Kan man följa sin order från Webhallen?

Permalänk

Kan man följa sin order från Webhallen?

Tja!

Jag la en order hos Webhallen i onsdags. Jag har fått en bekräftelse på ordern via mail. Men jag har inte fått något kolli-ID. Ska man inte få kolli-ID när de skickar försändelsen som postpaket? Jag tycker det verkar konstigt...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Logga in på webhallens hemsida, där ska det stå om ordern behandlas/är skickad!

Permalänk
Medlem

Om du är medlem så ser du allt under din profil och "Beställningar" om det är ett mindre paket/brev, så får du inget kollinummer.

Om du inte är medlem så får du en länk i orderbekräftelsen var du kan följa din order.

Permalänk

Hej!

Jag är medlem och har ett konto. Jag har sett att ordern har flyttats från fliken "under behandling" till fliken "behandlade" på min profil. Där står det så här.

Ordernummer ... Beställningsdatum 2011-09-07 15:12 Betalningsmetod Kortbetalning Fraktmetod Brev / Postpaket Leveransadress ... ... ... Skickad/Hämtad 2011-09-09

Jag har alltså lagt ordern på onsdag och den blev behandlad på fredag. Jag antar att "behandlad" betyder att den blev skickad den dagen. Inte var den hämtad den dagen i alla fall ("skickad/hämtad").

Jag har skickat ett mail till Webhallen och frågat om kolli-ID men har inte fått något svar ännu. De öppnar nu klockan 11:00 så jag ska prova att ringa istället.

Får man inget kolli-ID om det är ett mindre paket? Hur litet ska det vara då? Jag tror att alla försändelser som skickas som postpaket med Posten får ett kolli-ID. Jag förstår då inte varför man bara ska skicka kolli-ID till kunder som gör stora beställningar. Oavsett om det är en stor eller liten beställning, det är lika enkelt i båda fallen att skicka ut ett kolli-ID. Som det låter på er beskrivning så är det bättre att inte vara medlem och ha ett konto där, för då känner de sig väl tvungna att skicka ut ett kolli-ID. Det här är riktigt dumt tycker jag.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Citat:

Välkommen till Webhallen!
Har du frågor om hårdvara eller hemelektronik tryck 1.
Har du frågor om spel, dvd eller övriga frågor tryck 2.

Oavsett vilket jag väljer så hör jag att linjen är upptagen och jag kommer inte fram. Har de inget kösystem?...

Alltså, jag skulle inte bry mig om ifall de skickar ut kolli-ID eller inte, men saken är den att jag har inte fått någon SMS-avisering eller avisering på annat sätt om att paketet finns att hämta, och när jag skickar mail till dem så svarar de inte. Och nu så svarar de inte i telefonen heller.

Jag har provat ringa några gånger nu. Jag tror inte att de pratar med samma kund i 20 minuter. Men det kanske kommer en annan kund fram innan jag hinner ringa in. Det är ju därför man ska ha ett kösystem. Orka sitta och ringa varannan minut... Jag har bättre saker att göra. Men jag ska prova ringa igen om någon timme. Kanske svarar de efter lunch. Det är lättare att prata på en full mage!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Oavsett vilket jag väljer så hör jag att linjen är upptagen och jag kommer inte fram. Har de inget kösystem?...

Sist jag ringde hade de då ett kösystem, kan ju dock vara att det är för många som ringer då det är måndag.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Alla brev/paket som kan stoppas i brevlådan och skickas som brev/paket brukar inte ha kolli-id

Är det svårt att nå dem på telefon beror det nog på alla arga Dead Island köpare, eller så har de fixat det på Steam nu

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Alla brev/paket som kan stoppas i brevlådan och skickas som brev/paket brukar inte ha kolli-id

Är det svårt att nå dem på telefon beror det nog på alla arga Dead Island köpare, eller så har de fixat det på Steam nu

Jag förstår inte, vad skulle det handla om?... vadå hade de inte spelet på Steam eller vad?... Sorry, jag är inte så insatt i dataspel.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Tja!

Jag kan bara meddela att jag har fått mitt paket/brev/postbrev/brevpost/eller vad man nu vill kalla det. Jag fick det i förgår! Jag har alltså beställt den 2011-09-07 15:12 och jag har fått det den 2011-09-12 15:20. Det var inte dåligt.

Det kom med brevbäraren. Som tur var så var jag hemma. Jag ringde till Webhallens kundtjänst kanske 15 minuter innan. Jag kom fram efter kanske 4 minuter, och det är ju inte dåligt. Den här gången blev jag placerad i en telefonkö, och det är ju inte dåligt det heller. Men jag förstår inte varför det inte fungerade klockan 11:05 och framåt lunch, de öppnar ju 11:00. Jag vet inte, de kanske är "lite" morgontrötta. Jag hörde bara att det var upptaget. Jag gjorde nog fem försök med några minuter emellan innan jag gav upp.

Det var inget spel jag beställde. Det var några fläktar faktiskt. Jag brukar normalt sett inte beställa komponenter från Webhallen. Men Komplett hade inte i lager, de skulle ha fått det dagen efter men det var redan meddelat att det blir försenat. Så jag la en order hos Webhallen istället. De hade ett stort antal i lager.

