Microsoft ger snabbare boot med Windows 8

Permalänk
Medlem

Windows 8 + UEFI + SSD = snabbstar eXtreme ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimondeVos:

Äntligen

Ja efter 10 år så var det väl dags för MS att ordna detta som andra OS har haft i decennier.:)

Skrivet av xXMickeXx:

Blir intressant att se om det verkligen blir snabbare.

Precis: vi får väl se hur det ser ut när man sitter vid OS:et hands on. För som alla vet: ett nyinstallerat OS startar alltid upp lite snabbare, men efter ett tag - i MS världen - så är det segare än segast.:P

Skrivet av PierreB:

Låter nice kanske jag låter datorn vila ibland...

Skickades från m.sweclockers.com

Ha ha...:) Tänkte på precis samma sak.:D (Det högst motvilligt som man stängde av Windows just för att man visste att det tog sådan tid för det att starta upp igen.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

det där gick undan! shit nice! kul att man har msdn också så att man kan slanga ner en version så fort de kommer ska bli kul!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Känns ganska meningslöst och slänga in Windows i viloläge men inte programmen. Stänger jag av datorn ska den börja på ny kula. Normalt sett kör jag viloläget eller strömsparläget. Körde min dator i ett halvår (av/på varje dag minst en gång) utan att starta om innan jag gjorde det i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

(Tycker win7 startar väldigt snabbt ur viloläget, och drar i princip ingen ström alls.. fick jag själv erfara när jag drog ur kontakten för datorn och stoppade i den igen efter ca 5 sekunder och datorn var fortfarande i viloläge:P)

Jag är osäker på om du menar viloläge (ingen ström) eller strömsparläge (kräver lite ström till minne) men du kan alltid slå på hybridströmsparläge så kan du alltid rycka ut strömsladden under vänteläge, och få viloläge istället.

Skrivet av Michelangelo:

men... detta klippet är ju KLIPPT?? eller?? det hackar till vid sekund 35!?

Fast det är ju efter upstarten, hon är ju trots allt programmerare och inte skådespelare så att dom måste klippa om en replik ska väll gå ann?

Skrivet av bud_bundy:

Nästa steg är att öka andelen gånger som datorn går att starta från viloläget utan behöva starta om hela datorn och förlora sitt arbete som man ej sparade innan... -Jag har haft problem med viloläget på många datorer.

Får man fråga hur ofta du har problem med detta? pratar vi dagar, veckor, månader?

Permalänk

Har ju funkat utmärkt på Mac sen mor fick Nils... Kul att MS hakar på "trenden"

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Håller med om mycket, måste dock säga att iaf på detta forum men även rent allmänt så är nog hata apple "fanclubben" större och hörs mer, känns nästan som det blivit inne att säga att man hatar Apple..

Jag har ingen Apple produkt själv, men jag förstår att man inte kan mäta hur bra en produkt är eller hur mycket en användare uppskattar den enbart sett på prestanda..

jag känner nog mer att det anses vara fjollmångon / sturaplans bratts som har MAC och 1337 nördar / geeks kör PC..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

jag känner nog mer att det anses vara fjollmångon / sturaplans bratts som har MAC och 1337 nördar / geeks kör PC..

Genom åren har jag kommit fram till att en som skriver Mac ”MAC” oftast inte vet vad han/hon pratar om.
Verkar stämma väl in även i detta fall.

”Ohhh, jag är en Windowz Gamer och har byggt ihop min dator själv, därför är jag 1337!”

Nä, verkligheten är mer nyanserad än så.
Att påstå att de som kör PC generellt är mer datorinsatta än Mac-användaren är ett påstående taget ur luften.

Edit:

Du hade ju faktiskt en smiley med i inlägget, så jag antar att det var skrivet med glimten i ögat.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ja efter 10 år så var det väl dags för MS att ordna detta som andra OS har haft i decennier.:)

Vad är som alla andra har haft i flera decennier?

Skrivet av MacEnkronan:

Precis: vi får väl se hur det ser ut när man sitter vid OS:et hands on. För som alla vet: ett nyinstallerat OS startar alltid upp lite snabbare, men efter ett tag - i MS världen - så är det segare än segast.:P

Stämde inte vid min uppgradering till Lion, tog ungefär 30min innan datorn var brukbar eftersom Spotlight skulle indexera allt och använda 80% av cpu'n.
Och jag är inte den enda.

Skrivet av MacEnkronan:

Ha ha...:) Tänkte på precis samma sak.:D (Det högst motvilligt som man stängde av Windows just för att man visste att det tog sådan tid för det att starta upp igen.:D

Strömsparläge? stänger stortsett aldrig av mina datorer, oavsett operativsystem.
Det har med "SBS" att göra inget annat =).

