Permalänk
Medlem

Theremin

Tjo.

Kollade på ett avsnitt av Big Bang Theory och såg nånting jag aldrig sett förut, en Theremin.

Kan säga att jag blev riktigt nyfiken och började kolla runt på vad detta är för något. Det visar sig vara ett jäkla coolt instrument som man spelar utan att röra den, mha oscillatorer inbyggda i instrumentet.

Har någon sett detta instrumentet nånstans? Jag har stor lust att köpa en, men de verkar vara väldigt dyra (ca 4000 på Thomann).

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Rekordmedlem

Och 4000 skulle vara dyrt för ett instrument Då får du bygga en själv http://www.thereminworld.com/schematics.asp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nja, dyrt är det alltid om man inte har pengar
Har lite funderingar på om man kan hitta en schysst byggsats faktiskt, vore skoj om det gick att knåpa ihop en. Det vore ett schysst vinterprojekt

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

4000kr för ett instrument är billigt, kan jag säga dig. Vet inte exakt vad min polares trombon kostade, men det var väldigt mycket mer än 4000kr. Och hans far har en sousafon som också ska vara ganska dyra.

Men visst, theremin är ett ballt instrument. Finns väl byggsatser så bara att knåpa ihop om man är intresserad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett gammalt schema som verkar vara från originalritningen eller nåt. Har bara rätt dålig koll på elektronik prylar i dagens läge, kondensatorer, motstånd osv. Går såklart att ta reda på vad allt betyder, men jag kanske sätter mig in i det nån dag om jag har tid.

Måste nog öva på lödning också, har inte sysslat med det på ganska många år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Jag har hittat ett gammalt schema som verkar vara från originalritningen eller nåt. Har bara rätt dålig koll på elektronik prylar i dagens läge, kondensatorer, motstånd osv. Går såklart att ta reda på vad allt betyder, men jag kanske sätter mig in i det nån dag om jag har tid.

Måste nog öva på lödning också, har inte sysslat med det på ganska många år

jag köpte denna från thomann http://www.thomann.de/se/moog_etherwave_theremin_kit.htm gick smidigt med frakt och så den är inte ihopsat utan man får sätta ihop delarna själv kretskortet var byggt redan så egentligen var det bara "frontpanelen" som man behövde löda. är ju några rattar och så. men det var väldigt enkelt har inte spelat på min på ett tag så om du vill skulle du kunna få köpa min kanske. har helt enkelt inte tid att lära mig =/ va bara i slutet av nian då jag hade det som musikprojekt som jag kunde spela. men jag har sytt en egen väska i jeans som du får med lite skydd om du ska ta den till och från spelningar priset kan vi diskutera om du är intresserad

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Såg Jean-Michel Jarre på Scandinavium någon gång i början av 90-talet.. kan ha varit -92 eller -93 kanske? Hur som helst spelade han på (eller heter det "runt"?) en Theremin, han var inte så bra på det men det var rätt fräsigt ändå. Jäkla 50-talsskräckfilmskänsla i det där instrumentet