för två snabba och bra svar. Ska meckla runt lite och se om jag får det att funka.

Håller er uppdaterade!

Edit:
Fick inte timern att ge en stabil pult. Den höll sig på ca 6000 rpm och dippade sidan ned till 4100 eller upp till 6800. Switchen fortsatte larma. Kollade sedan igenom uppdateringar för Firmware och såg att i den senaste versionen till min 3.com 2920 Baseline så hade de "sänkt" rpm kravet för fläkten. Uppdaterade switchen och får nu bara en varning istället för ett fault.

Tusen tack för hjälpen i alla fall. Ett roligt projekt som jag ska försöka få till trots att jag inte har någon, för stunden, användning för!