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk

Är väl fint att den startar upp snabbt, men återgår allt till läget som man var i när strömmen ”tog slut” eller kommer man tillbaks in i ett Windows där programmen/dokumenten man hade igång är avstängda?

Om den kommer ihåg var man slutade så är det ju grymt annars missas en stor del av poängen.

Själv stänger jag nästan aldrig av datorerna jag använder, utan kör med viloläge, men det läggs också i vila ofta.

Är alldeles för mycket jobb att köra igång allt man hade uppe igen efter en ”kallstart”.

Vet att ni säkert inte bryr er, men i Mac OS X Lion försöker Apple råda bot på det då en hel del program ”kommer ihåg” vad man hade uppe (dokument, flikar i webbläsaren osv.) fastän man startat om/stänger av.

Skrivet av Madsoul:

Stämde inte vid min uppgradering till Lion, tog ungefär 30min innan datorn var brukbar eftersom Spotlight skulle indexera allt och använda 80% av cpu'n.
Och jag är inte den enda.

Det där är väl inte jämförbart med att operativsystemet blir generellt segare med tiden?
Så är det med min Windows 7 installation också. Märkbart mer tuggande i operativet nu än i början. Så är det lite i Mac OS X också, men inte alls lika påtagligt.
Jag kör på samma installation nu som jag hade 2007 när 10.5 kom ut. Den har klonats över till två datorer sen dess och uppdaterats från 10.5 till 10.6 och nu till 10.7.

Edit:
Tänkte lägga till något negativt om Mac OS X bara för att väga upp lite.
Känns som många program käkar omoteiverat mycket RAM. Min uppfattning är att Windows är bättre på den punkten.

Här ett test där man jämför hur mycket minne webbläsarna käkar i respektive OS: http://www.tomshardware.com/reviews/web-browser-performance-s...

För en flik tycker jag det ser orimligt mycket även för Mac OS X, men det ligger något i det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av petabyte.se:

Får man fråga hur ofta du har problem med detta? pratar vi dagar, veckor, månader?

Typ varje längre avstängning på vissa datorer när vissa applikationer körs, vilket innebär att jag har avaktiverat dritten. T.ex. ett filmredigeringsprogram där datorn arbetar för fullt, men jag inte har rört datorn på en timma eller så, så kan windows gå ner i viloläge. Vilket datorn inte sedan kan starta ur.

Angående os så tycker jag inte windows är så bra, men så länge inget annat os har ett vettigt programutbud för sånt som jag håller på med (datorteknik, el, automationsteknik m.m), så får jag hålla mig till windows så jag slipper virtualisera mer än vad jag redan gör.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Känns som att det är samma sak med varje ny Windows release, att de har gjort uppstartstiden superkort, det var ju samma sak när W7 släpptes? Och när Vista släpptes, och när...
Men uppstartstiden är kort redan, varför behöver det blir snabbare.
Jag använder dock aldrig viloläge.

Permalänk
Medlem

satan vad fort det gick

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Madsoul:

Vad är som alla andra har haft i flera decennier?

Linux m.f.:)

Skrivet av Madsoul:

Stämde inte vid min uppgradering till Lion, tog ungefär 30min innan datorn var brukbar eftersom Spotlight skulle indexera allt och använda 80% av cpu'n. Och jag är inte den enda.

Det är allmänt känt att Lion är kräver mer kraft.:)^^

Skrivet av Madsoul:

Strömsparläge? stänger stortsett aldrig av mina datorer, oavsett operativsystem.
Det har med "SBS" att göra inget annat

Okej.:) Själv stängde jag aldrig av MS OS (men än att jag gjorde en omstart i slutet av veckan:P) för att det tog sådan tid att logga in.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Edit: Du hade ju faktiskt en smiley med i inlägget, så jag antar att det var skrivet med glimten i ögat.

ah faktiskt så vare så

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

nice läsning, det här...

det som jag vann på snabbhet vid köpet av en ssd, när det gäller boot, försvann när jag köpte en steelseries xai mus...då den har en bugg med vissa mobos, som gör att booten dröjer för mig med ca 15 sek eller så...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Oj vad de har tweakat UEFI på HP 8460p datorn..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Linux m.f.:)

Det är allmänt känt att Lion är kräver mer kraft.:)^^

Okej.:) Själv stängde jag aldrig av MS OS (men än att jag gjorde en omstart i slutet av veckan:P) för att det tog sådan tid att logga in.:P

Dags att ta en tripp till verkligheten kanske?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Ganska mycket mygel att Microsoft i figurerna/bilderna jämför kallstart med viloläge när de vill visa hur mycket snabbare Win 8 startar. Ska det vara rätt så borde de jämföra viloläget på båda Windows versionerna och göra samma jämförelse med kallstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Linux m.f.:)

Det är allmänt känt att Lion är kräver mer kraft.:)^^

Okej.:) Själv stängde jag aldrig av MS OS (men än att jag gjorde en omstart i slutet av veckan:P) för att det tog sådan tid att logga in.:P

Skrivet av anton_mjor:

Dags att ta en tripp till verkligheten kanske?

