(logik) vad menar de med x i denna sanningstabell?

Permalänk
Medlem

(logik) vad menar de med x i denna sanningstabell?

Pillar på en Binär till BCD konverterare i minecraft. Hittade Binary to BCD Converter som förklarar konverteringen. Kan utan problem få ihop logik som uppfyller det men vad fan menar de med X?

jag menar det kan vara 0 eller 1 vad är x? blandat? inget hade ju varit 0? är mycket frustrerad över detta. Kan någon hjälpa?

truth table-t är på sidan 2

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det betyder odeffinierat. Ofta handlar det då om att för de insignalerna så finns det inget meningsfullt utvärde.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem

Alla tal som är >9 har X; BCD klarar väl bara av 0 till 9?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer som ni säger.

grejen är att med kretsen som sen visas så finns det inget som hindrar värden som är ja "otilåtna" :/

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Den kretsen som visas är för "add 3"-delen av algoritmen. De delar som har X i högerledet kommer aldrig uppstå i algoritmen. Det högsta nummer du kan ha när du ska addera 3 är 1001, vilket också är det sista med definierade värden i tabellen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Den kretsen som visas är för "add 3"-delen av algoritmen. De delar som har X i högerledet kommer aldrig uppstå i algoritmen. Det högsta nummer du kan ha när du ska addera 3 är 1001, vilket också är det sista med definierade värden i tabellen.

tack så jättemycket. tänkte ett åttonde input istället för 0-an.

iö decimalt är en fruktansvärd plåga och är inte direkt ra till något.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kogster:

tack så jättemycket. tänkte ett åttonde input istället för 0-an.

iö decimalt är en fruktansvärd plåga och är inte direkt ra till något.

Lite synd att vi inte har 16 fingrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite synd att vi inte har 16 fingrar.

AMEN!

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