Magma Expressbox ger extra PCI Express över Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Magma Expressbox ger extra PCI Express över Thunderbolt

Företaget Magma satsar på att erbjuda externa PCI Express-platser för grafikkort, ljudkort och annan extrautrustning. Kommunikationen sker via gränssnittet Thunderbolt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt smart! Inget revolutionerande kanske men jag gillart

Permalänk
Medlem

Denna vill vi ha en recension av tack

Permalänk
Medlem

Man kan alltså trycka in ett 6950 i mac laptopar nu?... Lär ju vara krångligt, men ändå hyffsat häftigt.

Permalänk

Det här har man väntat på! Väldigt häftigt, hoppas att den kommer ut till marknaden också. Dessutom så behöver Thunderbolt komma ut lite mer i marknaden.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Känns som latencies borde bli ett problem. Tycker om idén men ställer mig högst tveksam.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Inte illa...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Crossfire? :3

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Höll inte AMD på med ett gränssnitt för att köra grafikkort externt för ett par år sedan? Hade varit kul om det blivit något.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Crossfire? :3

På 200w visst

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Hade varit underbart att kunna använda gamla grafikkort till macbook pro (13") då grafiken flaskar lite på den fronten. Men även ett schysst ljudkort att koppla ljudanläggningen till.

Likelikelike

Permalänk

Hur funkar det ? trodde att hårdvara måste vara "godkänd" för att funka med apple produkter.

Permalänk
Medlem

Hur blir det med drivisar om apparaten är tänkt att användas till mac?
Och Apple brukar ju inte gilla att man försöker kringgå deras slutna system..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Hur funkar det ? trodde att hårdvara måste vara "godkänd" för att funka med apple produkter.

du får köpa apple grafikkort (AMD/nVidia) med ett jättestort apple klistermärke. självklart bara modellerna med klisterlappen som funkar nja men det lär bli intressant. vart ligger drivrutinerna? tror ni prylen kör linux i sigsjälv och sen bara pratar ren grafik med datorn?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Härligt om det i princip går att stoppa i vilket kort som helst! Kanske blir lättare att kyla då kortet är ur burken.
Plus att man kan ställa grafikkortet en bit längre bort så att den stör mindre.

Undrar om man kan byta ut nätagget till något kraftfullare och tystare?

Permalänk
Medlem

ViDock 4 Plus ska komma med Thunderbolt, tänk en kombinerad av ViDock med Mac Mini.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

detta KAN komma och ändra hela marknaden för bärbara datoerer!!! tänk er att inte behöva bry sig om vad för grafikkort man har i bärbara utan när man väl ska spela så petar man bara in ett externt grafikkort.. dvs man slipper lägga ner 12 000kr på en bärbar speldator man kan vara nöjd med en för 6000kr med intel grafik istället

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Man kan alltså trycka in ett 6950 i mac laptopar nu?... Lär ju vara krångligt, men ändå hyffsat häftigt.

Nej, men externt frågan om drivrutiner kvarstår dock. Apple har ju en vana att låsa ut sådan som inte stöds enligt de ursprungliga specifikationerna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anosh:

Kanske blir lättare att kyla då kortet är ur burken.

De har byggt en vit brödrost för elektronik, så nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asheileon:

Eh, hur menar du? Du får det att låta som att det är otillåtet att skapa hårdvara till Mac, vilket det självklart inte är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Eh, hur menar du? Du får det att låta som att det är otillåtet att skapa hårdvara till Mac, vilket det självklart inte är.

Det jag menar är att du inte bara kan köpa ett MSI GTX 570 (som exempel) och stoppa in i din mac, jag bara undrade hur det funkar dvs om man nu ska köpa denna först och sen dem överpriserade instickskorten som funkar till mac eller om denna kringgår detta på nåt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

De har byggt en vit brödrost för elektronik, så nej.

Jag tänkte mer framåt då det kommer finnas flera brödrostar att välja bland

Permalänk
Medlem

Så här lär det ju bli för gamingdatorer i framtiden, man köper en dyr laptop och sen en dyr brödrost som man kan stoppa in ett eller två grafikkort i.

Visa signatur

.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asheileon:

Det jag menar är att du inte bara kan köpa ett MSI GTX 570 (som exempel) och stoppa in i din mac, jag bara undrade hur det funkar dvs om man nu ska köpa denna först och sen dem överpriserade instickskorten som funkar till mac eller om denna kringgår detta på nåt sätt

Är inte det främst ett problem med drivrutiner egentligen? Jag har inte full koll på instickskort till Mac (eftersom jag har en laptop ).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Gillar allas kommentarer som innehåller ordet "brödrost"!

Smart idé iaf.
När kommer TB/LP till PC då?
orkade inte läsa artikeln... :$

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ja, hoppas man kan byta ut nätagget och installera fler addons! Så man rymmer både ljudkort, grafikkort, ram och CPU det vore jättebra så kan jag gamea på min mac

Permalänk
Medlem

Försvinner inte lite idén med bärbart dock om man ska släpa på brödrosten? Har man bara datorn hemma kan man ju lika gärna köpa en stationär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnLoco:

Ja, hoppas man kan byta ut nätagget och installera fler addons! Så man rymmer både ljudkort, grafikkort, ram och CPU det vore jättebra så kan jag gamea på min mac

Så du har din Apple laptop, köper brödrosten, byter ut nätagget i den (om det nu ens går), köper till en mängd utrustning, startar Macen, bootar i Windows och spelar? Kanske kan lägga till en slogan, Apple - Easy Gaming till och med?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asheileon:

Det jag menar är att du inte bara kan köpa ett MSI GTX 570 (som exempel) och stoppa in i din mac, jag bara undrade hur det funkar dvs om man nu ska köpa denna först och sen dem överpriserade instickskorten som funkar till mac

Grejen är typ den att PCar använder video bios för att konfigurera grafikkortet i VGA-läge när datorn startar. Eftersom Mac inte använder BIOS-systemet (utan en variant av UEFI svjv) så kan inte datorn hitta/använda grafikkortet. Du behöver därför ett grafikkort med en PROM laddad med Mac-kompatibel programkod, och eftersom Mac-marknaden är så liten (det är ju bara Mac Pro som har vanliga kortplatser öht), så tar tillverkarna ut högre priser för nöjet.

Marknadsekonomi är bra, men inte alltid.

Permalänk
Medlem

Det framgår ingenstans att tanken är att den ska användas för grafikkort?! Jag funderar också hur det ska lösa sig med drivrutiner? Det skulle vara om det medföljer en mjukvara som emulerar om alla anslutningarna till thunderbolt porten, som används i boxen. så att datorn tror att dessa är anlutna direkt med pci-e... typ. Vet inte hur bra detta skulle funka... latenser osv? Dock vore det schysst om man skulle kunna köra interna ljudkort på exempelvis iMac.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...