Hehe sant..

Visa signatur

Life is short, make the best of it

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alls vad som är så speciellt med det här. Visst går det fort, men det gör det även när man startar Windows 7 ur hybridströmsparläge. Det jag tycker är extra skoj är att de inte tog med någon kolumn med "fast startup" under Windows 7, som att det aldrig hade existerat.

Om nu fallet skulle vara så att hybridläget i Windows 8 är 1-2 sekunder snabbare tycker jag ändå att det knappast spelar någon roll. Det gör ju antagligen inte operativsystemet snabbare i övrigt. Det enda fördelaktiga är väl för dem som ständigt är på resa och behöver de där väldigt få sekunderna extra i batteritid.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen att Suspend-to-Disk presenteras som en ny funktion.
Roligt om de kan få det att fungera perfekt på alla kombinationer av hårdvara/mjukvara också.
Testade det lite granna med Linux för ett par år sedan men det var ju nästan alltid något kort (ljud, grafik eller annat) eller drivrutin som vägrade vara med.

Nämnas bör väl att Sun's datorer hade fungerande Suspend-to-disk för 10-15 år sedan men det gjorde ju knappast att alla dator-användare bytte till SunOS.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest om man kan få bort dom där stora klossarna som syns när den var bootad, vill absolut inte se dom en endaste gång, Windows 8 verkar bli det fulaste OS sen Windows 1.0

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag undrar mest om man kan få bort dom där stora klossarna som syns när den var bootad, vill absolut inte se dom en endaste gång, Windows 8 verkar bli det fulaste OS sen Windows 1.0

Dom går att få bort, vid första start av windows får du välja mellan block eller classic-läge, blockläget är mest ämnat för touchscreens men går att köra på vilken dator som helst.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jag undrar mest om man kan få bort dom där stora klossarna som syns när den var bootad, vill absolut inte se dom en endaste gång, Windows 8 verkar bli det fulaste OS sen Windows 1.0

Du kanske inte har läst eller kollat på någon video om Windows 8, men det interface du nämner kommer vara som en app ovanpå det vanliga Win7 utseendet, mest för att komma in på marknaden för tablets. Sen går det givetvis att återfå det utseende som finns i Windows 7 om man föredrar det och det tror jag att många gör.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphr:

Dom går att få bort, vid första start av windows får du välja mellan block eller classic-läge, blockläget är mest ämnat för touchscreens men går att köra på vilken dator som helst.

Ahhhhhh skönt, till tablets är det nog ok, men inte på vanlig dator

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sphr:

Dom går att få bort, vid första start av windows får du välja mellan block eller classic-läge, blockläget är mest ämnat för touchscreens men går att köra på vilken dator som helst.

Fel, var har du fått det ifrån?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Varför allt detta prat om vänteläge och annat......

Vad är problemet ? Jag anser att detta är mest riktat mot laptops..... Och när du är ute någonstans, kanske skolan eller något, så kanske du vill stänga av datorn, för att det drar ström att sätta den i vänteläge (om jag sa fel, så menar jag det läget där alla "fönster" på skärmen är fortfarande uppe när du startar upp den igen, fast det drar ström). Då är det väldigt nice om den sedan startar väldigt snabbt..... Vänteläge, drar mer energi än man tror.....

Så vad är allt detta om ? Det är väll bara bra att den startar snabbare...... Med en stationär dator, kanske man inte bryr sig så mycket, men vissa kanske vill dra ner på elräkningen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ja efter 10 år så var det väl dags för MS att ordna detta som andra OS har haft i decennier.:)

Precis: vi får väl se hur det ser ut när man sitter vid OS:et hands on. För som alla vet: ett nyinstallerat OS startar alltid upp lite snabbare, men efter ett tag - i MS världen - så är det segare än segast.:P

Ha ha...:) Tänkte på precis samma sak.:D (Det högst motvilligt som man stängde av Windows just för att man visste att det tog sådan tid för det att starta upp igen.:D

Men nu pratar vi väl lite skit ändå?
Det kanske var sant med XP, men med 7 har i alla fall inte mina (otroligt oprofessionella) tester av startuptid visat någon större skillnad om man jämför nyformaterat/efter ett halvår.

På tal om boot-tider i Windows är Soluto ett väldigt bra program, mycket trevligare än msconfig.

Visa signatur

Mitt grafikkort är större än ditt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man kan köra Metro utan vanliga OS i bakgrunden så undrar jag om det bootas samtidigt eller inte i videon.