Större fläkt fram än resten?

Permalänk
Medlem

Större fläkt fram än resten?

Hej!

Jag ska köpa nytt chassi och har egentligen bara en liten fråga. Bör det inte vara större fläkt fram (där det pumpas in luft) än resterande fläktar? Vill ha en med minst 3-4 fläktar och hur blir det då om alla är 120 mm?

Eller ska man ha fläktarna som tar in luft i toppen? Och utblås på kanterna?

Är intresserad av att köpa denna nämligen:

http://www.inet.se/artikel/6900449/silverstone-ps05b-precisio...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Utblås: top och back. resten inblås.

så för dig blir det.

Fram inblås
Under inblås
Topp utblås
bak utblås.

Själv tycker jag att det är bättre med mer utblås än inblås då drar luften in där den kan hitta springor.
Men man kan testa sig fram till vad som ger bäst restultat också. Men bra start e det jag la upp.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av €ric:

Hej!

Jag ska köpa nytt chassi och har egentligen bara en liten fråga. Bör det inte vara större fläkt fram (där det pumpas in luft) än resterande fläktar? Vill ha en med minst 3-4 fläktar och hur blir det då om alla är 120 mm?

Eller ska man ha fläktarna som tar in luft i toppen? Och utblås på kanterna?

Är intresserad av att köpa denna nämligen:

http://www.inet.se/artikel/6900449/silverstone-ps05b-precisio...

Generellt sett ska du ha fler fläktar som aggerar insug än vad du har utblås. Detta skapar ett övertryck i datorn, som tvingar ut luften i springor etc. i chassit och på så sätt minskar den dammansamling som annars kan förekomma.

Detta är dock ett omdiskuterat ämne, och många tycker olika, så absolut ingenting är hugget i sten.

Gällande storleken så flyttar en större fläkt mer luft vid samma varvtal. Dock brukar exempelvis 140mm-fläktar ha lägre RPM än 120mm-fläktar just på grund av detta. De kan alltså flytta mer luft vid lägre RPM på grund av större fläktblad.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen större roll, så länge man inte har allt för stor skillnad mellan in och ut flöde.

Har man fler fläktar som blåser in i chassit än ut så får man lite övertryck i chassit och luften kommer pysa ut ur chassit där det finns hål, fördelen med detta är att man bara tar in luft via fläktarna och där med säkert vet vars man behöver dammfilter.

Har man fler fläktar ut så får man lite undertryck i lådan och luft sugs in i alla hål som finns i lådan, undertryck brukar hjälpa att ta bort eventuella varma fickor som kan bli i chassit.

Normalt flöde är in via fronten/botten och ut bakåt uppåt. Kan ju vara värt att tänka på att nätagget normalt alltid blåser ut varmluft bakåt så det är en dålig idee att försöka ta in kalluft i närheten av den.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Men hjälper de verkligen med en fläkt i botten som blåser in? Datorn kommer stå på marken.

Isf blir de att köpa 2 fläktar till!

Visa signatur

Citera för svar