SiSoftware läcker testresultat: AMD Bulldozer mot Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt.
Djungeltrumman trummar rykten som vanligt.
När Emil & Jonas presenterar sitt eget test av BD, Då blir ryktena fakta.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av RavenCorp:

Även om Bulldozer inte spöar SB så kanske det blir mer prestanda per krona med Bulldozer ändå? OM dem blir billigare pga detta.
Eller har jag fel? xD

Jag tror dessvärre att du har fel. Med tanke på den stora ytan som bulldozer-enheterna tar upp kommer tillverkningskostnaderna bli bra höga, och om nu AMD väljer att sälja dem med mindre vinst kommer de aldrig komma ikapp med utvecklingen. Det enda de kan göra är att försöka krympa till typ 22nm så att kostnaderna minskar. Dessutom kostar ny arkitektur alltid mer i början då man gärna vill ha en avkastning på allt arbete

Det här känns väldigt oroväckande. Om AMD skulle försvinna från CPU-marknaden skulle även all konkurrens mot Intel försvinna, och de kan då utveckla långsammare, ta ut högre priser, och i slutändan ge en sämre produkt och komma undan med det =/

Sucks 2 b AMD

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Ifall detta stämmer e det riktigt illa för amd men det vore ju kul ifall dom var lite mer lika och amd hård pressar sina processorer ch tvingar intel att gå ner i pris det skulle vara bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Varför postar SweC denna om INFOn inte är bekräftat? Sen vem bryr sig om den är lite sämre i syntetiska testerna? i spel kommer inte märka något ändå förutom alla snorungar som skriker min SB rig har 1FPS mer än din AMD

Om vi nödvändigtvis måste tänka oss en värld där just spel motiverar val av processor så kan man ju lägga till att strategispel och MMOs generellt brukar föredra CPU en hel del. 25-manna raids i world of warcraft, t.ex. Vill man ha 60fps i sådana på deras ultra-inställningar så är det en bra CPU som gäller.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elgot:

Förvisso, men även om all pr är god pr kan man undra om falsk statistik verkligen är lämpligt för ett företag som lever på att leverera (förhoppningsvis korrekt) statistik...

Som Futuremark och dess PCMark?
http://arstechnica.com/hardware/reviews/2008/07/atom-nano-rev...
Det är den sista grafen på sidan som är den riktigt intressanta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Skrivet av E-dwarf:

För Swec tycker om att trolla AMD-fanboys?

http://honkiie.se/wp-content/uploads/trollface.jpg

Hade jag vart AMD fan-boy så kanske Sitter med Main dator med INTEL och Lan burk med AMD.

Tycker fortfarande man ska ta detta med en grävskopa salt och att även SweC ska informera om det då man egentligen inte vet vad som stämmer och inte stämmer. sen tror ju inte jag att AMD kommer att komma ifatt SB (Köpte en SB I3a till min lille bror och det var en snabb sa) men i spel kommer nog inte någon märka någon som helst skillnad

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Detta var väntat, kanske med lite tur så kan AMD kanske matcha dagens Sandy Bridge om 2 år

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Detta var väntat, kanske med lite tur så kan AMD kanske matcha dagens Sandy Bridge om 2 år

Med lite tur inser intel fanboys om två år hur de gjort sig till åtlöje för att "försvara" sitt köp. Vänta på en ordentlig recension som inte "råkat" läcka ut och som har trovärdigt stöd.

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Medlem

Men visst var det per klockcykel? Vad kör intels i och vad kör amd i?

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Jag tror dessvärre att du har fel. Med tanke på den stora ytan som bulldozer-enheterna tar upp kommer tillverkningskostnaderna bli bra höga, och om nu AMD väljer att sälja dem med mindre vinst kommer de aldrig komma ikapp med utvecklingen. Det enda de kan göra är att försöka krympa till typ 22nm så att kostnaderna minskar. Dessutom kostar ny arkitektur alltid mer i början då man gärna vill ha en avkastning på allt arbete

Det här känns väldigt oroväckande. Om AMD skulle försvinna från CPU-marknaden skulle även all konkurrens mot Intel försvinna, och de kan då utveckla långsammare, ta ut högre priser, och i slutändan ge en sämre produkt och komma undan med det =/

Sucks 2 b AMD

Tror att du har fel.