Jag har faktiskt fått ett slags id när jag ringde. De sa att jag eventuellt inte skulle kunna se status på det förrän det blev registrerat hos mitt postombud eftersom det var skickat som brev och allt vad det hette. Men det gick alltså ut till brevbäraren först, inte till postombudet. Jag fick något som de kollar för brev-id, alltså inte kolli-id eller paket-id, utan ett "brev-id". Men det gick ju hur fint som helst att söka på det på Postens webbsida, som om det vore vilket paket som helst. Man får fram status och senaste sorteringsterminal etc. Så jag förstår inte varför de inte skickar ut dessa nummer/id. Det är ju bara att skicka iväg ett mail... det borde de göra tycker jag.

På en skala från 1 till 10 så skulle jag sätta betyget till 7. De kunde ha skött det lite snyggare tycker jag. De har ju ännu inte svarat på min fråga via mail. Och deras mail verkar generellt sett problematisk. Mailen de skickar till mig tappas på vägen av någon konstig anledning. (Jag använder Google Mail ihop med Outlook 2010.) Kanske blir den falsk-positivt skannad som skräppost eller liknande, jag vet inte. Jag har inte kunnat hitta den i skräppostmappen i Outlook, men den finns i inkorgen på webmailen hos Google Mail. Så det kommer inte fram i Outlook, trots att jag utan problem får fram bl.a. nyhetsbrev från andra butiker på samma adress. Riktigt mysko är det.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

För referensens skull, så här står det om "brevet" på Postens webbsida.

Vikt:
760 g
Typ av försändelse:
Varubrev Klimatekon.

Jag gissar på att allt under 1 Kg åker då som varubrev från Webhallen. Men det lustiga är att det inte står något om denna indelning om man tittar på FAQ, köp- och leveransvillkor på deras webbsida. Det borde de skriva i så fall så man vet.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jag förstår inte, vad skulle det handla om?... vadå hade de inte spelet på Steam eller vad?... Sorry, jag är inte så insatt i dataspel.

Nja va lite strul i fredags/helgen, en del folk som köpte spelet på webhallen kunde inte aktivera det på Steam. Det är löst nu

Permalänk
Medlem

Ang. deras kösystem så verkar det fungera dåligt. Har ringt dom några gånger sedans ett år tillbaka kanske. Hälften av gångerna är säger den att det är många som ringer just nu sen lägger den på. Andra gånger så hamnar man i en kö.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Som företag ska man aldrig skicka varor utan försändelesid, om det kommer bort är det företagets fel.

Permalänk

Hmm... det låter som att Webhallen borde titta närmare på sitt kösystem. De får kanske byta ut det om det är nödvändigt. Om det blir så lätt överbelastat. Det har inte hänt mig med Webhallen men det har hänt med andra butiker att jag har blivit slängd ur kön efter några minuter.

Som sagt var, jag tror att problemet som jag upplevde med Webhallen var att de inte aktiverade kösystemet på den tid de har satt upp som öppettid. Säger man att man öppnar 11:00 så ska man som kund kunna ringa in 11:00 eller senast 11:05 och bli placerad i kön. Punkt slut! Man ska inte behöva ringa två timmar senare bara för att linjen var upptagen. Man börjar ju förbereda sig före 11:00 och aktiverar alla system, sedan när det är dags så börjar man släppa på kundsamtalen, det är ju så telefonoperatörerna gör också.

Sedan är det ju dåligt att de inte skickar ut dessa ID nummer så man kan söka på sändningen. Det fungerar ju uppenbarligen! Både med brev-ID och med paket-ID eller "kolli-ID". Jag har inte märkt någon skillnad direkt. Så varför inte skicka ut det då?!...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

webhallen är fan ett skämt, att svara i telefon verkar ju vara väldigt svårt, 25 minuter i kö and counting, man kan ju tro att det är tele2 eller csn jag försöker ringa.

Sitter la max 2 pers därborta och svarar.

Permalänk
Webhallen

De flesta kollityper går att spåra via användarsidan.
Vi har slutat skriva ut brev-IDn eftersom spårningsgraden på dessa är extremt begränsad och många kunder hade svårt att skilja på kollityperna.
Brev-IDn går bara att spåra fram till stora postterminaler för sortering.

Att ta bort det helt var kanske inte bästa valet såhär i efterhand så vi kommer att återaktivera detta fast med en varning om att spårningsgraden kan variera kraftigt i kvalitet för Brev.

Angående telefonkön så har den i slutet av året riktigt dålig. Vi köpte in ett nytt telefonisystem som visade sig vara väldigt bångstyrigt till en början. Vi har nu rett ut nästan samtliga problem.

Just den här veckan har vi däremot haft problem med många sjuka i kombination med semestrar.
Fler än två pers kan jag garantera att de är dock, annars hade de inte överlevt.

Jag ber om ursäkt för strulet och vi har nu kallat in extrapersonal på måndag för att komma ikapp så gott som möjligt och förhoppningsvis tillfrisknar de som varit hemma sjuka.

Hoppas det skänker lite klarhet till situationen.

MVH

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch