MSI: "Gigabyte fejkar PCI Express 3.0"

Permalänk
Medlem

Inte för att jag bryr mig så extremt mycke MEN jag har alltid och kommer alltid hålla mig till ASUS, MSI, Zotac, FoxCon och XFX.

Hade ETT Gigabyte X58 Extreme ett tag när jag satt med LGA 1366 I7 920 men de va ENBART för att de hade nordbrygga som var redo för vattenkylning direkt från fabrik. Men så fort jag la ner de med Seriös vattenkylning så Blev de ett Asus P6T Deluxe istället och de va betydligt mycke trevligare och stabilare.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Det regnar fanboys här haha.. go ASUS go go

Men faktum är att ditt inlägg är det största ösregnet p g a "go ASUS go go"!! Alltid lika kul med inlägg som sätter fail på sig själv

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tack

Skrivet av 2012--BANG:

ni bannar min 141414 kompis som sörjer för att Stefan LIV har dött ni har verkligen inga känslor. Jag bryr mig inte om ni bannar mig nu för jag kommer ALDRIG besöka denna plats mer noll tolerans mot en som har sorg och en som dött.

Jag undrade vad den praktiska skillnaden var mellan PCI Express 2.0 och 3.0 och ditt inlägg besvarade alla mina frågor. Tack.

Om det här stämmer är det ju ganska kass av Gigabyte :/
Hoppas dock att det inte stämmer så att de som köpt moderkort i tron att de var 3.0 kompatibla inte får problem.
Tror inte något annat företag hade gjort något annolunda än MSI om de hade möjligheten att trycka dit en konkurrent.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Skrivet av felxi:

Troll, fanboy eller är det så enkelt att hissen inte går hela vägen upp?

Bara så att jag vet att jag har fattat rätt: Du blir sur på MSI för att de påpekar felaktig marknadsföring(?) hos en konkurrent? Jag tycker det är helt ok så länge man lägger fram vettiga bevis, vilket MSI nu har gjort...

Och förödmjuka konkurrensen? Snarare tvärt om, konkurrensen lär väl bli bättre/jämnare om alla får spela på samma villkor?

Men man behöver ju inte trycka upp det i fejset för det.

Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Det är ju ändå en viktig säljpunkt och hur framtidssäkert det är som gör att man vill ha det.

Eller ska vi argumentera om sata 6gbit vs 3gbit?

Men det är rejält korkat att sälja sitt gamla kort och köpa ett nytt bara för PCIe 3.0 (vilket någon tidigare pratade om att göra). Och PCIe 3.0 är onödigare än SATA 6gbit, när det första grafikkortet kommer som faktiskt kan utnyttja prestandan kommer Ivy Bridge vara gammal och slö.

Vi tar det igen: det finns inga framtidssäkra datordelar.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vesper_old:

Men man behöver ju inte trycka upp det i fejset för det.

Hahaha

MSI drar upp det till ytan, och säger "kolla här detta är inte ok"

Sen om man som du tolkar det som "trycka upp det i fejset" får ju stå för dig!!

Så du menar att dom skulle lägga ut sidenkuddar först.....och dra upp det lite så där försiktigt, det funkar inte så!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

inte konstigt att MSI pratar skit om Gigabyte dom är ju konkurenter ,själv kör jag med MSI nu men har haft både gigabyte och Intel,asrock mfl det ingen större skillnad på märkena så billigt som möjligt utan förmycket onödigt lull lull på är det bästa

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Den som vill diskutera Stefan Livs tragiska bortgång kan istället kika här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Haha! Trollinlägg eller identifierar du dig verkligen med ett moderkort?

Mer du som gömmer under bron.

Att man gillar färgschema gör nästan alla, annars kan man juh bara köpa biostar med sin 90tals design.

Permalänk
Medlem

Tycker visserligen det låter ganska vagt när man läser vad Gigabyte skriver. "ready for native Gen3". Låter lite som HD Ready i mina öron. Skulle säga att fake och fusk är starka uttryck, däremot verkar ju inte Gigabyte äkta Gen3-stöd på större delen av sina kort.

O andra sidan är detta inget nytt eller konstigt. Det är vanligt att produkter för helt nya standarder inte stämmer överens helt mot standarden. Räcker med att testa riktigt gamla SATA-kontrollers med moderna diskar för att förstå vad jag pratar om.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Men det är rejält korkat att sälja sitt gamla kort och köpa ett nytt bara för PCIe 3.0 (vilket någon tidigare pratade om att göra). Och PCIe 3.0 är onödigare än SATA 6gbit, när det första grafikkortet kommer som faktiskt kan utnyttja prestandan kommer Ivy Bridge vara gammal och slö.

Vi tar det igen: det finns inga framtidssäkra datordelar.

Nätagg, kylare, chassi och yes moderkort går under kategorin "framtidssäkert" om dom har stöd för nästa generations saker.

Permalänk
Medlem

Såklart det finns "framtidssäkra" datordelar, frågan är bara om vi talar om 100 år in i framtiden eller några timmar, för att vara lite barnslig...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nätagg, kylare, chassi och yes moderkort går under kategorin "framtidssäkert" om dom har stöd för nästa generations saker.

Vet inte om fetstilen håller med om det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vi släppa argumentet om hur viktigt PCI-E 3.0 är? Det hör ju inte ens till artikeln.

Det handlar ju om att de marknadsför 3.0 trots att de inte har det dvs. fuskar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lillem4n:

Direkt bekymrande om anklagelserna skulle stämma.

Jag håller med: direkt bekymmersamt om detta visar sig stämma.:/

Det kanske blir (för MSI eller Gigabyte) som Cornelis sjöng i en sång för någon av dessa herrar tillika bolag:

"Brott emot kapitalismen
Jag har gjort det och bekänt
Nu finns bara stål omkring mig och cement".

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är fult gjort att fula med faktan om moderkort speccen oavsett vilka tillverkare det är. Själv gillar jag varken msi eller gigabyte, har alltid kört Asus och kommer fortsätta med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleMeister:

kan detta få rättsliga följder?

Beror på, ser moderkorten ut som en ipad?

Skämt och sido, allt i denna bransch kan leda dit så varför inte detta.

Stavfel
Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

två grafikkort använder ju faktiskt varsin PCI-E slott. Dual GPU kort kanske men känns inte sannolikt. Funderade också på hårdiskar i RAID men bandbredden låg väll redan över 10GB/s och så många hårdiskar får man ju inte äns plats med ingen SSD kommer i närheten av de hastigheterna heller

Mja, men det är väl ändå som så att antalet lanes delas ut till antalet kort.
Inte helt osannolikt med SLI bygge , raid kort och ljudkort, som ska dela på kakan.
Men poängen var väl ändå att modermodemet skall vara framtidssäkert. Vem vet hur mycket bandbredd vi kommer att behöva om 2-3 år?

Personligen så hatar jag såna här kampanjer, så något MSI blir det inte för min del, då väntar jag hellre på att de andra kommer ikapp. (om man nu ska tro på att bara MSI har gen-3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrSvamp:

Mitt moderkort sitter i ett datorchassi. Vet inte längre vad det har för färg. Men det är säkert fult det med. men i soffan ligger en fin tjej, gills det nu när man tävlar?

OFT; Word på den. Kunde inte sagt det bättre själv

OT; Jag tycker att hela den här tråden känns meningslös då det finns typ fem vettiga inlägg resten är antingen "aldrig mer MSI bl.a. Bl.a. " eller "usch och fy skam gigabyte aja baja". Själv tycker jag att det är bra att konkurenter är på varandra, kommer bara gynna oss konsumenter i slutändan (behöver ju inte gå så långt som samsung-Apple tjafset).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mja, men det är väl ändå som så att antalet lanes delas ut till antalet kort.
Inte helt osannolikt med SLI bygge , raid kort och ljudkort, som ska dela på kakan.
Men poängen var väl ändå att modermodemet skall vara framtidssäkert. Vem vet hur mycket bandbredd vi kommer att behöva om 2-3 år?

Personligen så hatar jag såna här kampanjer, så något MSI blir det inte för min del, då väntar jag hellre på att de andra kommer ikapp. (om man nu ska tro på att bara MSI har gen-3)

Jodå. men man har oftast fler än 16 lanes då många extra SATA kontrollers använder dom också (dom som inte är integrerade i sydbryggan det vill säga). Min poäng från början var att prestandaförlusten i att använda PCI-E 1 borde vara mer eller mindre identiskt med PCI-E 2.0 x8 vilket nästan gör PCI-E 2.0 x16 överdimensionerad för dagens grafikkort.

Som sweckare tycker jag självklart om ny teknik så länge den inte är ny bara för att vara ny

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Problematick:

Har aldrig gillat Gigabytes produkter, snålt byggda och extremt fula.

TROLOLOL

Ett typiskt snyggt, om än gammalt, Gigabytekort!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

TROLOLOL

http://www.giga-byte.se/FileList/Image/motherboard_productima...

Ett typiskt snyggt, om än gammalt, Gigabytekort!

det är ju mitt moderkort jöö

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

MSI verkar ha missat grundläggande kunskap i marknadsföring. Man ska aldrig snacka skit om sina konkurrenter oavsett om man har rätt i sak, det slår bara tillbaka på en själv. Man ska överhuvudtaget inte nämna konkurrenterna vid namn utan istället bara framhäva sin egen produkts förträfflighet.

Men jag tycker jag känner igen detta sedan tidigare. Någon moderkortstillverkare som klagar på någon annan för att ha dåligt fungerande teknik. Undrar om det var något med strömsparfunkttioner som inte höll vad de lovade?

Permalänk
Avstängd

På mitt GA-P35-DS3, så saknades ena fästes saken för nordbryggskylflänsen.
Detta löstes dock utan problem med vilja, stjärnmejsel & en grov metallskruv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Det är fult gjort att fula med faktan om moderkort speccen oavsett vilka tillverkare det är. Själv gillar jag varken msi eller gigabyte, har alltid kört Asus och kommer fortsätta med det.

Hur kommer det sig att du tycker Asus är bättre? Bara nyfiken.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

MSI verkar ha missat grundläggande kunskap i marknadsföring. Man ska aldrig snacka skit om sina konkurrenter oavsett om man har rätt i sak, det slår bara tillbaka på en själv. Man ska överhuvudtaget inte nämna konkurrenterna vid namn utan istället bara framhäva sin egen produkts förträfflighet.

Men jag tycker jag känner igen detta sedan tidigare. Någon moderkortstillverkare som klagar på någon annan för att ha dåligt fungerande teknik. Undrar om det var något med strömsparfunkttioner som inte höll vad de lovade?

Låter som skitsnack tycker jag. Jag tycker som konsument att MSI gjorde rätt som avslöjade Gigashytes fula stil. Sen får boken om marknadsföring säga vad fan den vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men faktum är att ditt inlägg är det största ösregnet p g a "go ASUS go go"!! Alltid lika kul med inlägg som sätter fail på sig själv

Vissa känner igen ironi andra inte helt tydligen. Smileys till trots

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Hahaha, ja vad ska man säga? Känns som att ungdomen (en del) bara tappar intelligens hela tiden..

Enligt Inet har Gigabyte mindre garantiärenden än Asus som anses hålla bra kvalitet, dock inga stora skillnader men ändå. Den infon fick då jag I alla fall samt att dom rekommenderade Gigabyte före något annat märken, är Inet skit också då el?

Lägg ner trollandet ni som känner er skyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Hur kommer det sig att du tycker Asus är bättre? Bara nyfiken.:)^^

Egen erfarenhet, aldrig haft problem med mina moderkort. Kör man tillräckligt länge med ett märke och inget annat är super-nöjd så blir man lite insnöad. Får tunnel seénde, kollar bara efter Asus produkter när det ska köpas nytt.

Jag säger inte att Asus nödvändigtvis behöver vara bättre än något annat, menar bara att jag gillar dem mest.

Permalänk

alla som säger att msi ska hålla käften.....
vem fan ska då påpeka att att gb kör med falsk marknadsföring vilket är ett lagbrott på vissa ställen.

säger på inget sätt att det är sant.
för mycket fanboisande här...
om det är sant så räknar jag med en shitstorm i minst samma storlek som msi har haft dragande efter sig....
och som nämnts tidigare så spelar inte pci-ex 3.0 användbarhet ett skvat här..

Visa signatur

I am the Leech King!