Om AMD släpper en strömtörstigare, sämre och dessutom kraftigt försenad produkt till ett högre pris än konkurrenterna så har det slagit rätt bra slint hos ledningen.

Vågar nästa påstå att det är troligare att de kommer skicka med en plastanka istället för processor i varje låda, än att de kommer vara dyrare per prestanda än intel.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Nu tycker jag ännu mer synd om dem som väntat på Bulldozer.. :/

Tack
men seriöst,hade iaf förväntat mig _lite_ mer :@
ångrar till 100% att jag väntat på bulldozer :S

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer fan va synd men även pinsamt för AMD. Om dessa siffror stämmer hoppar jag över Bulldozer och kommer att köpa Intels kommande processorer med Tri-gate.

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

Tack

Vänta på spel tester ist så att du ser vad den går för ist detta tester som inte visar något om vad den går för i vardaglig användning, men vist SB är en grymmt bra CPU som är svår att klå

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

Måste ju vara fel, 2600k är ju ibland tom sämre än 1100t i multitasking, som bäst är den ju sådär 21% snabbare.

Och bulldozer kan ju omöjligen vara sämre än phenom 2..

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av InZ-Audio:

Vänta på spel tester ist så att du ser vad den går för ist detta tester som inte visar något om vad den går för i vardaglig användning, men vist SB är en grymmt bra CPU som är svår att klå

kommer vara mkt billigare än bulldozern också

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att amd säger att man måste vänta på lanseringen är väl inte särskilt konstigt, men sisoftware känns väl lite för seriösa för att publicera ett påhittat test?

Är det seriöst och "läcka"? Vad skulle de vinna på det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Är det seriöst och "läcka"? Vad skulle de vinna på det?

Inte mycket (förmodligen bryter de nda:er och liknande), men så var de ju tydligen också snabba med att ta ned testet. Kanske rör det sig som sagt helt enkelt om ett fall av "slinta på tangenterna"?

Permalänk
Medlem

Syntetiska tester i all ära, men jag väntar på ett riktigt test hos Sweclockers istället. Inte för att jag har bråttom att uppgradera min i5-750

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd

Är iofs inte så förvånad över att SweC redaktionen läcker sån här info då dom alla är Intel fanbois som mer än gärna drar AMD i smutsen.

Är ni så desperata efter testexemplar av SB-E?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om siffrorna är i närheten av detta som publicerades så borde de ändra namnet från Bulldozer till SAAB

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Tycker det finns saker som inte hänger ihop.

Bild 4, BD har 36 % lägre frekvens på minnescontrollern, men bara 13% lägre minnesbandbredd, "BD controllern verkar vara effektivare"...
Bild 6, BD har 73% högre latenser, "detta behöver optimeras".
Kan man mäta latenser utan att minnescontrollern är inblandad?
Kan man mäta minnesbandbredd utan att latenserna inverkar?

Går detta ihop logiskt?

Möjligen förstår jag inte alls hur detta fungerar...

Fo3

Jag antar att SweC har belägg för att detta verkligen kommer från SiSoftware.
Tycker själv att engelskan i bilderna ibland suckar lite.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Är iofs inte så förvånad över att SweC redaktionen läcker sån här info då dom alla är Intel fanbois som mer än gärna drar AMD i smutsen.

Är ni så desperata efter testexemplar av SB-E?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Jag tror det här är konspiration och fiffel från Intels sida, för att lura oss konsumenter att uppgradera maskinerna redan nu - och då välja sandy bridge istället för att vänta på Bulldozer.

Jag skulle påstå att SiSoftware har fått betalt för publicera det här resultaten...

Jag anar också ugglor i mossen, skulle kunna vara något sånt faktiskt

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

"Mitt favoritmärke får kritik, det måste vara påhittat eller en konspirationsteori"

Insert Intel, AMD, Nvidia etc istället för favoritmärke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Jag drar sammanfattningen att testet inte är fake.

verkar vara riktigt.

Dock är inte Bulldozer 2.8Ghz riktigt rätt att ställas mot i7 2600K nerclockad eller ej.
De billigare i5/ i7 har ju inte HT som den har.
Så FPU prestandan på de i5/i7 denna Bulldozer ställer sig mot är inte så hög som testet vill få oss att tro. Bulldozer har troligen bättre FPU prestanda än dem.

Tror att du kommit till ett riktigt antagande.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

De billigare i5/ i7 har ju inte HT som den har.

Jag må vara en besserwisser, men enbart i lärande syfte: Alla(nuvarande) i7 har HT. Det är en av sakerna som utmärker dem från i3/i5.

Skrivet av dlq84:

Men visst var det per klockcykel? Vad kör intels i och vad kör amd i?

Intels kördes i 3 GHz och AMDs i 2,8GHz. Det förändrar dock inte prestandan per klockcykel.

Skrivet av XxX watercooling:

Tack

Det blir nog bättre vid release. Som jag sa tidigare i tråden så rör det sig nog om ett pre-production exemplar, och det saknas nog ordentliga drivrutiner och BIOS/UEFI etc.

(Titta, en Intel-fanboy med ett hjärta! De finns på riktigt! Om alla AMD-fanboys tittar noga i tråden så hittar ni flera )

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Inte mycket (förmodligen bryter de nda:er och liknande), men så var de ju tydligen också snabba med att ta ned testet. Kanske rör det sig som sagt helt enkelt om ett fall av "slinta på tangenterna"?

Fast förstår inte varför de skulle ens posta det i början. Det är förstående att ett testexemplar nästan alldrig återspeglar prestandan på något. Den kan antingen visa lägre eller högre siffror. AMD kanske skulle lansera den under ett annat namn etc mycket att blanda där.

En bra sida som Anandtech nämner bara göra en review av en retail produkt som Vi kommer köpa i affären och inget annat. Ett bra exempel är Samsung 226BW skärmarna där review sites fick deras bästa panel och prisade den i reviews. Men lite efter launch så började de skäppa med mycket värre skärmar och Samsung förklarade att de inte hann producera sina paneler. Kort därefter tog de bort funktionen i firmware att se vilken paneltyp man har (konstigt) och försökte gömma vilka paneler som kommer med skärmarna.

Nu har vi 226BW med 3-4 olika paneltyper där kvaliten är långt ifrån Samsung panelerna vid review.

Futuremark sägs också vara bra på att luras när man kollar på VIA Nano som någon postade ovanför.
Man ser redan vad detta har gjort när man läser på forumet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Xaluku:

Jag anar också ugglor i mossen, skulle kunna vara något sånt faktiskt

Den drar betydligt mer ström än phenom 2, den är betydligt större, den är prisätt betydligt högre.

Trots detta så skall den enligt testet prestera rejält mycket sämre än 2600k och tom sämre än phenom 2

Känns som hela artikeln är lite 1+1=45. Saknar en mening i bold där man skriver "Detta är troligtvis ett tidigt testexemplar, prestandan lär inte spegla den slutgiltiga produkten."

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Commander:

Fast förstår inte varför de skulle ens posta det i början. Det är förstående att ett testexemplar nästan alldrig återspeglar prestandan på något. Den kan antingen visa lägre eller högre siffror. AMD kanske skulle lansera den under ett annant namn etc mycket att blanda där.

Ingen aning, men någon mera konspiratoriskt lagd skulle kanske kunna tro att riktiga bulldozer-processorer faktiskt finns (om än i små mängder (och att den senaste tidens förseningar, som många har antytt, främst beror på otillräcklig produktionskapacitet)); kanske har de faktiskt fått tillgång till en skarp?

Skrivet av Lösbonde:

Jo, asså helt orimligt att bulldozer skulle prestera sämre än phenom 2.

Nu har jag förvisso inte studerat siffrorna, men är den verkligen sämre i allt? Det rör sig trots allt om en helt ny arkitektur, och omprioriteringar skulle väl kunna leda till att prestandan är sämre på vissa (förhoppningsvis få och mindre viktiga) områden medan den är (kanske mycket) bättre på andra? Var till exempel inte pentium4 länge störande bra på mediakodning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerxXxes:

Det är andra bullar som gäller med 1155, minneshastigheten skalar direkt mot FSBn eller vad man skall kalla det.

jag undrade dock över förhållandet mellan minnena och minneskontrollern , inte förhållandet mellan minnena och BCLK(fsb).
eller hänger minneskontrollern på samma multipel som kärnorna?
ingen som vet?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |